Silverton Startet 29.November.2021 Link til dette innlegget Startet 29.November.2021 (redigert) Har problemer med å få skikkelig turtall på den ene motoren og tenkte å høre her om folk tenker det samme som meg - nemlig defekt turbo... - Frikoplet får jeg fint turtall (oppfører seg helt likt og hører helt lik ut som den motoren som virker fint) - Ved belastning får jeg ikke turtall over ca 1900. Da begynner den å "jage" opp og ned ett par hundre RPM hvis jeg gir mer på. - Dieselfiltre byttet (både grovt og fint) - Ingen røyk (hverken hvit eller svart) Jeg har lest noen nevne at disse maskinene har hatt trøbbel med dyse #1 slik jeg har forstått det. Usikker på hva symptomene er i såfall.. Har også til gode å kople av luftfilteret og forsøke uten... Det er neste punkt på listen. Motor er Mercruiser D4.2/220hk 1995 modell. Timetall ca 1100 Noen gode tips eller råd for en nybegynner? Redigert 29.November.2021 av Silverton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 29.November.2021 Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 Hvis du demonterer luftfilteret kommer du vel inn til turboens kompressorskovler, og kan kjenne om den roterer lett og fint eller sitter fast/ går tregt. Demonter også luftfilter på den friske, slik at du har referanse...... Sitér dette innlegget Link to post
Nobraconsult Svart 30.November.2021 Link til dette innlegget Svart 30.November.2021 Er det røyk fra den motoren? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 1.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2021 Min D.tronic 250 fra 2002 oppførte seg akkurat likedan når det var feil på dyse 1. Dette er vel slik som jeg har forstått kun et problem på motorene som heter D.tronic. Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 1.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2021 Dette kan være en av mange ting. Jeg har 4,2 D-tronic 250, samme motor. Sjekk wastegate-ventilen. Hos meg tok den kvelden på rundt 1300 timer. (Like før jeg kjøpte båten). Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Silverton Svart 3.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2021 Ingen røyk fra motoren nei. Den røyker litt hvitt noen sekunder etter kaldstart, ellers ingenting. Wastegate var et godt tips også - da har jeg noen punkter å gå videre fra :) Tusen takk så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.