Jump to content

Hva er forskjellen på gelcoatsparkel og glassfibersparkel?

tom Cognac

Recommended Posts

larshans1 skrev for 5 timer siden:

Hvor mye styrke trenger du for å lappe disse små skruehullene? Epoxy er fint for å bygge lette raske racing og regattabåter, men bare tull her... Lang tørketid som regel også. Tror ingen profesjonelle bruker det for en slik reparasjon...

Ang profesjonelle, jeg har vært på endel forskjellige båtopplag, båthavner og plastverksted, jeg har aldri sett epoxy i bruk bortsett fra hos amatører eller proffe som trenger egenskapene til epoxy. 

Det er kun her inne på forumet, at epoxy nevnes flere ganger om dagen 

larshans1 skrev for 7 timer siden:

Hvor mye styrke trenger du for å lappe disse små skruehullene? Epoxy er fint for å bygge lette raske racing og regattabåter, men bare tull her... Lang tørketid som regel også. Tror ingen profesjonelle bruker det for en slik reparasjon...

Epoxy limer bedre, herdetiden er helt uvesentlig, så lenge du ikke må slipe samme dag. Men bruk epoxy tilpasset lav temperatur. 

Og jeg har jo nesten glemt det værste med epoxy, det er hvor ille det er for kroppen. Har jobba litt med det og nå kan jeg ikke legge 2komp epoxy primer uten at jeg får masse røde prikker som begynner å flasse. Det er lett og få allergi av den dritten der. 

Så epoxy burde man holde seg så langt unna man kan, med mindre man virkelig trenger det 

alf-inge skrev for 9 timer siden:

Noen ganger kan det være en utfordring å få de 15-20 varmegradene som trengs for å jobbe med polyester. Selv midt på sommeren her jeg bor. Da er det ofte fristende å bruke epoxy, som er mindre følsom på temperatur.

Men det kan man gjøre noe med ganske lett. Her om dagen sto jeg ute i kuldegrader og monterte en baugpropell, festa en pressening rundt båten og hadde en 25kw dieselfyrt byggtørker som varma opp. 

Hvis det er mindre båter man skal jobbe på, så er partytelt geniale saker. Biltema selger ett som er 6x3m for 2500 

Epoxy går greit ned mot null, men ikke under. <

Eika skrev On 27.11.2021 at 19.44:

Syns ikke epoxy fester seg noe bedre, så lenge man gjør grunnarbeidet skikkeligt. Vedheftsprøver viser det samme 

Skikkelig grunnarbeid må man gjøre uansett. Vaske, avfette, slipe og så avfette igjen. Har du en referanse på vedheftsprøvene du nevner?   

Eika skrev On 28.11.2021 at 9.34:

Og jeg har jo nesten glemt det værste med epoxy, det er hvor ille det er for kroppen. Har jobba litt med det og nå kan jeg ikke legge 2komp epoxy primer uten at jeg får masse røde prikker som begynner å flasse. Det er lett og få allergi av den dritten der. 

Så epoxy burde man holde seg så langt unna man kan, med mindre man virkelig trenger det 

Da er du allergisk, jeg har jobbet mye med epoxy uten problemer. Men man må bruke god beskyttelse uansett resin, tror ikke polyester er bare sunt det heller. 

Krimart skrev 18 minutter siden:

Epoxy går greit ned mot null, men ikke under. <

Skikkelig grunnarbeid må man gjøre uansett. Vaske, avfette, slipe og så avfette igjen. Har du en referanse på vedheftsprøvene du nevner?   

Har slutta å avfette jeg, trykkluft og klebeklut gjør jobben mer enn bra nok, har opplevd at man gnir voks og annen drit utover når man vasker med aceton 

Når jeg tar en vedheftsprøve, så gjør jeg det veldig enkelt. Har 3 stenger på 20cm, så tar jeg 3 lapper på 2x4cm som jeg støper over rørene med forskjellig kompositt, så er det frem med en fiskevekt og den som tåler flest kg er det jeg bruker 

Redigert av Guest (see edit history)
Eika skrev On 27.11.2021 at 15.31:

Ang profesjonelle, jeg har vært på endel forskjellige båtopplag, båthavner og plastverksted, jeg har aldri sett epoxy i bruk bortsett fra hos amatører eller proffe som trenger egenskapene til epoxy. 

Det er kun her inne på forumet, at epoxy nevnes flere ganger om dagen 

jeg bruker nesten uten unntak polyester ved reparasjon av plastbåter.

men ved reparasjon av trebåter, der blir det en del epoxy !

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 6 minutter siden:

jeg bruker nesten uten unntak polyester ved reparasjon av plastbåter.

men ved reparasjon av trebåter, der blir det en del epoxy !

Polyester på polyesterbåter fungerer helt fint :) 

hva som fungerer på trebåt, vet jeg ingen verdens ting om, bortsett fra hva man skal gjøre for og få ett sankthansbål

Eika skrev On 29.11.2021 at 10.47:

Har slutta å avfette jeg, trykkluft og klebeklut gjør jobben mer enn bra nok, har opplevd at man gnir voks og annen drit utover når man vasker med aceton 

Når jeg tar en vedheftsprøve, så gjør jeg det veldig enkelt. Har 3 stenger på 20cm, så tar jeg 3 lapper på 2x4cm som jeg støper over rørene med forskjellig kompositt, så er det frem med en fiskevekt og den som tåler flest kg er det jeg bruker 

Hvis du har voks og annen dritt på overflaten bør det fjernes, derfor avfetting.  Du vil i alle fall unngå at det er lommer med voks/fett etc. nede i porer, der du vil at resinen skal flyte og skape god binding. Forskningsbasert litteratur på området peker på at avfetting er en viktig del av overflatebehandlingen.  Du kan jo f.eks. lese "Handbook of Plastics Joining" kapittel 17 på "Adhesive bonding"  (https://doi.org/10.1016/B978-0-8155-1581-4.50019-6) (min utheving).

Sitat

Solvent   cleaning   is   generally   the   first surface preparation method applied to the parts. Solvent cleaning removes release agents, such as silicone that may coat the part during molding, and any machine oil transferred to the part. Abrading surfaces coated with oil or grease drives the  contaminants  further  into  the  parts,  and  chemical  alteration  of  the  surface  is  ineffective  in  the  presence of contaminants. Solvent cleaning should both precede  and  follow  abrasive  treatments.  Porous  surfaces should be wiped with a lint-free cloth moistened with solvent; the cloth should not be reused. A saturated cloth  will  not  pick  up  debris  particles  from  the  sub-strate. The length of time required for solvent evapora-tion will vary according to solvent. A range of solvents are available depending upon the scale of the cleaning operation,  environmental  control  facilities  available,  and the expected type of contamination [ 1 ,  14 ].  Solvents  such  as  methyl  ethyl  ketone,  toluene,  acetone,   isopropyl   alcohol,   trichloroethylene,   and   perchloroethylene can be used.

Vis hele sitatet  

Hvis du finner litteratur som sier det motsatte så post gjerne en link. 

Krimart skrev for 2 timer siden:

Hvis du har voks og annen dritt på overflaten bør det fjernes, derfor avfetting.  Du vil i alle fall unngå at det er lommer med voks/fett etc. nede i porer, der du vil at resinen skal flyte og skape god binding. Forskningsbasert litteratur på området peker på at avfetting er en viktig del av overflatebehandlingen.  Du kan jo f.eks. lese "Handbook of Plastics Joining" kapittel 17 på "Adhesive bonding"  (https://doi.org/10.1016/B978-0-8155-1581-4.50019-6) (min utheving).

Sitat

Solvent   cleaning   is   generally   the   first surface preparation method applied to the parts. Solvent cleaning removes release agents, such as silicone that may coat the part during molding, and any machine oil transferred to the part. Abrading surfaces coated with oil or grease drives the  contaminants  further  into  the  parts,  and  chemical  alteration  of  the  surface  is  ineffective  in  the  presence of contaminants. Solvent cleaning should both precede  and  follow  abrasive  treatments.  Porous  surfaces should be wiped with a lint-free cloth moistened with solvent; the cloth should not be reused. A saturated cloth  will  not  pick  up  debris  particles  from  the  sub-strate. The length of time required for solvent evapora-tion will vary according to solvent. A range of solvents are available depending upon the scale of the cleaning operation,  environmental  control  facilities  available,  and the expected type of contamination [ 1 ,  14 ].  Solvents  such  as  methyl  ethyl  ketone,  toluene,  acetone,   isopropyl   alcohol,   trichloroethylene,   and   perchloroethylene can be used.

Vis hele sitatet  

Hvis du finner litteratur som sier det motsatte så post gjerne en link. 

Voks og annen drit kommer fra polering osv. Hvis man bare går løs med slipemaskiner så forsvinner voksen og klebeduk fjerner støvet sånn at det blir god binding 

Jeg gidder ikke å lese så mye om det, men 20års erfaring fra både båtstøperier og masse reparasjoner + endel forskjellige kurs, tilsvarer noen timer med lesing 

Eika skrev On 29.11.2021 at 6.17:

Men det kan man gjøre noe med ganske lett. Her om dagen sto jeg ute i kuldegrader og monterte en baugpropell, festa en pressening rundt båten og hadde en 25kw dieselfyrt byggtørker som varma opp. 

Hvis det er mindre båter man skal jobbe på, så er partytelt geniale saker. Biltema selger ett som er 6x3m for 2500 

Nå er det ikke alle som har en 25 kW byggtørker stående. Heller ikke så enkelt å sette et telt rundt båten på sjøen. Og joda, det meste lar seg gjøre, har selv støpt polyester utendørs i 7-8 kuldegrader. Men når det bare er noen småskader som skal fikses, som ikke har særlig å si for styrken i skadeområdet, er det veldig mye enklere å velge kjemikalier som ikke krever så mye rigging.

En dieselfyrt byggtørker koster fra 1499kr, skal man reparere båt så er det absolutt verdt den lille investeringa. Telt rundt en båt på vannet er ikke så store greiene. Hvis man kan ligge ett sted med lite sjø/vind, så kommer man langt med en pressing til noen få hundrelapper og noen lekter og tau. 

Men jeg har nok blitt bortskjemt de siste årene. Har som regel ett stort verksted med varme, ventilasjon, luft uttak til verktøy på veggen, alt av mirka maskiner. Men i disse tider så blir det brukt til andre jobber på opplaget. Men jeg vet hva jeg ville gjort i andre situasjoner der jeg ikke har alt det jeg er vant til 

Eika skrev for 3 timer siden:

En dieselfyrt byggtørker koster fra 1499kr, skal man reparere båt så er det absolutt verdt den lille investeringa.

Ja, pluss bygging/leie av garasje/uthus for å ha et sted å lagre den, osv. Det baller fort på seg for de som bor litt trangt. :smiley: Spesielt når jobben som skal gjøres er å tette 4-5 skruehull. Man kan kanskje kalle det å skyte spurv med varmekanon.

Et godt alternativ når det gjelder varme til mindre områder er en helt vanlig 500 watts halogen bygglampe. Gjerne den typen som står på stativ. Ved å sette denne 30-40 cm fra området som skal repareres litt før støping så blir det god varme i laminatet. Så er det bare å la den stå på og holde reparasjonen varm til det er herdet. Polyester blandes på en varm plass så holder den OK temperatur under støpingen.

Eneste er at bygglamper etterhvert er stort sett med LED og ikke halogen. Dårlig varme fra LED. Alternativ kan være en IR terassevarmer.

Roger jo skrev for 1 time siden:

Sist jeg brukte Byggtørker i telt tredde jeg på et plastrør og tok inn friskluft.

Skal bare få tatt en service på denne, så blir hele sulamitten stående på utsida med rør inn og thermostat hengende på veggen 

IMG_20211201_112807.jpg

• 2 uker senere...

Heisann @altera mulier!

Tenker du er litt i tenkeboksen etter alle rådene du har fått her!??

Du skal under ingen omstendigheter fikse dette nå! Det er for kaldt! Dette må gjøres med temperatur over 12-15 grader. 
Så dette ser vi på til våren! Jeg kommer gladelig en tur og bistår!

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Solbris II skrev 1 time siden:

Tenker du er litt i tenkeboksen etter alle rådene du har fått her!??

Du skal under ingen omstendigheter fikse dette nå! Det er for kaldt! Dette må gjøres med temperatur over 12-15 grader. 

:wink: :thumbsup: - jeg går i "hi" om vinteren, har uansett ikke tenkt å gjøre noe mer med båten så lenge dette hvite greiene ligger ute på bakken :lol:

Solbris II skrev 1 time siden:

Så dette ser vi på til våren! Jeg kommer gladelig en tur og bistår!

:thumbsup: - det blir hyggelig, takker for det, men vi sees kanskje før det også :wink:

jeg tørker ut på land....!

altera mulier skrev 19 minutter siden:

:wink: :thumbsup: - jeg går i "hi" om vinteren, har uansett ikke tenkt å gjøre noe mer med båten så lenge dette hvite greiene ligger ute på bakken :lol:

:thumbsup: - det blir hyggelig, takker for det, men vi sees kanskje før det også :wink:

Ja, jeg håper det!???

Nå er det omtrent ett år til oppdraget du heldigvis takket ja til skal være ferdig! Så vi må finne en dag hvor du er fornøyd med lys og omgivelser. ???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Solbris II skrev for 7 timer siden:

Nå er det omtrent ett år til oppdraget du heldigvis takket ja til skal være ferdig! Så vi må finne en dag hvor du er fornøyd med lys og omgivelser.

:crazy: - og jeg som trodde det var nå i år oppdraget måtte være ferdig :wink: (har ikke glemt deg se' :wink: - alt er notert i kalenderen mellom øra :giggle: ) og at du hadde funnen noen annen til å utføre det :smiley:, men da venter vi bare på våren kommer og at bjerka har fått det grønne sløret sitt og varmen har kommet tilbake :smiley: DET er en flott årstid - på så mange måter :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...