Jump to content

Hva må jeg gjøre for å bore i rustfritt?

tom Cognac

Recommended Posts

Ja, HSS bor for rustfritt har vel flere. Her f eks

https://ecatalog.hoffmann-group.com/index.html?country=dan_DK_DKE/catalogs/&catalog=90000001#page_44

Men den enkleste løsningen er nok som Komodo skriver.

Kjøp skiver som passer, etv to utenpå hværandre for å få riktige diametere.

Og husk, skiver for opp til ø12/16mm skruer kjøpes i esker, ikke stykkvis og delt:smiley:

Du får bruk for flere før du aner det.

Komodo skrev for 4 timer siden:

Løsningen her er vel å kjøpe skiver med riktig hull.

:thumbsup: Det ble kjøpt inn nye skiver med hull på 10mm - og i rustfritt :wink: Det sparer meg mye "tankevirksomhet" (for en som bare har en hjernecelle :lol::lol::lol:

jeg tørker ut på land....!

lnjk skrev for 13 timer siden:

Og husk, skiver for opp til ø12/16mm skruer kjøpes i esker, ikke stykkvis og delt:smiley:

Du får bruk for flere før du aner det.

Lagerhold av ting en må betale, men ikke har konstant bruk for,
er nok det dyreste som finnes. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev for 8 timer siden:

Lagerhold av ting en må betale, men ikke har konstant bruk for,
er nok det dyreste som finnes. :smiley:

:seeya:
Jørg

Og enda dyrere blir det når man ikke finner det man vet man har liggende et eller annet sted, og må kjøpe mer av samme for å få jobben gjort. En ikke helt uvanlig situasjon for enkelte ...

JRK skrev On 29.11.2021 at 19.14:

Nesten helt enig her, men matingen styres av vinkelen på selve skjæret på borret og omdreiningshastigheten på dette Det finnes helt egne bor for rustfritt f.eks hos Bauhaus ( Sagt på en annen måte. Disse bordene fjerner mindre masse fra en plate for hver omdreining)

https://www.bauhaus.no/bor-craftomat-hss-co-10mm

Merk at skjæret på borret er flatere enn på et standard HSS bor. Har spurt på Biltema og de har ikke dette i sitt sortiment. Jula forsto ikke hva jeg snakket om, men alle seriøse vertøyforhandlere har det.

Matehastigheten er fort fort du mater, men enig i at matehastigheten bør justeres i forhold til skjærehastighet og geometri på verktøyet

For min del avslutter jeg denne tråden nå :wink: Problemet med for lite hull i stoppskiva av rustfritt stål løste seg ved å kjøpe nye stoppskiver med større sentrumshull på Jula (https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/spiker-og-skruer/rustfrie-skruer/skiver/batskiver-315978/) - og disse passet helt perfekt. I går fikk jeg hjelp av konas fetter (som har hjulpet meg mye med båten tidligere :thumbsup: :wink: ) og vi boret hull i dekket og monterte pulpittene (foreløpig) fordi jeg mangler tetningsmasse (butyl........???), men det kan stå sånn til våren kommer og til jeg ikke får neglesprett av å jobbe ute (i et garasjetelt, men uten hansker - hater å jobbe med hansker, får heller fryse :wink: )

Men summa summarum - jeg er fornøyd :wink:

Montert pulpitt.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...