Jump to content

Oljebeholder for å unngå vanninntrenging i VP drev

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg hadde vann i olja i drevet da jeg tok opp båten i høst. Skal skifte simmeringer selvsagt men har fått tips om at noen har montert oljebeholder inne i båten med slange ned til peilehullet for olje i drevet, samme patent som brukes på baupropeller. Det høres jo i utgangspunktet ut som en god ide for å unngå vann i drevet men det kan jo være bakdeler  jeg ikke tenker på.
Noen meninger om en slik patent?

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Jeg hadde vann i olja i drevet da jeg tok opp båten i høst. Skal skifte simmeringer selvsagt men har fått tips om at noen har montert oljebeholder inne i båten med slange ned til peilehullet for olje i drevet, samme patent som brukes på baupropeller. Det høres jo i utgangspunktet ut som en god ide for å unngå vann i drevet men det kan jo være bakdeler  jeg ikke tenker på.
Noen meninger om en slik patent?

En slik patent hadde vært fornuftig ja. Merkelig at de ikke har det som originalt.

Hva gjelder bytte av simmeringer så synes jeg du er litt kjapt ute. Jeg hadde vann i olja da jeg tok opp båten på forsommeren for båtpuss. Oljeprøven innsendt til analyse viste at det jeg så var korrekt, her var det natrium tilstede. Bestemte derimot å IKKE bytte simmeringene da båten tross alt hadde et år på havet på dette tidspunktet der den hadde ligget i ro ene halvåret slik at jeg anså det som sannsynlig at det var en sammenheng her. Byttet selvsagt olje.

Da båten igjen var oppe i august og hadde kjørt 70-80 timer på den nye olje så denne som ny ut da den ble tappet ned. Oljeprøve ble innsendt og den viste et vanninnhold på <0,1% altså ingen ting. Så det er ingen automatikk i at simmeringene MÅ byttes selv om du har et tilfelle av vann i olja.

Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Det høres jo i utgangspunktet ut som en god ide for å unngå vann i drevet men det kan jo være bakdeler  jeg ikke tenker på.

Slangen fra skroget/ transom til oljepeilehullet på toppen av drevet vil ligge utsatt til. Og uten øvrige modifikasjoner vil den klemmes mot transom når drevet tiltes opp. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 12 timer siden:

Slangen fra skroget/ transom til oljepeilehullet på toppen av drevet vil ligge utsatt til. Og uten øvrige modifikasjoner vil den klemmes mot transom når drevet tiltes opp. 

Systemet må naturligvis konstrueres på en måte som eleminerer denne problemstillingen.

Hvordan fungerer et slikt system med oljetank plassert i motorrommet? Det må jo fortsatt være olje i girhuset - vil en høyt plassert tank gi trykkforskjell som fører til at vannet ikke trenger inn??

Ville nok uansett vært skeptisk til en slik modifikasjon på mitt DPH, mye bevegelse ved sving og tilt/trim, så det forutsetter en godt gjennomtenkt løsning.

Mercriuser har som kjent dette systemet originalt på sine drev..

Jeg hadde det på en tidligere båt på Bravo 2 drev..

Greit system, du kan sjekke oljenivået i beholderen..

Men du kan like fullt få vann inn i gearet..

En bekjent av meg oppdaget på et Alfa drev, at oljen i beholderen begynte og bli melkaktig...

Så vann kan trenge inn, men du oppdager det kjapt om du følger med på oljebeholderen som står i motorrommet..

Glad jeg har akslinger i dag...en gearkasse skal ikke henge å slenge nede i sjøen...:wink:

Ida Marie III skrev 6 minutter siden:

Greit system, du kan sjekke oljenivået i beholderen..

Men du kan like fullt få vann inn i gearet..

En bekjent av meg oppdaget på et Alfa drev, at oljen i beholderen begynte og bli melkaktig...

Så vann kan trenge inn, men du oppdager det kjapt om du følger med på oljebeholderen som står i motorrommet..

Takk for oppklaring:thumbsup:. Tolket første innlegg slik at innvendig tank kunne eliminere faren for vanninntrenging i drevet, og kunne ikke helt forstå hvordan dette var mulig.

Olepo skrev 7 minutter siden:

Takk for oppklaring:thumbsup:. Tolket første innlegg slik at innvendig tank kunne eliminere faren for vanninntrenging i drevet, og kunne ikke helt forstå hvordan dette var mulig.

Jo, i  teorien skulle det gå, om tanken er på et betydelig høyere nivåe en sjøen utenfor...det vil gi overtrykk..... men som regel er høydeforskjeller for liten...

Olepo skrev for 3 timer siden:

Ja det var riktig tolket og jeg kan fortsatt ikke se hvordan det kan komme vann inn når olja har vesentlig høyere nivå enn vannet utenfor. Kan det tenkes at de brukte tett kork på oljeflaska? Da vil det jo kunne suges inn vann når olja kjøles ned etter bruk med minkende volum som resultat. Yanmar har hatt dette problemet på seildrevene sine om jeg husker riktig. 

Lazyjack skrev 17 minutter siden:

Ja det var riktig tolket og jeg kan fortsatt ikke se hvordan det kan komme vann inn når olja har vesentlig høyere nivå enn vannet utenfor. Kan det tenkes at de brukte tett kork på oljeflaska? Da vil det jo kunne suges inn vann når olja kjøles ned etter bruk med minkende volum som resultat. Yanmar har hatt dette problemet på seildrevene sine om jeg husker riktig. 

Det kan komme inn da det foregår en viss innpisking og den statiske trykkforskjellen er veldig lav mellom drevet og sjøen. Men først og fremst får du en viss indikasjon på om noe er på gang. Ideellt sett skulle det vært en observasjonstank med litt sirkulasjon.

Man kan naturligvis benytte en trykktank med litt overtrykk slik det brukes på store azimuth propellsystemer a'la Rolls Royce og Wartsila sine systemer. Men da er propellakseltetningene konstruerte for å takle opp til 10 bars trykk i tilfelle f.eks. regulerings- og sikkerhetssystemene svikter. Men det bør ikke bli for avansert.

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Ja det var riktig tolket og jeg kan fortsatt ikke se hvordan det kan komme vann inn når olja har vesentlig høyere nivå enn vannet utenfor.

Nå er jeg absolutt ikke den rette til å regne på trykkforskjeller her, men vil tro at i en "normal" fritidsbåt med drev vil det være vanskelig å få nok høydeforskjell til å oppnå tilstrekkelig overtrykk i girhuset dersom oljetanken skal monteres i motorrommet. (Som @Ida Marie III er inne på).

Hvis avstanden mellom tank og drev blir for stor dukker det vel opp andre utfordringer - og da bør man kanskje inn med en sirkulasjonspumpe i tillegg som gjør systemet mer komplisert.

Kun synsing fra min side:smiley:, kunne vært interessant med detaljer hvis noen har et slikt system:thumbsup:.  

Redigert av Olepo (see edit history)

Det spiller også inn at egenvektem til olje er mindre enn for vann. Man må vel dermed relativt høyt opp med olje tanken for å få høyere trykk på innsiden av undervannshuset enn på utsiden. I min båt vil det være en praktisk utfordring. 

Hensikten med sirkulaskonspumpe som @Olepo nevner skjønner jeg ikke, skulle man ha inn en pumpe i systemet så måtte det vel være en liten trykkpumpe som sørget for er lite overtrykk på oljesiden i forhold til vannsiden?

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Nei, å få noe særlig trykkforskjell mellom sjøen ute og oljen inne, tror jeg du kan glemme...

Men som sagt oppdaget de raskt vannet i gearet pga nettopp en slik oljetank Mercruiser har som orginalt...

Er jo en fordel å oppdage slik vanninntrenging av sjøvann inn i gearoljen så tidlig så mulig..

Ida Marie III skrev 42 minutter siden:

Nei, å få noe særlig trykkforskjell mellom sjøen ute og oljen inne, tror jeg du kan glemme...

Men som sagt oppdaget de raskt vannet i gearet pga nettopp en slik oljetank Mercruiser har som orginalt...

Er jo en fordel å oppdage slik vanninntrenging av sjøvann inn i gearoljen så tidlig så mulig..

Slike ting kan løses med litt fortrykk på systemet, f.eks. med en beholder som denne:

https://www.maritim.no/akkumulatortank-2-liter-syrefast

Men det lager øvrige problemstillinger ved bl.a. fylling/tømming som blir mer komplisert pga. fortrykket. I tillegg bør jo beholder ha en mulighet for observasjon av olje, nivå etc. Da må den være gjennomsiktig.

Systemet man bruker i dag er langt fra idellt eller konstruksjonsmessig korrekt designet men det fungerer noenlunde greit sett utifra sin enkelhet. Dog er feilfrekvensen alt for høy mht. lekkasje av sjø til olje.

Lazyjack skrev 1 time siden:

Hensikten med sirkulaskonspumpe som @Olepo nevner skjønner jeg ikke, skulle man ha inn en pumpe i systemet så måtte det vel være en liten trykkpumpe som sørget for er lite overtrykk på oljesiden i forhold til vannsiden?

Tanken med sirkulasjon var hvis oljetanken skulle monteres langt unna drevet, (høyt) for å kunne oppnå trykkforskjell.

Ellers er jeg enig med deg.

Redigert av Olepo (see edit history)
  • 1 måned senere...

Mener du skal sjekke hva som skjer med for mye olje på drevet, kommer oljenivået over merket på peilepinne får du problemer med kopling. Har opplevd at for høyt oljenivå gjør at kon ikke kopler til som den skal, det blir til slutt en brutal innkopling.

• 7 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...