Lazyjack Startet 26.November.2021 Link til dette innlegget Startet 26.November.2021 (redigert) Jeg hadde vann i olja i drevet da jeg tok opp båten i høst. Skal skifte simmeringer selvsagt men har fått tips om at noen har montert oljebeholder inne i båten med slange ned til peilehullet for olje i drevet, samme patent som brukes på baupropeller. Det høres jo i utgangspunktet ut som en god ide for å unngå vann i drevet men det kan jo være bakdeler jeg ikke tenker på. Noen meninger om en slik patent? Redigert 26.November.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 Mercruser har jo en slik løsning i alle fall på Bravo 3 drevene sine. Var vel det eneste som var bra på de drevene. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 Lazyjack skrev for 3 timer siden: Jeg hadde vann i olja i drevet da jeg tok opp båten i høst. Skal skifte simmeringer selvsagt men har fått tips om at noen har montert oljebeholder inne i båten med slange ned til peilehullet for olje i drevet, samme patent som brukes på baupropeller. Det høres jo i utgangspunktet ut som en god ide for å unngå vann i drevet men det kan jo være bakdeler jeg ikke tenker på. Noen meninger om en slik patent? En slik patent hadde vært fornuftig ja. Merkelig at de ikke har det som originalt. Hva gjelder bytte av simmeringer så synes jeg du er litt kjapt ute. Jeg hadde vann i olja da jeg tok opp båten på forsommeren for båtpuss. Oljeprøven innsendt til analyse viste at det jeg så var korrekt, her var det natrium tilstede. Bestemte derimot å IKKE bytte simmeringene da båten tross alt hadde et år på havet på dette tidspunktet der den hadde ligget i ro ene halvåret slik at jeg anså det som sannsynlig at det var en sammenheng her. Byttet selvsagt olje. Da båten igjen var oppe i august og hadde kjørt 70-80 timer på den nye olje så denne som ny ut da den ble tappet ned. Oljeprøve ble innsendt og den viste et vanninnhold på <0,1% altså ingen ting. Så det er ingen automatikk i at simmeringene MÅ byttes selv om du har et tilfelle av vann i olja. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 Volvo hadde innvendig oljetank på 750 drevet. Har ikkje hørt om noken som har lagd det til på 290 drevet.Vil jo unnga at det blir vakuum i drevet, som igjen suger vatn inn gjennom tetningene Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 Konrad drevet har også tank inne å har da full kontroll. alarm for lavt nivå i tank. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 Lazyjack skrev for 8 timer siden: Det høres jo i utgangspunktet ut som en god ide for å unngå vann i drevet men det kan jo være bakdeler jeg ikke tenker på. Slangen fra skroget/ transom til oljepeilehullet på toppen av drevet vil ligge utsatt til. Og uten øvrige modifikasjoner vil den klemmes mot transom når drevet tiltes opp. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Brigg skrev for 12 timer siden: Slangen fra skroget/ transom til oljepeilehullet på toppen av drevet vil ligge utsatt til. Og uten øvrige modifikasjoner vil den klemmes mot transom når drevet tiltes opp. Systemet må naturligvis konstrueres på en måte som eleminerer denne problemstillingen. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Hvordan fungerer et slikt system med oljetank plassert i motorrommet? Det må jo fortsatt være olje i girhuset - vil en høyt plassert tank gi trykkforskjell som fører til at vannet ikke trenger inn?? Ville nok uansett vært skeptisk til en slik modifikasjon på mitt DPH, mye bevegelse ved sving og tilt/trim, så det forutsetter en godt gjennomtenkt løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Mercriuser har som kjent dette systemet originalt på sine drev.. Jeg hadde det på en tidligere båt på Bravo 2 drev.. Greit system, du kan sjekke oljenivået i beholderen.. Men du kan like fullt få vann inn i gearet.. En bekjent av meg oppdaget på et Alfa drev, at oljen i beholderen begynte og bli melkaktig... Så vann kan trenge inn, men du oppdager det kjapt om du følger med på oljebeholderen som står i motorrommet.. Glad jeg har akslinger i dag...en gearkasse skal ikke henge å slenge nede i sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Ida Marie III skrev 6 minutter siden: Greit system, du kan sjekke oljenivået i beholderen.. Men du kan like fullt få vann inn i gearet.. En bekjent av meg oppdaget på et Alfa drev, at oljen i beholderen begynte og bli melkaktig... Så vann kan trenge inn, men du oppdager det kjapt om du følger med på oljebeholderen som står i motorrommet.. Takk for oppklaring. Tolket første innlegg slik at innvendig tank kunne eliminere faren for vanninntrenging i drevet, og kunne ikke helt forstå hvordan dette var mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Olepo skrev 7 minutter siden: Takk for oppklaring. Tolket første innlegg slik at innvendig tank kunne eliminere faren for vanninntrenging i drevet, og kunne ikke helt forstå hvordan dette var mulig. Jo, i teorien skulle det gå, om tanken er på et betydelig høyere nivåe en sjøen utenfor...det vil gi overtrykk..... men som regel er høydeforskjeller for liten... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Olepo skrev for 3 timer siden: Takk for oppklaring. Tolket første innlegg slik at innvendig tank kunne eliminere faren for vanninntrenging i drevet, og kunne ikke helt forstå hvordan dette var mulig. Ja det var riktig tolket og jeg kan fortsatt ikke se hvordan det kan komme vann inn når olja har vesentlig høyere nivå enn vannet utenfor. Kan det tenkes at de brukte tett kork på oljeflaska? Da vil det jo kunne suges inn vann når olja kjøles ned etter bruk med minkende volum som resultat. Yanmar har hatt dette problemet på seildrevene sine om jeg husker riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Lazyjack skrev 17 minutter siden: Ja det var riktig tolket og jeg kan fortsatt ikke se hvordan det kan komme vann inn når olja har vesentlig høyere nivå enn vannet utenfor. Kan det tenkes at de brukte tett kork på oljeflaska? Da vil det jo kunne suges inn vann når olja kjøles ned etter bruk med minkende volum som resultat. Yanmar har hatt dette problemet på seildrevene sine om jeg husker riktig. Det kan komme inn da det foregår en viss innpisking og den statiske trykkforskjellen er veldig lav mellom drevet og sjøen. Men først og fremst får du en viss indikasjon på om noe er på gang. Ideellt sett skulle det vært en observasjonstank med litt sirkulasjon. Man kan naturligvis benytte en trykktank med litt overtrykk slik det brukes på store azimuth propellsystemer a'la Rolls Royce og Wartsila sine systemer. Men da er propellakseltetningene konstruerte for å takle opp til 10 bars trykk i tilfelle f.eks. regulerings- og sikkerhetssystemene svikter. Men det bør ikke bli for avansert. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 (redigert) Lazyjack skrev for 1 time siden: Ja det var riktig tolket og jeg kan fortsatt ikke se hvordan det kan komme vann inn når olja har vesentlig høyere nivå enn vannet utenfor. Nå er jeg absolutt ikke den rette til å regne på trykkforskjeller her, men vil tro at i en "normal" fritidsbåt med drev vil det være vanskelig å få nok høydeforskjell til å oppnå tilstrekkelig overtrykk i girhuset dersom oljetanken skal monteres i motorrommet. (Som @Ida Marie III er inne på). Hvis avstanden mellom tank og drev blir for stor dukker det vel opp andre utfordringer - og da bør man kanskje inn med en sirkulasjonspumpe i tillegg som gjør systemet mer komplisert. Kun synsing fra min side, kunne vært interessant med detaljer hvis noen har et slikt system. Redigert 27.November.2021 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2021 (redigert) Det spiller også inn at egenvektem til olje er mindre enn for vann. Man må vel dermed relativt høyt opp med olje tanken for å få høyere trykk på innsiden av undervannshuset enn på utsiden. I min båt vil det være en praktisk utfordring. Hensikten med sirkulaskonspumpe som @Olepo nevner skjønner jeg ikke, skulle man ha inn en pumpe i systemet så måtte det vel være en liten trykkpumpe som sørget for er lite overtrykk på oljesiden i forhold til vannsiden? Redigert 28.November.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.November.2021 Link til dette innlegget Svart 28.November.2021 Nei, å få noe særlig trykkforskjell mellom sjøen ute og oljen inne, tror jeg du kan glemme... Men som sagt oppdaget de raskt vannet i gearet pga nettopp en slik oljetank Mercruiser har som orginalt... Er jo en fordel å oppdage slik vanninntrenging av sjøvann inn i gearoljen så tidlig så mulig.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.November.2021 Link til dette innlegget Svart 28.November.2021 Ida Marie III skrev 42 minutter siden: Nei, å få noe særlig trykkforskjell mellom sjøen ute og oljen inne, tror jeg du kan glemme... Men som sagt oppdaget de raskt vannet i gearet pga nettopp en slik oljetank Mercruiser har som orginalt... Er jo en fordel å oppdage slik vanninntrenging av sjøvann inn i gearoljen så tidlig så mulig.. Slike ting kan løses med litt fortrykk på systemet, f.eks. med en beholder som denne: https://www.maritim.no/akkumulatortank-2-liter-syrefast Men det lager øvrige problemstillinger ved bl.a. fylling/tømming som blir mer komplisert pga. fortrykket. I tillegg bør jo beholder ha en mulighet for observasjon av olje, nivå etc. Da må den være gjennomsiktig. Systemet man bruker i dag er langt fra idellt eller konstruksjonsmessig korrekt designet men det fungerer noenlunde greit sett utifra sin enkelhet. Dog er feilfrekvensen alt for høy mht. lekkasje av sjø til olje. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 28.November.2021 Link til dette innlegget Svart 28.November.2021 (redigert) Lazyjack skrev 1 time siden: Hensikten med sirkulaskonspumpe som @Olepo nevner skjønner jeg ikke, skulle man ha inn en pumpe i systemet så måtte det vel være en liten trykkpumpe som sørget for er lite overtrykk på oljesiden i forhold til vannsiden? Tanken med sirkulasjon var hvis oljetanken skulle monteres langt unna drevet, (høyt) for å kunne oppnå trykkforskjell. Ellers er jeg enig med deg. Redigert 28.November.2021 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 11.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2022 Mener du skal sjekke hva som skjer med for mye olje på drevet, kommer oljenivået over merket på peilepinne får du problemer med kopling. Har opplevd at for høyt oljenivå gjør at kon ikke kopler til som den skal, det blir til slutt en brutal innkopling. Sitér dette innlegget Link to post
Ranjo Svart 19.August.2022 Link til dette innlegget Svart 19.August.2022 Noen som har prøvd dette? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.August.2022 Link til dette innlegget Svart 19.August.2022 Retningene er vel ikke beregnet på trykk innenfra? Hvis man skal vurdere trykkforskjeller må man vite hvilket trykk eller vakuum som er på utsiden av tetningen når propellene suger eller trykker vann. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.