Jump to content

Edit History

Vestkystseiler

Vestkystseiler

2 hours ago, Bjørkski said:

Men de gange jeg ved uhell har fått byttet rundt på polariteten har piloten "låst" seg. Dvs armen har gått til ytterstilling den eller den andre veien, så jeg er lidt usikker på om du vil få piloten til å virke med kontra-ror. 

Det at piloten går til ytterstilling dersom du bytter polariteten ved et uhell, skyldes at båten svinger motsatt av det piloten "forventer". Det går fint å bytte polariteten, men da må du montere tingene slik at når piloten prøver å svinge til styrbord, så svinger båten til styrbord og ikke motsatt.

Vestkystseiler

Vestkystseiler

2 hours ago, Bjørkski said:

Men de gange jeg ved uhell har fått byttet rundt på polariteten har piloten "låst" seg. Dvs armen har gått til ytterstilling den eller den andre veien, så jeg er lidt usikker på om du vil få piloten til å virke med kontra-ror. 

Det at piloten går til ytterstilling dersom du bytter polatiteten ved et uhell, skyldes at båten svinger motsatt av det piloten "forventer". Det går fint å bytte polariteten, men da må du montere tingene slik at når piloten prøver å svinge til styrbord, så svinger båten til styrbord og ikke motsatt.

• Create New...