Jump to content

Fikse Holmatro HIA-17 hydraulisk akterstagstrammer?

bjorngb

Recommended Posts

Jeg har en Holmatro HIA-17 hydraulisk akterstagstrammer som lekker litt. Det er ikke værre enn at akterstaget er stramt fra dag til dag når vi bruker båten. Men etter en uke er alt trykket lekket ut og akterstaget er helt slapt. Nå har jeg forstått det slik at det egentlig ikke er så farlig med slakt akterstag så lenge salingshorn er bakoversvøpt - og at riggen ikke tar skade.

Har det noe for seg å prøve å reparere akterstagstrammeren? Jeg har forsøkt å søke på nett etter tips, men denne ser ikke ut til å være veldig utbredt.

PS - jeg mener jeg har strammet "lufteskruen" godt - dog kun for hånd.

Som i tilbakemeldingene i din originale tråd viser:

så er det en haug pakninger og o-ringer som kan ha skylden. Enten i returskruen, tilbakeslagsventilen til pumpa, eller rett og slett i stempelet. Om det finnes et repsett til disse, ville jeg nok handlet et slikt og levert den til en som driver med hydraulikk, evt. prøvd å pusle det fra hverandre på egen hånd. Om det ikke lekker ut av sylinderen, så vet du i hvertfall at den delen er tett, dette er jo egentlig bare en litt avansert flaskejekk. Hva koster en ny? Kostnad for reparasjon kan fort overstige varepris med norske lønninger.. :p

Redigert av Kaptein Plast (see edit history)

Oi.. Ja, da kan du jo grise litt rundt, jeg hadde vel forsøkt å se på tilbakeslagsventil, lukkeventil og stempel i den rekkefølgen. Får du ikke repsett fra 'utlandet' noe rimeligere? Tess har jo de fleste o-ringer og pakninger i løsvekt, så du _må_ jo ikke ha repsettet..

Er det ikke slik at et akterstag skal være justert slik at det kan stå helt slakt ved normal bruk, og at man først skal trenge å stramme når det blir stor belastning (kraftig vind aktenfra) eller at man ønsker å ta ut krefter på kryss? Som jeg leser første innlegg holder du det stramt alltid?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg pleier ikke ha det stramt hele tiden, men når ‘luften går helt ut’ et det kanskje 10 cm bevegelse i akterstaget. Jeg trodde det var for løst.  Dette med akterstagstrammer er nytt med ny båt for et par år siden. Tidligere båt hadde faste akterstag. Det kan være det er helt ok slik som det er nå. Kanskje jeg skulle ringe en rigger heller :thumbsup: og høre. 

Det er ingen grunn til at det skal henge og slenge, så jeg ville justert ned lengden slik at akterstaget er ganske fast når strammeren er helt ute. Jeg rører ikke mitt før over 5 m/s, da må jeg begynne å flate seil. Selvsagt kjedelig om det ikke holder seg stramt, men om det slipper veldig sakte er det jo ikke noe stort problem om man må pumpe litt en gang fra tid til annen mens seilasen pågår. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...