Jump to content

Erfaringer med minusgrader og fare for frysing av vann i rør.

Kaptein_slow

Recommended Posts

Hei!

Jeg har blitt ny seilbåt eier, og holder på å pusse den opp nå i disse dager. Men nå begynner det å bli kaldt og lurte på når absolutt burde putte på frostvæske i motoren, vbben og vannet tanken + slangene. Båten ligger på sjøen i en havn som det ikke blåser så mye. Jeg har varme på hele tiden. ( Holder ca 5-6 grader inne)
Gradestokken holder ca mellom +7 og -0 i dagene fremover og sjøen holder mellom 5 og 8 grader

Lurer på når jeg burde gjøre den vinterklar før den begynner å bli virkelig kaldt og både slangene og motoren tar skadet. 
Har dere noen erfaringer med dette?

En båt som ligger på sjøen på vestlandet får sjelden problemer med slikt..

Sett på litt varme ombord på strategiske steder de dagene kulden er som verst...

La alle drikkevanns kraner stå i åpen stilling 

Er jo som regel bare noen få dager med frost her vest..

Om båten brukes vinteren igjennom, kan en jo ikke drive å konservere hver gang..

I fjor frøys ene armaturen istykker for meg i Grimstad. 

Hadde varme på, men tydeligvis ikke nok / rett plassert.   

Var 12-15 blå og båten på vannet, med is rundt.  Vanntanken frøys, men den tinte og alt iorden der. Har ikke konservert den i år heller. 

I år har jeg lagt ett 200w element fra JULA under motoren og en ved siden av krana i byssa. Lar VV berederen være på.

Så kostet jeg på meg kjøleveske i alle skroggjennomføringer, inkludert motor og septik, og slapp ut litt så det står i ventilene også som jeg stengte i år.

1t jobb men det føles godt å ha gjort! 

I min båt har jeg en forholdsvis liten varmtvannsbereder. Kanskje den er på 20-30 liter, men den blir ikke tom dersom jeg tapper den fra armaturet.

For å tømme den, kobler jeg fra vannslangen øverst på berederen. Så fjerner jeg endestykket på drensrøret fra berederen. På denne måten kommer det 2-3 liter vann av seg selv.

Deretter finner jeg frem en gammel fotpumpe fra en luftmadrass. Slangen fra fotpumpen plugger jeg inn øverst på berederen. Så begynner jeg å pumpe luft, og på denne måten kommer det 10-15 liter til.

Etterpå avslutter jeg ved å koble på vannslangen øverst på berederen og kobler på endestykket til drensrøret.

Vannet fra berederen tilsetter jeg en mengde glykol. Glykolblandingen setter jeg i en bøtte ved siden av motoren. Slangen fra vannfilteret kobles fra og puttes i bøten. Så starter jeg motoren, og glykolblandingen suges ut av bøtten. Når bøtten er tom, stanser jeg motoren.

Det med å koble kjølevannsslanger av og på for å konservert, har jeg aldri skjønt vitsen med. Båtene jeg har hatt, har jeg bygget om med T-stykke, kuleventil og slange, så er det bare å stenge bunn ventil, og åpne for frostveske. Om man bruker båten om vinteren, er det raskt å konservert, dessuten er det en god nødlensemulighet. Har gjort det samme med vann til toalett, og kan bruke det med frostveske landing vinterstid, ved behov. Erfaringsmessig her jeg holder til, må det gjerne under -10 over 7-10 dager før saltvannet fryser i kjølesystemet, uten varme i motorrom. Så lenge jeg holder temp i motorrommet rundt null eller over, konserverer jeg ikke

Ferskvannssystemet tapper jeg ned når det blir kuldegrader over tid, og lar kranene stå åpne. Vær litt bevisst på hvor slangene går. Slanger som ligger intill uisolert skrog, kan fryse ganske raskt. Alle bunnventiler blir fyllt med frostveske ved stenging, også til motor ved konservering. 

Eg har frostvakt med termostat både i motorrommet og inne i kabinen. Ovnen i kabinen kopler seg ganske kjapt inn når gradestokken nærmer seg minus ute. Men ovnen i motorrommet går sjeldan. Det varierer sikkert frå båt til båt, men min erfaring er at temperaturen sjelden går under 4-5 grader i motorrommet om vinteren der eg ligg, med mindre det er veldig mange minus. Sidan eg bruker båten litt om vinteren har eg ikkje tømt vanntanken, men set alltid kranene opne så dei får renne frå seg før eg går frå båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...