Jump to content

Mulig ny pakkboks, Volvokondom og skader på aksling, hva må gjøres?

Førstefender

Recommended Posts

20211125_135104.jpg.11262ebc8494e4dec5120ad8f47e238e.jpg20211125_135033.jpg.c698aa9742df74d320937e63e455f055.jpgVurderer nye pakkbokser på akselgjennomføringene og fikk et tips her i en annen tråd, der @SoBo  hadde en god patent, ved å snu Gland, slik at Volvokondom vil kunne skrues på denne. (Volvo eller lignende patenter)

Målte Glanden i dag til å være 164mm, målene på pakkbokser linket til under her har Ø70cm, vil 16,4cm være nok til å få dette tett??

Noen som har noen formening om hva man burde evt velge av disse under her?

https://www.marineshop.no/pakkbokser/131741/vannsmurt-gummipakkboks-50-mm-evo

https://www.watski.no/vannsmurt-propellaksel-selvluftende-11pDn?artnr=113403&gclid=EAIaIQobChMI8u_ZtoC09AIV5MiUCR1u_A_BEAQYAyABEgLPcfD_BwE

Har også skader/tæringer på en aksel, ved evt bytte til ny pakkboks, vil dette området bli liggende i saltvann, uten mulighet for videre inspeksjon ang utvikling. Båten har trolig ligget på sjøen minst 2år uten sink på akslinger, mulig dette kan være årsak i tillegg til slitasjeskader forårsaket av pakkboks. 

Hva bør gjøres med denne akslingen? eller kan den bare brukes videre som den er, med sink montert?  50mm aksling.

Og hvordan "Tager" man SoBo? ;)

Redigert av Førstefender (see edit history)

Jeg mener at denne akslingen må byttes. Det kan være pittings som er mikroskopiske og kan gå langt inn i akslingen som kan føre til at akslingen til slutt brekker av. Det er mulig du kan sende den inn og få noen til å støype inn et spesielt stoff, men det har jeg ingen erfaring med.

• 2 uker senere...

Jeg gjorde det samme på en Fairline for over 10 år siden. Skal kondomen bli tett, må akslingene være fine der kondomen vil ligge an på akslingen. Nå vet jeg ikke hvor det blir for deg, men når du snur klemflensen og deretter setter på kondomen, og kan det være at treffpunktet blir utenfor skade-området?

Jeg hadde også slike skader som deg. Endte med 2 nye akslinger. Men jeg kjøpte direkte fra UK, og betalte (den gangen) 750 GBP per aksling (og 450 pr propell). Men det er nok blitt veldig mye dyrere på 10 (eller 12) år. Kjøpte fra Clements Engeneering ltd, som var leverandøren til Fairline og Princess.

Hvis du først har fått slike skader, så antar jeg du også skifter sleperinger og evt begynner med et litt bedre anode-regime i båten. Kanskje en liten skilletrafo også :-)

Etter at jeg skiftet til Kondomen ble det knusk tørt i bunnen på båten. Enkel, men samtidig effektiv, løsning. Husk å slippe ut luften av dem i ny og ne (klemme på dem) og smøre en gang i året. Ligger du på vannet om vinteren trenger du bobler eller varme - fryser det i kondomen vil det lekke. 

index skrev On 10.12.2021 at 10.16:

Ser du har mye sprekker i gummien bak pakkboks også. Jeg ville ha skiftet både denne og aksling. Det er vanskelig å si hvor mye svekket akslingen er, men svekket er den nok. 

Ja jeg får litt forskjellige svar fra folk som skal kunne dette, så er litt i villrede, trur neppe den er så svekket at den vil bryte av, spørsmålet er egentilg om dette vil utvikle seg på en syrefast aksling når den får montert riktig sink og blir liggende i saltvann.

Ang gumminen bak aksling så ser den bedre ut i virkeligheten, men har heller aldri sett tilvarende i andre båter, så aner ikke hvor jeg evt kan kjøpe denne, regner med dens funkson er å kjøle stevnlager, da det går vann fra eget inntak til denne. Mulig denne kan fjernes helt hvis jeg monterer volvo kondom eller tilsvarende med kobling for vann.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Førstefender skrev for 15 timer siden:

Ja jeg får litt forskjellige svar fra folk som skal kunne dette, så er litt i villrede, trur neppe den er så svekket at den vil bryte av, spørsmålet er egentilg om dette vil utvikle seg på en syrefast aksling når den får montert riktig sink og blir liggende i saltvann.

Ang gumminen bak aksling så ser den bedre ut i virkeligheten, men har heller aldri sett tilvarende i andre båter, så aner ikke hvor jeg evt kan kjøpe denne, regner med dens funkson er å kjøle stevnlager, da det går vann fra eget inntak til denne. 

Sprukket gummi er sprukket gummi. Ikke til å stole på. Og tro hjelper lite når akslingen knekker. At den er svekket er neppe noe å tvile på. Men om du liker å leve farlig er det bare å kjøre på. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg er ikke det minste redd for at den 50mm akslingen knekker, spørsmålet er om dette vi utvikle seg eller ikke, når sink blir montert og man evt behandler tæring som er der nå, men heller vel mot å bytte, dessverre ser ikke den akslingen ut til å være hyllevare noe sted.

• 1 måned senere...

En liten oppdatering,

ny aksling er under produksjon hos hos Bosvik AS i Risør.

Gummibelger med vannkjøling ble etter mye dektektivarbeid sporet opp i Spania, og hurra, ville sende til Norge ;) 

Tror nok de gamle ville vart i 20år til.. små sprekker i ytterkant, men disse var massive, klarte ikke demontere uten å kutte dem i to.

Innvendig hang et cutless lager fast i hus for talgpakning, som igjen var hengslet i bakkant, så fleksibel kobling altså. Aldri sett tilsvarende i noen båt og det hadde ikke lokale Volvo mekanikker heller. 

Så nå blir det snart nye dryppfrie pakkbokser, 2 propeller som er avbalansert, justert og shinet, 1 ny aksling og 2 nye gummibelger, klar for nye 20 år og båten på vannet i slutten av mars etter plannen ;) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...