Jump to content

Baugpropell Bavaria 33 Cruiser 2013 mod.

tautau

Recommended Posts

Hei, vurderer å sette inn en baugpropell type den nye utenpåliggende Sleipner SX50 Pod 2,8 kw

Har lest veldig mye om hvordan forsyne strøm til baugpropell  men er fortsatt ikke sikker på hva som er den beste løsningen

Motor D-20 med 115 amp. dynamo. Bruker i alle tilfeller Sleipnes aut. hovedstrømbryter med 325 amp sikring

alt 1: 95 mm2 kabler til start batteri type Exide Excell 95 ah 800  ( lengde 8 meter) plundrete å trekke kabler

alt 2  50 mm2 kabel fra  forbruksbank type 2 x Ritar 110 ah AMG  (lengde 3 meter) lett å trekke kabel.

alt 3 med ekstra batteri i baug, forslag til batteri ?

lade fra ledig utgang på ladeskiller Quick  ECS , hvor stor kabel trengs (ca 5 meter) til batteri ? og koble minuskabel til motorblokk ?

Får vel kun lading når motor er i gang da vel ?

(Ser at jeg også har en ledig lade utgang på landstrøm lader Critec CPS3 40 amb.)

Det var mange spørsmål på en gang :crazy:  men vet at det er mange flinke folk på forumet

Åj det ser ut til en veldig bra løsning. Går for den. Tusen takk:thumbsup:

Noe annet jeg må tenke på vedr. størrelse/type ladekabel fra start batteri ?

Fant i beskrivelsen  at ladekabel er anbefalt 16 mm2 og 60 amp sikringer hvis jeg har forstått det riktig.

Men jeg kobler vel bare direkte fra start batteri, skjema viser kabling til dynamo i tillegg

image.png.3b0d93157932fff9acfb867f91a6651f.png

Til venstre for hovedbryter er sikring til ladekretsen. Den har jeg vanligvis ute, om jeg ikke trenger å lade under seilas. Når 230V landstrøm er tilgjengelig, bruker jeg en vanlig 12v dc batterilader med valg for agm. Her er bilde av 12v til 24 v dc lader. Kan sende flere bilder om ønskelig

6B25FA83-3AF1-4B5D-A84B-C0F75E7596CD.jpeg

Hadde tenkt å montere fra start batteri en DCDC 18A lader fra Victron for å lade truster batteri,  er det en slik du også har? Og som tapper/ødlegger batteriene dine.          Håpet den skulle lade automatisk uten å måtte kobler den inn og ut men…

Godt å høre, har allerede kjøpt laderen.

Blir veldig glad hvis du kan svare på et siste spørsmål ?

Fant i beskrivelsen  at ladekabel er anbefalt 16 mm2 og 60 amp sikringer hvis jeg har forstått det riktig.

Men jeg kobler vel bare direkte fra start batteri, skjema viser kabling til dynamo i tillegg

Det kommer an på kabellengde, og hvilket spenningsfall du aksepterer inn på lader. Dcdc laderen skal stå nærme batteriet du skal lade, så etter lader holder det med 6mm2 på 18A. 

Svakheten med dette systemet, er at du ikke har mulighet til støtte fra startbank, om batteriet fremme slakker av. Hadde du brukt alternativ 1, hadde du hatt større bank å ta fra ved mye bruk av truster. Ikke sikkert det blir noe problem hos deg da, men spiralcelle batteri gir mye strøm (A), men har lite kapasitet Ah.

Jeg bruker 16mm2 inn på laderne. Kablene mine er ikke så lange, men jeg ønsker å minimere spenningsfall. Kabellengde er både pluss og minus, så om du har 3m pluss og 2m minus har du 5 meter.  5 meter på 18A gir ca 0,2v spenningsfall ved bruk av 16mm2 kabel. 
laderen kobler du rett til startbatteri. Om du ønsker å kunne slå den av og på fra en bryter kan du ta vekk lasken og sette en kabel inn på den høyre tilkoblingen. Når denne har + er lader aktiv. 
Ellers styrer denne laderen seg selv. Engine Shutdown Detection slår den av om motor ikke går eller startbatteri blir ladet. Gjør dine egne innstillinger inne i appen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...