Jump to content

Er propandrevet forbrenningstoalett egnet for bruk på båt?

Maika

Recommended Posts

https://www.cinderellaeco.com/no-no/products/1117/cinderella-freedom

Dyrt, må ha gass ombord (ulempe for oss som ikke har/helst ikke vil ha dette ombord både pga sikkerhet og plasshensyn), og er temmelig tungt, men samtidig slipper man jo septiktank som etterhvert kan veier mye, lukt fra denne og potensielle drittoversvømmelse hvis noe går skikkelig galt, man slipper septikrør og pumpe (men må ha utlufting og manuelt tømme asken), man slipper stopp innom tømmestasjoner, tilbakeslagsproblematikk, vanninntak (for de som bruker saltvann til dette), strømforbruket er kanskje omtrent det samme som for oss med elektrisk kvern og pumpe.

Forutsatt at det kan brukes på sjøen med bølger og salt sjøluft, hva tror dere? Genialt, idiotisk eller noe i mellom avhengig av bruksområdet?

Redigert av Maika (see edit history)

Fikk svar fra produsenten:

Sitat

Vi har hatt noen installasjoner ombord i båter. Det har primært vært kanalbåter i England, eller større fartøyer. Vi har også vurdert markedet for fritidsbåter, men som kjent så er det markedet alt fra snekker til hurtigående offshore fartøyer. Mildt sagt varierende bruksforhold.

Utfordringer i seilbåter er primært krenging under seiling. Vi har som kjent et brennkammer som i praksis er som en bolle. Det er ikke 100% tett, slik at væske kan renne ut når toalettet har vært hyppig brukt og båten krenger mye, alternativt kraftig sjøgang.

Så da er vel ikke denne så aktuell, men det burde jo blitt laget en versjon som hadde fungert på sjøen, og her burde egentlig staten kunne bidratt. Bla. må vel utgifter til og forurensning ifm. bygging og drift av tømmestasjoner være temmelig store, så noe slikt ville vel være et bra alternativ.

Nja, det kan riste ganske brått i en katamaran, så en gyrostabilisert dass i enskrog er kanskje å foretrekke:)

(Men er man interessert i katamaran, så er det flere mulige salg på gang i flerskrogsklubben nå, og ikke alle er legges ut på Finn, så kan man prøve seg med et innleg på https://www.facebook.com/groups/3460070306/ evt sende meg en PM så kan jeg formidle kontakt.) 

Har du sjekket separett? 

Jeg er selv litt forelsket i denne varianten, og vurderer å kvitte meg med pumper og tanker, samt metervis med potensieller problemslanger i båten.

slik jeg forstår det, separerer den urin og bæsj, hvor sistnevnte forbrennes med ett forbruk på ca 1 kw forbruk pr seriøst besøk. Finnes både i 12 og 220V. Prisen er  ikke avskrekkende sammelignet med andre forbrenningstoaletter, med 100AH i forbruk i ett vanlig 12Volts system er kanskje i meste laget, men i mitt oppsett med 1000AH Lithium, pluss blybank er det akseptabelt, og slik jeg forstår det begynner Lithium å bre om seg. Kapasiteten er ganske god, og man bare kaster en pose, en gang i uka eller no sånn, på en renslig måte.

Når det gjelder tissing, er jeg nysgjerrig på om urin fra toalettet bare kan renne over i overbordslange eller til tank, som før, men om fraværet av saltvann gjør at det ikke utvikles urinstein.

Maika skrev for 7 timer siden:

Fikk svar fra produsenten:

Så da er vel ikke denne så aktuell, men det burde jo blitt laget en versjon som hadde fungert på sjøen, og her burde egentlig staten kunne bidratt. Bla. må vel utgifter til og forurensning ifm. bygging og drift av tømmestasjoner være temmelig store, så noe slikt ville vel være et bra alternativ.

Ikke så sikker på det. Lang diskusjon som har vært oppe på dette forumet før, men det er nok tilstrekkelig tvil om at utslipp av biologisk materiale ned i et hav bestående av biologisk materiale er vesentlig mer skadelig for kloden enn brann av samme med propan til at dette neppe vil få stor politisk drahjelp. Men kanskje Enova kunne vært en ide, de jobber jo alltid med å få delt ut nok penger til bedrifter.

Maika skrev On 26.11.2021 at 15.28:

(Men er man interessert i katamaran, så er det flere mulige salg på gang i flerskrogsklubben nå, og ikke alle er legges ut på Finn, så kan man prøve seg med et innleg på https://www.facebook.com/groups/3460070306/ evt sende meg en PM så kan jeg formidle kontakt.) 

Dette er litt off-topic men vi var og så på Cat forrige vinter i Oslo (Lavezzi) og tente veldig, jeg var på tur til å se på en Lavezzi 40 i Trondheim som jeg skulle by på og så ba jeg om å få se den på land med tanke på plastpest som den båttypen er kjent for og da ble selger sarkastisk i kommunikasjonen og sa følgende så vi hoppet av   "Du finner sikkert en bedre og billigere katamaran andre plasser."

Redigert av Enzo (see edit history)

Hehe, idioter finner man jo overalt. Eller kanskje han bare var ærlig, og mente at det var et dårlig kjøp :lol:

Forøvrig, mange av de selvbygede og semi-fabrikerte båtene i klubben vår er i epoxy, så da slipper man å bekymre seg for pest. (Men de fleste av dem er bygget for fart, så komforten til "campingmaranene" er det ikke mange av dem som har.)

Redigert av Maika (see edit history)
  • 1 år senere...
Maika skrev On 26.11.2021 at 12.56:

da er vel ikke denne så aktuell

Øøøø, er det ikke bare å tømme toalettet før seilas? Ser ikke helt hvorfor balja i forbrenningstoan skal være noe problem, den må jo tømmes alikevell.

Vurderer forbrenningsdass selv, har flere toalettrom så tenker jeg bytte en av dem til gassdass. Rapporterer tilbake om det var noen suksess.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...