Luna III Startet 26.November.2021 Link til dette innlegget Startet 26.November.2021 Som eier av min første trebåt så tenkte jeg å benytte vinterdvalen for snekka til å flette fendere. Synes det ser staselig ut på ei tresnekke. Jeg ser at Biltema har noe som heter Sisaltau og Jutereip. Er noen av disse brukelig til å flette fendere av? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 Sisal eller hamp…….her er litt tips….. jeg kommer bruke Sisal da jeg skall lage fendrer til min K6a…. men først vill jeg se att hun flyter etter 20 år på land https://www.wiss.se/varv/tips/fender/fender.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
enslagsgjest Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 Sisal vil vel råtne ganske lett om jeg husker rett. Hadde brukt manila. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
tom Cognac Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 (redigert) Jeg er født og oppvokst i Kenya. På farmen dyrket vi bl.a. sisal. Sakset fra Wikipedia: Sisal er et fiber fra en tropisk agaveplante (Agave sisalana) som fått navn etter en havneby i Yucatán, Mexico. Den er nest etter manila den sterkeste naturfiber og benyttes bl.a. til tau og tynnere tauverk som bindegarn til. f.eks. kornband ved bruk av selvbinder. Sisal benyttes til veving, fortrinnsvis til dørmatter og lignende produkter som er utsatt for sterk slitasje. Sisal er betydelig grovere enn jute og er tungt å arbeide med i vevstoler. Andre bruksområder for sisal er til produksjon av klesbørster og andre typer børster. Sisal dyrkes i tropiske land, bl.a. i Brasil og Tanzania. Sisal ble benyttet av Mexicos urfolk før Columbus kom til Amerika (1492). Jute vs Sisal • Jute er innfødt i Bengal-regionen som er delt mellom India og Bangladesh, mens Sisal er innfødt i Mexico. • Jutefibre er oppnådd fra stamme og ytre hud av juteplanten, mens sisalfibre er hentet fra bladene på denne agaveen. • Tepper laget av jutefibre er glatte og myke, men sisaltepper ser ut til å være harde og er ikke egnet for folk som har følsomme føtter. • Sisaltepper er for det meste crème, mens jute-tepper er brunaktige og beige i farge. • Sisaltepper er mer holdbare enn jute-tepper, og derfor plasseres de i høye trafikkområder. • Sisalfibre absorberer lyd mer enn jutefibre. • Jutefibre er 100% biologisk nedbrytbare. • Jute tepper er billigere enn sisal tepper. Litt morsomt tilslutt: Agaveplanten blir brukt til andre ting enn tequila, og brukes som naturlig søtningsmiddel i matlaging. Dette fordi agavesirup ikke påvirker blodsukkeret vårt på samme måte som kunstig søtningsmiddel. Redigert 26.November.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Ida Marie III Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Jeg ville brukt kunstfiber... Ser ut som vanlig manilla, tjæretau.. eller lignende, men er kunstig, og råtner ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 27.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 (redigert) Ida Marie III skrev 1 time siden: Jeg ville brukt kunstfiber... Ser ut som vanlig manilla, tjæretau.. eller lignende, men er kunstig, og råtner ikke... Vet du hvor man får tak i dette? Og evt hvilken diam bør jeg velge? Redigert 27.November.2021 av Luna III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 (redigert) Her i Bergen går vi til Norsk Fletteri...vil tro du kan bestille der... Vil også tro der er forhandlere i ditt nærområdet.. Ingen ser forskjell... Vi bruker det i Askøy kystlag på alle de gamle båtene for å få den "ekte følelsen" Får ikke rettet opp bilde...du får legge hodet på skakke... Alle tauene du ser her ombord i denne over 100 år gamle Gavvel seileren, er kunstfiber.. Redigert 27.November.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 (redigert) Jeg har også fått fruen til å legge fra seg disse evinnelige strikkepinnene, og lage noe mer nyttig...glad hun ikke leser her.. Slike matter, samme type tau, men annen farge etter ønske.. Redigert 27.November.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Luna III skrev for 1 time siden: Vet du hvor man får tak i dette? Og evt hvilken diam bør jeg velge? det finnes en type som heter Classic Tex, som jeg tror kan funke bra ! https://www.roblineropes.com/sv/produkter/traditionella-linor/product/detail/classic-tex/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ida Marie III Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Kunsthamp fra Norsk Fletteri... Kunsthamp 3 slått på spole - NORSK FLETTERI AS (norsk-fletteri.no) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 C.A. LESCHBRANDT AS I Mandal har både kunst og ordentlig hamp i kveiler. Jobbet på Maritim før og da hadde vi hvert fall også i butikken. https://www.cal.no/tauverk/bunt/kunsthamp Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Fendere laget av hampetau, sisal og jute, kryper en hel del når det blir vått. Da blir fenderen hard og tar opp mindre støt. Mindre fendrete er vel ordet… Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.November.2021 Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 Spunflex kan muligens også brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 6.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 Ser en video på youtube om fletting av fendere. Den viser at man skal ha 4m 12mm tau til en fender. Er det inkludert de 6 stk 25cm stumpene som skal være inni fenderen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.