tobixen
Jeg har så vidt begynt å sniffe på zigbee og home assistant - er det noen som bruker ett eller begge i båten?
Jeg har "sittet rolig i båten" lenge nå med tanke på "smarthusløsninger", både hjemme og ombord i båten - har vært litt skeptisk til om nytteverdien forsvarer kostnaden. Nå har sønnen min presset litt på, så jeg har så vidt begynt å leke med disse greiene på hjemmefronten. Det slår meg at disse løsningene kanskje er enda mer geniale for båtbruk enn hjemme?
* Zigbee er en radioprotokoll som er særlig designet for lavt strømbruk - noe som er viktig på båten - og er dermed mer optimalisert enn bl.a. bluetooth eller wifi. Den er også optimalisert for mesh-nettverk, dvs at rekkevidden på nettverket utvider seg når man legger til flere enheter (har man stor båt og skal justere lanterner i baug ved hjelp av bluetooth fra cockpit, så er kanskje rekkevidden for kort - dersom man har noen zigbee-lamper i kabinen vil disse automatisk relaye trafikken videre).
* Protokollen kan benyttes bl.a. for å justere både intensitet og farge på lys som kan ha forskjellig farge. Dette har jeg generelt tenkt at er mest "partyfaktor", men når man driver med nattseilas er det greit å kunne skru på litt rødt lys for å se bedre uten å ødelegge nattsynet.
* Det finnes masse båtrelevante sensorer på markedet - slik som målere av temperatur og fuktighet, vanninntrengningsdetektor, røykvarsler, co-varsler, etc. Bevegelsessensorer vil kanskje gi mange falske positiver i et marint miljø? (jeg har installert lampe med innebygd bevegelsessensor på badet hjemme - og merker meg at lyset på badet skrus på når jeg åpner soveromsdøra, selv om baderomsdøra er igjen ... følsomme greier).
* Home Assistant er særlig designet til å kunne kjøres fra en raspberry pi og gir bl.a. webinterface for styring, konfigurasjon og automatisering av bl.a. zigbee-enheter.
Behovene? Ja, de er faktisk relativt mange, noen av dem større enn andre:
* Mulighet for å styre lanterner fra cockpit - til og med fra mobil. Det kan av og til være litt stress med å måtte forlate styreposisjon og gå inn i båten for å justere lanterner. Det kan være ønskelig å skifte til ankerlys mens man er i baugen av båten, skru av lanterner mens man er på land og jobber med fortøyning, etc.
* Jeg har et tradisjonelt oppsett hvor ledninger for hver enkel lanterne er trekt fra sikring opp til et kontrollpanel og helt ut til lanternen, inkludert toppen av masta. I masta har jeg en god del lys, det er ankerlanterne, trikolor, "motorlanterne", dekkslys og i tillegg har det vært gjort noe forsøk med cockpibelysning i bommen. Det aller meste var orginalt med glødepærer. Dette blir det mye unødvendig kabling av - jeg tror det hadde vært fordelaktig å bare kable med pluss og minus og så hatt fjernkontroll på lys (særlig opp i masta ønsker man jo helst ikke å ha for mye vekt). (Zigbee er dog kanskje ikke beste løsning for å kontrollere lyspunkt i toppen av masta, der hadde det kanskje vært fordelaktig å bruke kabling - men da én signalkablel for å styre alt av lys, eventuelt sende signaler over samme kabler som strømforskyningen).
* Tilsvarende i resten av båten - og det tror jeg gjelder de fleste båter, det er enormt mye kabling frem og tilbake, og svært ofte er det tykke bunter med relativt tykke ledninger fra kontrollpanel som leder 12V ut til de forskjellige forbrukerene. Man kunne spart mye, både i vekt, kostnader til kobber og til og med spenningstap dersom man hadde hoppet bukk over kontrollpanelet og omtrent bare hadde behøvd å bry seg om å strekke ut tykke nok felleskabler med pluss og minus ut til de forskjellige stedene i båten, og så koblet forbrukerene på.
* Smart plassering av lysbrytere er et stadig tilbakevendende problem i båt. Fjernstyring kan løse noe av problemet.
* Jeg nevnte behovet for svake røde lamper når man trenger å se noe uten å ødelegge nattsynet under nattseilas, bl.a. er det nyttig å ha lys i cockpit som kan justeres slik. "Smartbåt"-konseptet kan ta det hele ltit videre - har man fortalt systemet at man driver med nattseilas, så kan det sørge for at det bare er røde lys som blir skrudd på. Kanskje det er mulig med strategisk plasserte (bevegelses)sensorer, slik at tauverk blir opplyst dersom man tar i winchhåndtak, røde lys som automatisk skrus seg på i kabinen når man raskt må forlate rorplass for å finne noe i kahytten, etc.
* Hvilke lamper er på og hvilke er av? Når man har lite batteri igjen er det viktig å sørge for at alt av lys er skrudd av, med stor båt må man ta seg runder for å få full oversikt, er det i tillegg dagslys kan det være enkelt å overse lamper som er på (og bare kapteinen har oversikt over hvor alle lysbryterene er gjemt). Med en "smartbåtløsning" kan man lett få oversikt.
* Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har glemt av lanterner ... eksempelvis seilt rundt med ankeranterne på dagtid, fortøyd i en gjestehavn og sovet over natta uten å ense at ankerlanterna er på. Et smartsystem kan sørge for at det blir automatisk skrudd av. Har man sensor på ladespenning fra motor eller lignende, kan man
* Dersom man kan mate inn ting som batterispenning og antatt batteribeholdning til systemet, kan man også gjøre smarte ting som å dempe/skru av belysning og gi alarm når det er andre ting som bruker mye strøm. Strømforbruk er også en ting det er lagt opp til at skal kunne rapporteres over systemet (og på hjemmefronten planlegger jeg automatikk for å skru av og på ting som bl.a. varmtvannsbereder avhengig av spotpris på strøm).
* "Call home"-funksjonalitet (eller motsatt, "call the boat"-funksjonalitet). Som båteier er jeg alltid bekymret dersom jeg ikke vet med sikkerhet at skuta har det bra. Det er kjekt å få rask alarm dersom man har inntrengere i båten, vann på steder det ikke skal være vann, høy luftfuktighet over tid, brann, frost, lav batterispenning, etc (og selv om man er for langt unna til å kunne handle raskt, så er man mer i stand til å slappe av eller konsentrere seg om andre ting dersom man vet at alt er bra med båten).