lnjk Svart 29.November.2021 Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 Ja, HSS bor for rustfritt har vel flere. Her f eks https://ecatalog.hoffmann-group.com/index.html?country=dan_DK_DKE/catalogs/&catalog=90000001#page_44 Men den enkleste løsningen er nok som Komodo skriver. Kjøp skiver som passer, etv to utenpå hværandre for å få riktige diametere. Og husk, skiver for opp til ø12/16mm skruer kjøpes i esker, ikke stykkvis og delt Du får bruk for flere før du aner det. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 29.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 Komodo skrev On 29.11.2021 at 16.19: Løsningen her er vel å kjøpe skiver med riktig hull. Vis hele sitatet Det ble kjøpt inn nye skiver med hull på 10mm - og i rustfritt Det sparer meg mye "tankevirksomhet" (for en som bare har en hjernecelle ) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Joerg Becker Svart 30.November.2021 Link til dette innlegget Svart 30.November.2021 lnjk skrev On 29.11.2021 at 19.39: Og husk, skiver for opp til ø12/16mm skruer kjøpes i esker, ikke stykkvis og delt Du får bruk for flere før du aner det. Vis hele sitatet Lagerhold av ting en må betale, men ikke har konstant bruk for, er nok det dyreste som finnes. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 30.November.2021 Link til dette innlegget Svart 30.November.2021 Joerg Becker skrev On 30.11.2021 at 9.01: Lagerhold av ting en må betale, men ikke har konstant bruk for, er nok det dyreste som finnes. Jørg Vis hele sitatet Helt enig, men lettvint Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 30.November.2021 Link til dette innlegget Svart 30.November.2021 Joerg Becker skrev On 30.11.2021 at 9.01: Lagerhold av ting en må betale, men ikke har konstant bruk for, er nok det dyreste som finnes. Jørg Vis hele sitatet Og enda dyrere blir det når man ikke finner det man vet man har liggende et eller annet sted, og må kjøpe mer av samme for å få jobben gjort. En ikke helt uvanlig situasjon for enkelte ... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.November.2021 Link til dette innlegget Svart 30.November.2021 alf-inge skrev On 30.11.2021 at 17.49: Og enda dyrere blir det når man ikke finner det man vet man har liggende Vis hele sitatet DEN underskriver jeg uten å nøle. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Krimart Svart 2.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2021 JRK skrev On 29.11.2021 at 18.14: Nesten helt enig her, men matingen styres av vinkelen på selve skjæret på borret og omdreiningshastigheten på dette Det finnes helt egne bor for rustfritt f.eks hos Bauhaus ( Sagt på en annen måte. Disse bordene fjerner mindre masse fra en plate for hver omdreining) https://www.bauhaus.no/bor-craftomat-hss-co-10mm Merk at skjæret på borret er flatere enn på et standard HSS bor. Har spurt på Biltema og de har ikke dette i sitt sortiment. Jula forsto ikke hva jeg snakket om, men alle seriøse vertøyforhandlere har det. Vis hele sitatet Matehastigheten er fort fort du mater, men enig i at matehastigheten bør justeres i forhold til skjærehastighet og geometri på verktøyet Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 2.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2021 (redigert) For min del avslutter jeg denne tråden nå Problemet med for lite hull i stoppskiva av rustfritt stål løste seg ved å kjøpe nye stoppskiver med større sentrumshull på Jula (https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/spiker-og-skruer/rustfrie-skruer/skiver/batskiver-315978/) - og disse passet helt perfekt. I går fikk jeg hjelp av konas fetter (som har hjulpet meg mye med båten tidligere ) og vi boret hull i dekket og monterte pulpittene (foreløpig) fordi jeg mangler tetningsmasse (butyl........???), men det kan stå sånn til våren kommer og til jeg ikke får neglesprett av å jobbe ute (i et garasjetelt, men uten hansker - hater å jobbe med hansker, får heller fryse ) Men summa summarum - jeg er fornøyd Redigert 2.Desember.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Krimart Svart 3.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2021 Jeg ville tette med Sikaflex 291/251 eller tilsvarende :-D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.