Nortonis Havulk Startet 29.November.2021 Del på Facebook Startet 29.November.2021 Hei Jeg sliter med og få info hva som er forkjell mellom disse produktene, ringte butikken som selger dem og han undersøkte litt og kunne heller ikke si forskjell, trodde det var samme produkt. Men ser flere butikker så selger samme, kan dere kansje hjelpe til og si hva forskjellen er ? Jeg har en sånn parafin gulvovn jeg skal bruke litt i båten, så spurte hvilken av disse som var mest rentbrennende. Fritidsparafinen er den jeg altid har hatt kjennskap til, men ikke denne varmeoljen. Produkt 1: Blåtind Fritidsparafin Produkt 2: Blåtind Varmeolje Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 29.November.2021 Del på Facebook Svart 29.November.2021 Her tror jeg det kan diskuteres i det uendelige, men varmeoljen er best egnet på 'varmekilder' generelt. Er din ovn med vekebrenner? Aladdin anbefaler 'vanlig' parafin, som vel er det fritidsparafin er.. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 29.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2021 5 minutes ago, Kaptein Plast said: Her tror jeg det kan diskuteres i det uendelige, men varmeoljen er best egnet på 'varmekilder' generelt. Er din ovn med vekebrenner? Aladdin anbefaler 'vanlig' parafin, som vel er det fritidsparafin er.. Det er en sånn ovn, er nok veke i den ja: https://www.maritim.no/awn-parafinovn Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 29.November.2021 Del på Facebook Svart 29.November.2021 Bruk fritidparafin (Blåtind o.l.) ikke varmeolje. Den inneholder for mye voks. Ovnen din er med veke og skal ha parafin. Har selv samme type ovn. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 29.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2021 Jeg har også kjøpt parafin i bulk pr liter, fyllet en 20 liter kanne. Hehe lure også på om jeg kan bruke denne på ovnen, er ikke fritidsparafin rein og fin mot vanlig parafin jeg kjøper pr liter ? Om det er samme parafin jeg har kjøpt 20 liter av, så bruker jeg bare den vist den er lik fritidsparafin. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 29.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2021 8 minutes ago, Haba said: Bruk fritidparafin (Blåtind o.l.) ikke varmeolje. Den inneholder for mye voks. Ovnen din er med veke og skal ha parafin. Har selv samme type ovn. Vet jeg ikke skal bruke det som heter lampeolje, det er det voks i. Usikker med denne varmeoljen om den også har voks. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 29.November.2021 Del på Facebook Svart 29.November.2021 Hvorfor skal du bruke noe som koster mer, og som ikke gir noen effekt? Lampeolje inneholder voks og gir god lysverdi, men mindre varmeverdi. Varmeolje aner jeg ikke hvorfor de lager, er vel et bi-produkt. Kjente en kar som hadde en slik varmeovn som stod på gulvet hjemme. Fyrte med Varmeolje, lykta fy og varmet heller dårlig. Gikk over til Fritidsparafin, mye mindre lukt og varmet godt som bare det. Fritidsparafin = Jet-A1 Selges bare i 4 ltr dunker, og siden OBS-bygg selger mye av det, så selger de den billigere enn andre. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Nortonis Havulk Svart 29.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2021 (redigert) 15 minutes ago, Wallas Service said: Hvorfor skal du bruke noe som koster mer, og som ikke gir noen effekt? Lampeolje inneholder voks og gir god lysverdi, men mindre varmeverdi. Varmeolje aner jeg ikke hvorfor de lager, er vel et bi-produkt. Kjente en kar som hadde en slik varmeovn som stod på gulvet hjemme. Fyrte med Varmeolje, lykta fy og varmet heller dårlig. Gikk over til Fritidsparafin, mye mindre lukt og varmet godt som bare det. Fritidsparafin = Jet-A1 Selges bare i 4 ltr dunker, og siden OBS-bygg selger mye av det, så selger de den billigere enn andre. Takk for info. Hva tror du om den parafinen jeg har kjøpt og fyllet pr liter i en 20L dunk, er der fritidsparafin ? Jeg ringte ut til dem som selger den: https://www.sandegaard.no/energi-tankbil Spurte da om di viste hva parafin dette er, at jeg skulle bruke den på en ovn i båten osv, men dem sa bare det var vanlig parafin (minnes han sa grønn eller gul) men hadde ikke mer info og gi. Er fritidsparafin renere enn den parafinen vi kjøper i bulk pr liter som vi betaler ca 20 kr literen ? Edit: Har nå sport opp leverandøren deres av Parafin, og leverandøren skriver dette: Parafin er et lett destillat som er farget grønn. Parafin anvendes som brensel i veke- og pottebrennere. Produktet gir gode bruksegenskaper gjennom ren forbrenning. https://www.preem.no/norsk/produkter/parafin/ Så vil tro dette er en kvalitet under fritidsparafin der dem skriver er ren, lite sot osv ? Redigert 29.November.2021 av Nortonis la til info (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.November.2021 Del på Facebook Svart 30.November.2021 Så en som solgte i bulk til hytter og hus "Shellsol D70" Type parafin: Renset/Vanlig. Renset parafin brukes vanligvis på Wallas ovner. Fra databladet, AVSNITT 1: Identifikasjon av stoffet/stoffblandingen og av selskapet/foretaket 1.1. Produktidentifikator Produktnavn HYDROKARBONER, C11-C14, N-ALKANER, ISOALKANER, SYKLISKE FORB., <2% AROMATER Produktnummer 22552 Synonymer; handelsnavn SOLVENT 75, SOLVENT D75, EXXSOL D75, ENERGOL HP0, WHITE SPIRIT D70, KETRUL 211, SHELLSOL D70, KETRUL D80, KLA D80, D75, EXXSOL 75, SHELLSOL D70 O&G, KETRUL D70, D 80, KETRUL D 80 HN, EXXSOL D80, D 220/230, DREW ELECTRIC 2000 REACH registrerings nummer 01-2119456620-43-XXXX EC nummer 926-141-6 Deklarasjonsnr PR Nr. 60784 HYDROKARBONER, C11-C14, N-ALKANER, ISOALKANER, SYKLISKE FORB., 200°C Dekomponeringstemperatur Ingen tilgjengelig informasjon. Viskositet <=2 m2/s @ 40°C Ekspolsive egenskaper Ingen tilgjengelig informasjon. Eksplosiv under påvirkning av flamme Ingen tilgjengelig informasjon. Oksiderende egenskaper Ingen tilgjengelig informasjon. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Wallas Service Svart 30.November.2021 Del på Facebook Svart 30.November.2021 Vanlig parafin fra fat er ok på frittstående kaminer slik som trådstarter beskriver. Også på Wallas hyttekaminer, de er bygd på en annen måte og tåler denne parafinkvaliteten ganske godt. De må bare renses litt oftere. Men den skal aldri brukes på Wallas parafinbrennere som brukes i båt, som på modellene 1300, 1600, 1800, 1800t, 2400, 2400t og 3200, også 100, 100x, 900, 1000 og 90/90t. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
index Svart 30.November.2021 Del på Facebook Svart 30.November.2021 Jeg skjønner at jeg har vært heldig med min Wallas koketopp da. Jeg kjøpte en god del dunker med Blåtind Lampeolje på Obs Bygg på tilbud da jeg kjøpte båten for 16 år siden ca, og bruker fortsatt av disse. Det eneste jeg har skiftet på apparatet er bryteren, ellers er det verken renset eller skiftet veker på disse årene. I sommer ble det fyrt opp for første gang på 9 år, på gammel lampeolje som har stått i tanken siden sist. Og jammen tente det på første forsøk og fungerte som det alltid har gjort. Jeg må si at jeg har blitt ganske glad i Wallasen min etter hvert, den er både luktfri og problemfri. Stort bedre kan man ikke ha det. Den varmer til og med opp båten, om man vipper ned varmelokket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wallas Service Svart 30.November.2021 Del på Facebook Svart 30.November.2021 Joda, det går bra med Lampeolje på en Wallas. Problemet er voksen i Lampeolje som KAN tette pumpen om det blir stående for lenge i kalde områder. Løser seg som oftest opp når det blir varmt i været. I dag får du vel kjøpt Lampeolje bare i 1 ltr flasker? Og til samme pris eller høyere enn Fritidsparafin. Fritidsparafin er som sagt tidligere helt ren parafin - samme som Jet A-1. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Nortonis Havulk Svart 30.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2021 Da har jeg våre i kontakt med leverandøren av den parafinen til Sande gård som jeg linket litt oppe. Di anbefaler ikke og bruke den pa en sånn varmer som er åpen som jeg også linket lengre oppe. Den parafinen var vist ikke så rein som fritidsparafin, noe jeg mistenkte. Var vist mer ment for lukkede ovner som ventilere eksos ut. Så da vet vi det, kansje info for andre som kjøper parafin i bulk pr liter. Så da går den 20 liter dunken jeg har igjen fra min wallas 2400 over til min dieselvarmer for og bruke den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.