Jump to content

Er dette farlig å seile med?

Juan

Recommended Posts

Har en seilbåt hvor etter en velt på land for noen år siden har en stor sprekk i treverket under masten (Se bilder).

Denne er festet til de to bakerste skruene i masten, på de to fremste ser det ut til at det sitter en stålvinkel.

Tidligere eier har seilt med den sånn som den er, men vet ikke om jeg kommer til  å føle meg helt trygg ved seiling med mye vind og vær.

Vet ikke om sprekken går nedover hele mastestøtten.

Noen råd?

5A09898F-F056-4782-B3FA-83C826362BE2_1_105_c.jpeg.bfc2f35d5ece6687701887a72d10c78c.jpegD48AF60B-1969-4055-AFE5-C4D1B42D93AB_1_105_c.jpeg.5328aa40e1f5cb68c3285e1a91edbcad.jpeg7053C1CE-BDCE-49B2-A63A-42CB96B4399F_1_105_c.jpeg.e078fe51f2b2ae809b2ecf058303e5f9.jpeg

Hvilken seilbåt er det? Kanskje noen her på forumet kjenner hvordan den båten er konstruert og kan komme med anbefalinger basert på det. Ut over det er jeg enig med de forrige kommentarene. Det ser dårlig ut. Det er ikke tvil om at mastefestet har dårligere støtte enn fra fabrikk. Jeg ville vært skeptisk til å seil med det sånn uten åforsterke festet.

Vet du forresten om stålprofil som holder fremre del av masten er orginal eller satt på i etterkant av velt? Er det noen skader på denne?

Jeg antar at det er skottet som bærer masta. Skaden er at klossen som binder sammen helt skott og stykket over dør.  Jeg har sett lignende forbindelser før så den burde være grei .

Den stålprofilen ser hjemmelaget ut å er sannsynligvis ikke fra båten var ny.

Jeg hadde erstattet sprukket kloss med en kraftig "list" kanskje 50x50 mm som settes inn med litt overhøyde som også går helt ned til dørk, skrues godt i helt skott. Stemplet opp stykke over inngang som ser ut som det har flyttet seg litt ned.

Tatt bort stålbeslag som ikke er mye verdt. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Skottet er jo forsterket med en kraftig list på baksiden her. I og med at platen er skjøtet her er det nok ikke meningen at dette partiet skal bære noe all verden. Jeg ville jekket opp til skjøten gikk sammen og limt den. Deretter montert en ny kloss, alternativt plate så den ikke sprekker så lett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...