Jump to content

Edit History

Olepo

Olepo

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Ja det var riktig tolket og jeg kan fortsatt ikke se hvordan det kan komme vann inn når olja har vesentlig høyere nivå enn vannet utenfor.

Nå er jeg absolutt ikke den rette til å regne på trykkforskjeller her, men vil tro at i en "normal" fritidsbåt med drev vil det være vanskelig å få nok høydeforskjell til å oppnå tilstrekkelig overtrykk i girhuset dersom oljetanken skal monteres i motorrommet. (Som @Ida Marie III er inne på).

Hvis avstanden mellom tank og drev blir for stor dukker det vel opp andre utfordringer - og da bør man kanskje inn med en sirkulasjonspumpe i tillegg som gjør systemet mer komplisert.

Kun synsing fra min side:smiley:, kunne vært interessant med detaljer hvis noen har et slikt system:thumbsup:.  

Olepo

Olepo

Lazyjack skrev 1 time siden:

Ja det var riktig tolket og jeg kan fortsatt ikke se hvordan det kan komme vann inn når olja har vesentlig høyere nivå enn vannet utenfor.

Nå er jeg absolutt ikke den rette til å regne på trykkforskjeller her, men vil tro at i en "normal" fritidsbåt med drev vil det være vanskelig å få nok høydeforskjell til å oppnå tilstrekkelig overtrykk i girhuset til å unngå vanninntrenging dersom oljetanken skal monteres i motorrommet. (Som @Ida Marie III er inne på).

Hvis avstanden mellom tank og drev blir for stor dukker det vel opp andre utfordringer - og da bør man kanskje inn med en sirkulasjonspumpe i tillegg som gjør systemet mer komplisert.

Kun synsing fra min side:smiley:, kunne vært interessant med detaljer hvis noen har et slikt system:thumbsup:.  

• Create New...