Jump to content

Edit History

Gunga Din

Gunga Din

Personlig hadde jeg ‘pauset’ arbeidet med motoren, en gammel diesel har ett begrenset verdi, (etter att du fyllt olje på sylindrer og sprayet den med CRC el motsv)

konsentrer deg om innredningen……(der ligger flere hundre, kanskje tusen

timers jobb om det må bygges opp på nytt)

du må prøve å få ut alt salt…..saltet binder fukt !

du skrev demontering taktrekk….det er bra !

bak mahogny ribbene i skrogsidene har du troligvis isolasjon/mineralull) ca 30mm (jeg har det i min båt!) sjekk dette !

jeg skulle brukt en dampvasker typ denne og fått vasket alt grundig.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/vatrengjoring/dampvaskere/dampvasker-005634/

Følg nøye med på trevirket, så att ikke fukten kryper inn bak lakken,

gjør det det, så missfarger det treet, som kan vare vansklig å få bort,

da hadde jeg fjernet lakken, så treet enklere kan tørke ut ! Og lakket opp på nytt !

(bare som opplysning

da det kommer til puter/madrasser så koster ett nytt set til hele båten ca 30-40’ litt beroende på stoff og valg av madrasser i kojjer (pocketfjær)

jeg bytte for ett par år siden)

hansa82 skrev for 7 timer siden:

Innfesting til rigg går vel i ankerplater som er festet i skrog? Eller tenker du på noe andre innfestinger? 

Jeg er nybegynner på seilbåt altså. ;) 

innfestingen kalles røstjern  (skulle tro att din båt er lik min) disse er syrefaste plattjern 10-12mm, som går gjennom dekket er boltet med gjennomgående bolter / mutter til innplastet skott i skroget, inne i båten ligger disse skjult inne i skap / garderober !

Aphrodite blev bygget av Rex Marin, Vindøn, helt nord på Orust !

superfin kvalitet ! Rex Marin, blev seinere oppkjøpt av Najadvarvet.

litt seinere startet Ove Rexander på nytt…..Regina af Vindø Yachts !

Skrogen er trolig plastet av Lyse plastprodukter, som leverte skrog til de fleste Orustverften…Najad, Forgus, Malø etc

Gunga Din

Gunga Din

Personlig hadde jeg ‘pauset’ arbeidet med motoren, en gammel diesel har ett begrenset verdi, (etter att du fyllt olje på sylindrer og sprayet den med CRC el motsv)

konsentrer deg om innredningen……(der ligger flere hundre, kanskje tusen

timers jobb om det må bygges opp på nytt)

du må prøve å få ut alt salt…..saltet binder fukt !

du skrev demontering taktrekk….det er bra !

bak mahogny ribbene i skrogsidene har du troligvis isolasjon/mineralull) ca 30mm (jeg har det i min båt!) sjekk dette !

jeg skulle brukt en dampvasker typ denne og fått vasket alt grundig.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/vatrengjoring/dampvaskere/dampvasker-005634/

Følg nøye med på trevirket, så att ikke fukten kryper inn bak lakken,

gjør det det, så missfarger det treet, som kan vare vansklig å få bort,

da hadde jeg fjernet lakken, så treet enklere kan tørke ut ! Og lakket opp på nytt !

(bare som opplysning

da det kommer til puter/madrasser så koster ett nytt set til hele båten ca 30-40’ litt beroende på stoff og valg av madrasser i kojjer (pocketfjær)

jeg bytte for ett par år siden)

hansa82 skrev for 7 timer siden:

Innfesting til rigg går vel i ankerplater som er festet i skrog? Eller tenker du på noe andre innfestinger? 

Jeg er nybegynner på seilbåt altså. ;) 

innfestingen kalles røstjern  (skulle tro att din båt er lik min) disse er syrefaste plattjern 10-12mm, som går gjennom dekket er boltet med gjennomgående bolter / mutter til innplastet skott i skroget, inne i båten ligger disse skjult inne i skap / garderober !

Aphrodite blev bygget av Rex Marin, Vindøn, helt nord på Orust !

superfin kvalitet ! Rex Marin, blev seinere oppkjøpt av Najadvarvet.

litt seinere startet Ove Rexander på nytt…..Regina af Vindø Yachtsv!

Skrogen er trolig plastet av Lyse plastprodukter, som leverte skrog til de fleste Orustverften…Najad, Forgus, Malø etc

• Create New...