.thumb.jpg.6b6eb8f6ebaba564c49084e34f5fd9b6.jpg)
HiWard
Hakkannen skrev for 10 timer siden:Blir ikke fugemasse til å feste/tette gjennomføringer (av typen Trudesign/kompositt) i skroget nesten å gjøre jobben litt halvveis? Hvorfor ikke bare støpe fast med fortykket epoksy, slik at gjennomføringene blir en integrert del av skroget? Fugemasse (uansett type) er mindre glad i aggressivt saltvann enn epoksy?
Jeg har ingen kompetanse på dette og er således prisgitt produsentenes anbefalinger. At det finnes flere måter å løse dette på overrasker meg ikke, men jeg er ikke i stand til å vurdere om den ene løsningen er bedre enn den andre. Da er det fint med et forum hvor det finnes folk med mer peiling (på det meste) enn meg selv.
Trudesign lister opp følgende produkter som feste-/tetningsmiddel for sine skroggjennomføringer:
3M Marine Adhesive Sealant Fast Cure 5200
SIKAFLEX 291i Marine Sealant
SIKAFLEX 591
Bostik 920 Marine Sealant
West System (or similar) two-pot epoxy that mixes to a paste
Sistnevnte er vel det du foreslår @Hakkannen Det nevnes ikke om en løsning er å foretrekke over andre og da gjør nok folk flest slik som meg og velger det enkleste.
Hele installasjonsmanualen kan leses her:
Så må jeg bare beklage til @Cerberus om jeg kapret tråden hans med skroggjennomføringene mine.