Sjøvind
Kjøpte nylig en NB 820 Sport solgt av privatperson via båtmegler. Prisen var litt lavere enn tilsvarende båter pleier å være priset på finn, men pga en del oppgraderingsbehov ga jeg et bud ca 13% lavere som jeg fikk tilslag på. I annonsen stod det at båten var 2002-modell og fabrikkbygd. Da jeg skulle omregistrere den i Småbåtregisteret stod det at båten var 2000-modell. En gjennomgang av dokumenter som lå om bord viste at båten var bygd som halvfabrikat i år 2000. Det foreligger en samsvarserklæring hvor det fremgår at daværende eier har ferdigstilt den og at NB har godkjent arbeidet, datert år 2002. Jeg har konfrontert megler med disse opplysningene og argumentert for at båten er mindre verdt enn jeg antok da jeg ga mitt bud og bedt om en kompensasjon for dette. Fikk en lang forklaring hvor han argumenterer for at båten antagelig bare er 3/4 halvfabrikat siden den er CE-merket og at det bare er brukt originale deler. Han mener at båten nok er støpt i 2000, men ferdigstilt i 2002 og at årsmodell derfor blir en "tolkning".
Jeg føler vel fortsatt at jeg har gjort et brukbart kjøp, men må si at det er et skår i gleden at opplysningene i annonsen ikke var riktige. Jeg veksler nå mellom irritasjon og resignasjon og lurer på om jeg skal gå videre med saken. Hvor stor forskjell i verdi er det rimelig å anta mellom en 2000-modell halvfabrikat og en 2002-modell fabrikkbygget? Sett at tilstanden er den samme naturligvis.