tom Cognac Startet 24.November.2021 Link til dette innlegget Startet 24.November.2021 (redigert) Jeg lurer på hva som er forskjellen på: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/polyester/gelcoatsparkel-sett-2000045273 https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/glassfibersparkel-2000040289 Kan de brukes mer eller mindre om hverandre? Jeg har noen skruehull jeg skulle ha tettet, er det det samme hvilken av de jeg bruker (jeg har en burk med glassfibersparkelen liggende, burken er uåpnet), kan jeg sparkle nå i de temperaturer vi har nå (+ 2 - 6 grader på dagen) eller bør jeg vente til våren? Jeg har brukt gelcoatsparkelen tidligere med godt resultat, men jeg har ikke mer igjen av den. Redigert 24.November.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mort1 Svart 24.November.2021 Link til dette innlegget Svart 24.November.2021 Jeg bruker glassfibersparkel til å reparere mindre skader i selve glassfiberlaminatet, så bruker jeg gelcoatsparkel oppå glassfibersparkelen for å få penere finish/værbestandig, hvis skaden er slik at det kan komme vann/sjø på den. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.November.2021 Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 (redigert) Gelcoatsparkel er det ytre finskiktet, som kan slipes/poleres til original blankhet. Den har ikke stor styrke, og skal ikke legges tykt på. Glassfibersparkel er en fiberforsterket polyestermasse for reparasjoner, oppfylling osv. Redigert 25.November.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 25.November.2021 Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 Glassfiber sparkel til reparasjoner ? Det er kun fyllmasse i mine øyne Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.November.2021 Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 Eika skrev On 25.11.2021 at 8.16: Glassfiber sparkel til reparasjoner ? Det er kun fyllmasse i mine øyne Vis hele sitatet Hender det ikke at man trenger litt fyllmasse under reparasjoner . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mort1 Svart 25.November.2021 Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 Eika skrev On 25.11.2021 at 8.16: Glassfiber sparkel til reparasjoner ? Det er kun fyllmasse i mine øyne Vis hele sitatet Les hull etter skruer f.eks....... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.November.2021 Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 NilsPils skrev On 25.11.2021 at 10.20: Hender det ikke at man trenger litt fyllmasse under reparasjoner . . ? Vis hele sitatet Jeg legger heller fler lag med glassfiber, hvis du husker det hydrolift vraket jeg holdt på med i fjor vinter, så blei det ikke brukt så mye som 1g sparkel på den. Når jeg reparerer skader så prøver jeg og bygge opp skaden helt likt som resten av båten er støpt, så det blir litt analysering av glassfiber i slipelagene Noe av det første jeg lærte når jeg begynte med støping, sparkel er noe man kun bruker på båtene til folk man ikke liker Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 25.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 Eika skrev On 25.11.2021 at 12.57: Jeg legger heller fler lag med glassfiber, hvis du husker det hydrolift vraket jeg holdt på med i fjor vinter, så blei det ikke brukt så mye som 1g sparkel på den. Når jeg reparerer skader så prøver jeg og bygge opp skaden helt likt som resten av båten er støpt, så det blir litt analysering av glassfiber i slipelagene Vis hele sitatet hei Eika. Nå ble jeg litt forvirra av svaret ditt over her. Mener du at jeg bør bruke https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/glassfibersparkel-2000040289 til å tette igjen hull etter skruer og lanternegjennomføring (dvs ledningen til denne)??? Jeg blir litt forvirra av ditt tidligere svar: Eika skrev On 25.11.2021 at 8.16: Glassfiber sparkel til reparasjoner ? Det er kun fyllmasse i mine øyne Vis hele sitatet Hva mener du ??? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 25.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 (redigert) Legger ut et bilde av hullene jeg skulle ha tettet. Hva er best å bruke her? Redigert 25.November.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Guest Svart 25.November.2021 Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 Sparkel vil bare sprekke opp igjen, de hullene der hadde jeg støpt opp med glassfiber og polyester, fra begge sider. Så hadde jeg lagt gelcoat/topcoat over, som jeg hadde slipa, rubba og polert. Sparkel er en snarvei, som kjent blir snarveier fort til omveier. Prøver så godt jeg kan å aldri bruke det Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.November.2021 Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 Eika skrev On 25.11.2021 at 16.51: de hullene der hadde jeg støpt opp med glassfiber og polyester, Vis hele sitatet Er ikke Biltemas glassfibersparkel nettop glassfiber og polyester . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Svart 25.November.2021 Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 NilsPils skrev On 25.11.2021 at 17.10: Er ikke Biltemas glassfibersparkel nettop glassfiber og polyester . . ? Vis hele sitatet Jo, men nei. Same same but different Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 25.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 Eika skrev On 25.11.2021 at 19.06: Jo, men nei. Same same but different Vis hele sitatet Jeg må bare innrømme min uvitenhet: Hva mener du: same same but different - det skjønner jeg ikke Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 25.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 Eika skrev On 25.11.2021 at 16.51: Sparkel vil bare sprekke opp igjen, de hullene der hadde jeg støpt opp med glassfiber og polyester, fra begge sider. Vis hele sitatet - mener du da at jeg bør kutte opp en gl.fibermatte i små (0,5 x 0,5 cm - sånn ca.) og stappe i hullene med polyester (fra begge sidene) for så å legge gelcoat/topcoat over og så slipe? Jeg trodde (som tydeligvis også NilsPils trodde) at BT's glassfibersparkel ville være bra nok her? Beklager at jeg må ha det inn med teskjeer Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Guest Svart 25.November.2021 Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 (redigert) Ville heller slipa hele området med alle hullene, så støpt med 2-3 små glassfiber biter som blir større og større, så slipa det jevnt og 1-2mm under gelcoat'n rundt, så lagt på ett lag med gelcoat, så ett lag med topcoat, så slipa det jevnt, så 500-1000-2000-3000 rubbing og polering Tar lenger tid, men det går ikke 1-2år også sprekker sparkelen og hullene blir synlige igjen Redigert 25.November.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 25.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 Eika skrev On 25.11.2021 at 20.14: Ville heller slipa hele området med alle hullene, så støpt med 2-3 små glassfiber biter som blir større og større, så slipa det jevnt og 1-2mm under gelcoat'n rundt, så lagt på ett lag med gelcoat, så ett lag med gelcoat, så slipa det jevnt, så 500-1000-2000-3000 rubbing og polering Tar lenger tid, men det går ikke 1-2år også sprekker sparkelen og hullene blir synlige igjen Vis hele sitatet Takker for utfyllende og forklarende svar. Jeg gjør nok som du anbefaler, men det blir nok ikke før til våren, nå er det vel for kaldt - selv om båten står i et garasjetelt men takker Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
SY Johanne Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 Metoden som anbefales her er alt for omfattende og unødvendig. Det er ikke behov for strukturell forsterkning her og en glassfibersparkel vil være nok i massevis. Du bør også bruke epoxybaseat sparkel og ikke polyester. Epoxy er sterkere og henger bedre mot den eksisterende polyesteren. Epoxy krymper heller ikke under herding slik polyester gjør. Puss deretter ned og avslutt med polyesterbasert gelcoat for å få det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 (redigert) Har tettet hull med sparkel som har vært like fint i årevis. Men det er avhengig av hvor mye bevegelse (elastiske deformasjoner) det vil bli området. Er det sted du vil tråkke eller er det andre grunner til at det skulle være mye bevegelse/elastisk deformasjon? Hvis nei, helt greit med glassfibersparkel for å fylle hullene og avslutte med gelcaotsparkel for å få fin overflate. Er det sted du vil tråkke og det kan være det kan sprekke kan du fylle med glassfibersparkel, slipe vekk gelcoaten i området og laminere over med 2 lag vevd glassfiberduk og epoxy, og så avslutte med topcoat over det (gelcoat med voks). Redigert 26.November.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 SYC34 skrev On 26.11.2021 at 10.09: Metoden som anbefales her er alt for omfattende og unødvendig. Det er ikke behov for strukturell forsterkning her og en glassfibersparkel vil være nok i massevis. Du bør også bruke epoxybaseat sparkel og ikke polyester. Epoxy er sterkere og henger bedre mot den eksisterende polyesteren. Epoxy krymper heller ikke under herding slik polyester gjør. Puss deretter ned og avslutt med polyesterbasert gelcoat for å få det fint. Vis hele sitatet Alt for omfattende ? Det tar ikke mange minuttene å gjøre det sånn jeg sier og det blir jo helt klart best. Jeg hadde vel tatt det på en times effektiv jobbing, hvis man utelater herdetiden Polyester fester godt nok det, bare man få noen skikkelige sliperiper. Har blitt glad i den skiva her https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/tungstenslipeskive-244010/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 (redigert) Se fra ca 3:20 i denne videoen, bare bruk polyester i stedet for epoxy. Sterkt nok, og mye raskere. (Skip også peel-ply) https://youtu.be/N89dVPjZ-Lc Sørg for å avslutte 1-2mm under overflaten, mal flere lag gelcoat til riktig nivå. Trenger ikke topcoat, bare vask over med aceton før sluttsliping og polering. Redigert 26.November.2021 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 larshans1 skrev On 26.11.2021 at 18.24: Sørg for å avslutte 1-2mm under overflaten, mal flere lag gelcoat til riktig nivå. Trenger ikke topcoat, bare vask over med aceton før sluttsliping og polering. Vis hele sitatet Er det ikke enklere å bruke gelcoatsparkel, og slipe/polere den opp. Det blir perfekt, iallefall er det min erfaring. Spesielt hvis det er et sted man vil ha det kosmetisk fint. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 Jeg syns ikke det er noe enklere med gelcoatsparkel med mindre det er noen litt dype riper/hakk og man skal ordne det så fort som mulig Her om dagen så fiksa jeg nesa på en båt, da hadde jeg uvarmer på baugen. Blanda en gelcoatblanding med ca 1% herder. La på ett strøk, satte gelcoat'n ut imens det førstelaget herda litt, så la jeg på ett lag til fra den samme blandinga, så gikk jeg å blanda inn 4% parafinløsning, satte den ut en liten halvtime, så la jeg det laget med topcoat over de 2 lagene med gelcoat. Da lå det jevnt 3-4mm gelcoat på en 10x30cm Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Enig med Eika, etter å ha reparert mye skader på egen båt er min erfaring at gelcoat er lettere å få fint enn sparkel. Spesielt overgangene blir mye bedre, der har sparkel dårligere egenskaper. Ser du nøye på overflaten, har også sparkelen lett for å få små porer. Etter tips fra Glomma Båt, har jeg også slutta med voks I siste laget, vasker bare over med aceton før sliping og polering. Voks bruker jeg bare dersom overflaten ikke skal slipes, som skott, motorrom osv... De mener at voksen kan skape mikroskopiske porer, som gir litt lavere glans. Vet ikke om det er hold i dette...? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 larshans1 skrev On 26.11.2021 at 18.24: Se fra ca 3:20 i denne videoen, bare bruk polyester i stedet for epoxy. Sterkt nok, og mye raskere. (Skip også peel-ply) https://youtu.be/N89dVPjZ-Lc Sørg for å avslutte 1-2mm under overflaten, mal flere lag gelcoat til riktig nivå. Trenger ikke topcoat, bare vask over med aceton før sluttsliping og polering. Vis hele sitatet Jeg foretrekker epoxy, sterkere og enklere. Gelcoat herder dårlig i luft, anbefaler at siste strøket er topcoat (gelcoat m voks) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Krimart skrev On 27.11.2021 at 9.00: Jeg foretrekker epoxy, sterkere og enklere. Gelcoat herder dårlig i luft, anbefaler at siste strøket er topcoat (gelcoat m voks) Vis hele sitatet Hvor mye styrke trenger du for å lappe disse små skruehullene? Epoxy er fint for å bygge lette raske racing og regattabåter, men bare tull her... Lang tørketid som regel også. Tror ingen profesjonelle bruker det for en slik reparasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.