Jump to content

Hva er forskjellen på gelcoatsparkel og glassfibersparkel?


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg lurer på hva som er forskjellen på:

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/polyester/gelcoatsparkel-sett-2000045273

 

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/glassfibersparkel-2000040289

 

Kan de brukes mer eller mindre om hverandre? Jeg har noen skruehull jeg skulle ha tettet, er det det samme hvilken av de jeg bruker (jeg har en burk med glassfibersparkelen liggende, burken er uåpnet), kan jeg sparkle nå i de temperaturer vi har nå (+ 2 - 6 grader på dagen)  eller bør jeg vente til våren? Jeg har brukt gelcoatsparkelen tidligere med godt resultat, men jeg har ikke mer igjen av den.

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Gelcoatsparkel er det ytre finskiktet, som kan slipes/poleres til original blankhet.

Den har ikke stor styrke, og skal ikke legges tykt på.

 

Glassfibersparkel er en fiberforsterket polyestermasse for reparasjoner, oppfylling osv.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
NilsPils skrev for 2 timer siden:

Hender det ikke at man trenger litt fyllmasse under reparasjoner . . ?  :rolleyes:

 

Jeg legger heller fler lag med glassfiber, hvis du husker det hydrolift vraket jeg holdt på med i fjor vinter, så blei det ikke brukt så mye som 1g sparkel på den. Når jeg reparerer skader så prøver jeg og bygge opp skaden helt likt som resten av båten er støpt, så det blir litt analysering av glassfiber i slipelagene 

 

Noe av det første jeg lærte når jeg begynte med støping, sparkel er noe man kun bruker på båtene til folk man ikke liker 

Link to post
Eika skrev 5 minutter siden:

Jeg legger heller fler lag med glassfiber, hvis du husker det hydrolift vraket jeg holdt på med i fjor vinter, så blei det ikke brukt så mye som 1g sparkel på den. Når jeg reparerer skader så prøver jeg og bygge opp skaden helt likt som resten av båten er støpt, så det blir litt analysering av glassfiber i slipelagene 

 

hei Eika.

Nå ble jeg litt forvirra av svaret ditt over her. Mener du at jeg bør bruke https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/glassfibersparkel-2000040289 til å tette igjen hull etter skruer og lanternegjennomføring (dvs ledningen til denne)??? 

 

Jeg blir litt forvirra av ditt tidligere svar:

 

Eika skrev for 4 timer siden:

Glassfiber sparkel til reparasjoner ? Det er kun fyllmasse i mine øyne 

 

Hva mener du :smiley: ???

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Eika skrev for 2 timer siden:

Sparkel vil bare sprekke opp igjen, de hullene der hadde jeg støpt opp med glassfiber og polyester, fra begge sider.

 

- mener du da at jeg bør kutte opp en gl.fibermatte i små (0,5 x 0,5 cm - sånn ca.) og stappe i hullene med polyester (fra begge sidene) for så å legge gelcoat/topcoat over og så slipe?  Jeg trodde (som tydeligvis også NilsPils trodde) at BT's glassfibersparkel ville være bra nok her? Beklager at jeg må ha det inn med teskjeer :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Ville heller slipa hele området med alle hullene, så støpt med 2-3 små glassfiber biter som blir større og større, så slipa det jevnt og 1-2mm under gelcoat'n rundt, så lagt på ett lag med gelcoat, så ett lag med topcoat, så slipa det jevnt, så 500-1000-2000-3000 rubbing og polering

 

Tar lenger tid, men det går ikke 1-2år også sprekker sparkelen og hullene blir synlige igjen 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Eika skrev 4 minutter siden:

Ville heller slipa hele området med alle hullene, så støpt med 2-3 små glassfiber biter som blir større og større, så slipa det jevnt og 1-2mm under gelcoat'n rundt, så lagt på ett lag med gelcoat, så ett lag med gelcoat, så slipa det jevnt, så 500-1000-2000-3000 rubbing og polering

 

Tar lenger tid, men det går ikke 1-2år også sprekker sparkelen og hullene blir synlige igjen 

 

:thumbsup: Takker for utfyllende og forklarende svar. Jeg gjør nok som du anbefaler, men det blir nok ikke før til våren, nå er det vel for kaldt - selv om båten står i et garasjetelt :wink: men takker :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Metoden som anbefales her er alt for omfattende og unødvendig. Det er ikke behov for strukturell forsterkning her og en glassfibersparkel vil være nok i massevis. Du bør også bruke epoxybaseat sparkel og ikke polyester. Epoxy er sterkere og henger bedre mot den eksisterende polyesteren. Epoxy krymper heller ikke under herding slik polyester gjør. Puss deretter ned og avslutt med polyesterbasert gelcoat for å få det fint.

Link to post

Har tettet hull med sparkel som har vært like fint i årevis. Men det er avhengig av hvor mye bevegelse (elastiske deformasjoner) det vil bli området. Er det sted du vil tråkke eller er det andre grunner til at det skulle være mye bevegelse/elastisk deformasjon? Hvis nei, helt greit med glassfibersparkel for å fylle hullene og avslutte med gelcaotsparkel for å få fin overflate. Er det sted du vil tråkke og det kan være det kan sprekke kan du fylle med glassfibersparkel, slipe vekk gelcoaten i området og laminere over med 2 lag vevd glassfiberduk og epoxy, og så avslutte med topcoat over det (gelcoat med voks). 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
SYC34 skrev for 4 timer siden:

Metoden som anbefales her er alt for omfattende og unødvendig. Det er ikke behov for strukturell forsterkning her og en glassfibersparkel vil være nok i massevis. Du bør også bruke epoxybaseat sparkel og ikke polyester. Epoxy er sterkere og henger bedre mot den eksisterende polyesteren. Epoxy krymper heller ikke under herding slik polyester gjør. Puss deretter ned og avslutt med polyesterbasert gelcoat for å få det fint.

 

Alt for omfattende ? Det tar ikke mange minuttene å gjøre det sånn jeg sier og det blir jo helt klart best. Jeg hadde vel tatt det på en times effektiv jobbing, hvis man utelater herdetiden 

 

Polyester fester godt nok det, bare man få noen skikkelige sliperiper. Har blitt glad i den skiva her 

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/tungstenslipeskive-244010/

Link to post

Se fra ca 3:20 i denne videoen, bare bruk polyester i stedet for epoxy. Sterkt nok, og mye raskere. (Skip også peel-ply)

https://youtu.be/N89dVPjZ-Lc

 

Sørg for å avslutte 1-2mm under overflaten, mal flere lag gelcoat til riktig nivå. Trenger ikke topcoat, bare vask over med aceton før sluttsliping og polering.

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
larshans1 skrev for 1 time siden:

Sørg for å avslutte 1-2mm under overflaten, mal flere lag gelcoat til riktig nivå. Trenger ikke topcoat, bare vask over med aceton før sluttsliping og polering.

 

Er det ikke enklere å bruke gelcoatsparkel, og slipe/polere den opp. Det blir perfekt, iallefall er det min erfaring.

Spesielt hvis det er et sted man vil ha det kosmetisk fint.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg syns ikke det er noe enklere med gelcoatsparkel med mindre det er noen litt dype riper/hakk og man skal ordne det så fort som mulig 

 

Her om dagen så fiksa jeg nesa på en båt, da hadde jeg uvarmer på baugen. Blanda en gelcoatblanding med ca 1% herder. La på ett strøk, satte gelcoat'n ut imens det førstelaget herda litt, så la jeg på ett lag til fra den samme blandinga, så gikk jeg å blanda inn 4% parafinløsning, satte den ut en liten halvtime, så la jeg det laget med topcoat over de 2 lagene med gelcoat. Da lå det jevnt 3-4mm gelcoat på en 10x30cm

Link to post

Enig med Eika, etter å ha reparert mye skader på egen båt er min erfaring at gelcoat er lettere å få fint enn sparkel. Spesielt overgangene blir mye bedre, der har sparkel dårligere egenskaper. Ser du nøye på overflaten, har også sparkelen lett for å få små porer.

 

Etter tips fra Glomma Båt, har jeg også slutta med voks I siste laget, vasker bare over med aceton før sliping og polering.

Voks bruker jeg bare dersom overflaten ikke skal slipes, som skott, motorrom osv...

De mener at voksen kan skape mikroskopiske porer, som gir litt lavere glans. Vet ikke om det er hold i dette...?

Link to post
larshans1 skrev for 14 timer siden:

Se fra ca 3:20 i denne videoen, bare bruk polyester i stedet for epoxy. Sterkt nok, og mye raskere. (Skip også peel-ply)

https://youtu.be/N89dVPjZ-Lc

 

Sørg for å avslutte 1-2mm under overflaten, mal flere lag gelcoat til riktig nivå. Trenger ikke topcoat, bare vask over med aceton før sluttsliping og polering.

Jeg foretrekker epoxy, sterkere og enklere. Gelcoat herder dårlig i luft, anbefaler at siste strøket er topcoat (gelcoat m voks)

Link to post
Krimart skrev 14 minutter siden:

Jeg foretrekker epoxy, sterkere og enklere. Gelcoat herder dårlig i luft, anbefaler at siste strøket er topcoat (gelcoat m voks)

Hvor mye styrke trenger du for å lappe disse små skruehullene? Epoxy er fint for å bygge lette raske racing og regattabåter, men bare tull her... Lang tørketid som regel også. Tror ingen profesjonelle bruker det for en slik reparasjon...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...