Jump to content

Reparere eller kjøpe ny dieselvarmer?

Vestlandssong

Recommended Posts

Det kommer ann på hvor langt kabelstekket er, hvis du finner en bruksanvisning så står det kabeldim der. Jo lenger avstand jo tykkere kabel. Ja du kan jo bruke disse kablene permanent, men har du de rett på batteriet blir varmeren før hovedstrømbryter, jeg ville funnet et annet koblingspunkt, som hovedstrøm bryter. 

Vestlandssong skrev 11 minutter siden:

Eg får kjøpe nokre kabler og legge direkte frå batteriet til varmer og sjå om det løyser problemet. Kor stor dimensjon bør eg ha? Og hvis det hjelper, kan eg då berre bruke desse kablene i fortsettelsen? Bør gjerne sette inn ein sikring?

Sikring må du ha. Kabel dimensjon kommer an på lengde og hvor mye strøm som skal igjennom kabelen. Ser ut som om wallasen bruker maks 5 ampere. Med 7meter kabel må den være minst 6mm. Du kan regne ut selv her;https://www.solar-wind.co.uk/info/dc-cable-wire-sizing-tool-low-voltage-drop-calculator

husky dane 85 skrev 18 minutter siden:

Dersom ein har  12v i oppstart så burde da vera ok,men 20 år gamal varmer er nå 20 år gamal,og alt har si tid

Dette høyrest jo ut som eit godt poeng. På landstrøm har eg jo 12,9V inn på varmeren. Spenningsfall på veien eller ikkje - burde ikkje dette være tilstrekkelig? 

Vestlandssong skrev 1 minutt siden:

Dette høyrest jo ut som eit godt poeng. På landstrøm har eg jo 12,9V inn på varmeren. Spenningsfall på veien eller ikkje - burde ikkje dette være tilstrekkelig? 

Ikke nødvendigvis. Når du har så stort spenningstap er det noe som er skikkelig galt. Når du da starter varmeren vil den ikke få nok strøm (ampere). Du må nesten finne ut av dette før du tenker på å bytte. Du risikerer å montere inn en kliss ny varmer som heller ikke starter fordi den ikke får nok strøm. Når du har utelukket at det er forsyningen som er problemet, da kan du vurdere om du vil kjøpe ny eller ikke. 

Og det skal ikke rare kontakten til for å måle 12,3 v med et mulitimeter, mens det  egentlig ikke er kontakt ideheletatt. Ved feilsøking bruker jeg  en 20w lyspære i kombinasjon med mulitimeter, har mange ganger målt 12/24 v men ingenting virker. Nå er det nok ikke så dårlig kontakt hos deg, varmeren prøver jo å tenne å vifta sviver. Men test med kabler fra batteri, og husk sikring?

Dersom du koplar kablane fra multimeteret inn på samme klemmene som 12v kjem inn så har du mulighet å kontrollere spenningen under oppstart,og dersom du  i tillegg har eit tangamperemeter på 12v inn kabel så burde du ha  kontroll på ka som kjem inn til varmaren

Hør no for all del på dem som oppfordrer til ny kabel med sikring med mindre du vil gå dagens kabel i sømmene til du finner svakheten og utbedrer den.  Nytter ikke kjøpe ny tilhenger hvis bilen har feil og ikke vil dra den gamle... og ikke alt gammelt er ræl og må byttes,  enkelte ting var bedre før

svendmb skrev 41 minutter siden:

Sikring må du ha. Kabel dimensjon kommer an på lengde og hvor mye strøm som skal igjennom kabelen. Ser ut som om wallasen bruker maks 5 ampere. 

Andora skrev 28 minutter siden:

Men test med kabler fra batteri, og husk sikring?

Kor stor sikring treng eg hvis den trekk 5A? Treng ikkje meir enn ca 2 meter kabel hvis eg skal ta korteste vei, men kansje 3-4 hvis eg skal legge den litt meir fint og diskrét

Den trekker 8-10 A når den gløder. 15A sikring står på kretskortet.

Max 5A når den brenner, etter gløding.

Kabeldimensjoner:

0-4 mtr = 4mm2

4-6 mtr = 6mm2

6-10 mtr = 10mm2

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Jeg kan anbefale Autoterm russiske kvalitetsvarmere fra Servitek til hyggelige priser.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har ingen erfaring med Wallas varmer, men har hatt eber D3 og D4 i 15 år. Har fungert problemfritt med tilnærmet null

vedlikehold. Ville seriøst vurdert å bytte ut den 20 år gamle wallasen til noe nytt. Tipper den er ferdig installert og up and running før du er halvveis i feilsøkingen av din gamle varmer. Tid er også penger;) Så slipper du å bekymre deg for om varmeren vil starte de neste 15 årene som en bonus….

Ja, då er det vel berre å ta av seg hatten nok ein gong, og bøye seg i støvet for det eminente båtforumet! For no har eg trekt nye kabler (med ein 15A sikring), og då virka varmeren som den skal (trur eg)! På dei nye kablene låg kvilespenninga på 12,9, det samme som på batteriet (uten landstrøm). Då varmeren gjekk la spenninga seg stabilt på 12,15V. Varmeren gjekk og varma, og lyssignalene på kontrollpanelet lyste omsider som dei skal. :)

Men det var ein ting eg reagerte på. Etter eg hadde starta varmeren første gong fekk eg alarm/SMS frå Smart boat one om at spenninga på forbruksbatteriet var på 0,0V. Dette til tross for at eg ikkje merka noko uregelmessig gange på varmeren, og lysa i båten hadde hverken slukna eller blinka. Eg gjekk inn i appen og såg at spenninga på batteriet hadde fått seg ein dupp. Men i følge appen ikkje lenger ned enn til 8,54V. 

Etter at varmeren hadde gått ei stund slo eg den av, og starta den deretter opp igjen litt etterpå. Då kom det ikkje ein slik dupp på spenninga, så det var tydeligvis eit eingongstilfelle. Kva kan være grunnen til dette?

Som de ser på grafen under så synk også spenninga på batteriet ganske fort etter å ha kome opp frå denne duppen. Kan dette forklares med at varmeren belaster batteriet såpass at det er naturlig med ei lavere spenning, eller er denne nedadgående kurva eit bilde av korleis batteriet vert tappa? Varmeren gjekk ikkje i meir enn maks 30 min. Dessverre gløymde eg å måle spenninga direkte på batteriet etter at varmeren var slått av igjen. Ladespenninga er på 15V, noko eg syns er meir enn det har vore før.

Kan legge til at eg ikkje har opplevd noko problemer med batteria. Låg i uthavn i 2 døgn i sommar uten problemer.

Screenshot_20211205_174308_com.sensario.android.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Andora skrev 4 minutter siden:

Flott at det løste seg så enkelt? har du koblet deg rett på batteriet eller slik at hovedstrøm bryter varmer også? Eller fra der kablene originalt var tilkoblet? 

Eg kobla direkte frå batteriet, utenom strømbryter. Dei gamle ledningene har eg foreløpig ikkje gjort noko med, for eg er usikker på kor dei går. Dei forsvinn inn i eit rør saman med signalkablene som skal til kontrollpanelet. Antar røret går framover i båten mot dashbordet. Men eg har ikkje funne ut kor desse ledningene går i retur til batteri. Mulig dei går til sikringsskapet, som er temmelig uoversiktlig. Foreløpig kutter eg berre litt av ledningene, teiper endene og lar dei ligge. ;) 

Batterispenning som synker raskt og høy ladespenning er begge symptomer som kan være forenelig med at du har et batteri som holder på å ta kvelden. Ved så høy ladespenning bør du være obs på gassing fra batteriet med tilhørende eksplosjonsfare. 

Men du bør måle med multimeter direkte på batteripolene slik at du er sikker på at det ikke er appen som lurer deg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 18 minutter siden:

Batterispenning som synker raskt og høy ladespenning er begge symptomer som kan være forenelig med at du har et batteri som holder på å ta kvelden. Ved så høy ladespenning bør du være obs på gassing fra batteriet med tilhørende eksplosjonsfare. 

Men du bør måle med multimeter direkte på batteripolene slik at du er sikker på at det ikke er appen som lurer deg. 

Høyrest skummelt ut.  Skal måle med Voltmeter ja. Men finst det nokon måte å sjå/avdekke eventuell gasslekkasje frå batteri? 

Vestlandssong skrev 7 minutter siden:

Men finst det nokon måte å sjå/avdekke eventuell gasslekkasje frå batteri? 

Legg øret ned til og lytt. Du hører om det bruser inni der. I tillegg kan det også oppstå noe varme, så hvis et eller flere av batteriene er varmere enn normalt tyder det på at det er ting på gang. Hos meg virket batteriene akkurat som de skulle de, men så plutselig slo et av dem seg vrang og dermed begynte gassinga og varmeutviklingen, så hvis batteriene dine er noen år skader det ikke å skifte dem ut om du merker de sliter med å holde seg oppe under bruk.

• 2 uker senere...

Må desverre løfte denne tråden igjen. Den første gangen eg kjørte varmeren med dei nye kablene så virka den som den skulle. Dvs den varma litt, men eg syns ikkje den varma så mykje som den skulle. Eg reagerte dog ikkje så mykje på det, fordi eg ikkje lot den gå så lenge. Eg trudde derfor at alt var ok. 

Men neste gong eg kom opp i båten varma den endå mindre. 

Lyssignala viser dei korrekte lysa, spenninga er fin og vifta går jevnt og fint og stopper ikkje. Men desverre kjem det ikkje noko varme. Eller, det kjem Litt varme. Eksosrøyret på varmeren blir litt lunken, men ikkje på langt nær så varm som den pleide. Lufta som kjem ut av dysene er berre så vidt varmere enn utelufta.

Glødestift er som nevnt nettopp skifta. Nokon siste tips?

Ellers nærmer det seg meir og meir ein ny Eber D4.. 

Har overhalt et par dieselbrennere til volvoene våre. Det har vært en gjenganger at trykkutjevner går tett. Det er et syltynt rør som ikke tåler mye sjit før diesel stopper opp. Wallas kjenner eg ikkje (om den har et slikt rør inni), men høres jo ut som den ikke får diesel. AT du får en liten lunk er fra glødepluggen.

Men min erfaring er at det er så mye som kan være feil på en brenner at det gjerne er like greit å kjøpe ny. Av de 3 eg har "overhalt" har eg fått fyr i 1. Men eg er litt sta så eg gir ikkje opp....nekter å betale volvo 15K for en ny brenner. :giggle: 

Du snakker vel om en luftvarmer. Eg har en Kinabrenner på 3. året i vinterhagen. Funker helt utmerket.

Redigert av jerognal (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...