Lazyjack Startet 6.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2021 (redigert) Holder på å bytte simmeringer på propellaksel på et VP DP-D1 drev. Tradisjonelt brukes en enkel simmering mot oljesiden og en mot vannsiden. I dag finnes det doble simmeringer med leppe og fjær på hver side. Jeg tenker at det må gi en ekstra sikkerhet og lurer på omm det er noen grunn til å ikke bruke dette om det er plass? Redigert 6.Desember.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 Om du tenker på den tradisjonelle typen som mange anser som "dobbel leppe" så utgjør ene leppa bare en støvtetning slik som på denne: https://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?func=frontend.show&product_id=1008855&template=pcat_webshop_product&nodeid=61257 Typen over er bl.a. brukt på thrusterinstallasjoner der to stk. identiske står monterte mot hverandre på samme aksel og grease i mellomkammrene. Noe som gir god beskyttelse mot vanninntrenging. Om det skulle vært doble fjærpakker etc så ville nok byggelengden blitt større. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 (redigert) Tenker på sånne som denne. Bildene viser begge sider og for meg ser de to sidene identiske ut. Den bygger 8.5 mm. Redigert 6.Desember.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 6.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 (redigert) Bruk orginale ringer,kan bli dyrt å eksprimentere med dette.Meiner dei orginale har har ekstra riller mot huset,for bedre hold på ringen.Kansje noken her på forumet som kan bekrefte dette. Redigert 6.Desember.2021 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 Jakob T skrev 4 minutter siden: Bruk orginale ringer,kan bli dyrt å eksprimentere med dette.Meiner dei orgine har har ekstra riller mot huset,for bedre hold på ringen.Kansje noken her på forumet som kan bekrefte dette. Dette er originale VP tetningsringer. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 6.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 Da er det vel ikkje problem å bruke doble,om det var det som var der ved demontering. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 Lazyjack skrev for 6 timer siden: Jeg tenker at det må gi en ekstra sikkerhet og lurer på omm det er noen grunn til å ikke bruke dette om det er plass? Du har kanskje norges beste VP forhandler i nabobyen der alle spørsmål får ett godt svar. Hør med de. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 Jakob T skrev for 3 timer siden: Da er det vel ikkje problem å bruke doble,om det var det som var der ved demontering. Nei, det var enkle som satt der. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2021 Det er mange hensyn som skal ivaretas ved design av et tetningssystem. Et av de er at tetningsringene trenger smøring for å ikke brenne seg. Ved for mange "ekstra sikringer" gjennom doble leppesystemer vil man risikere akkurat det på det leppene som ikke tetter direkte mot oljebadet. På større tetningssystemer på f.eks. store thrustere på skip så er alltid "mellomkamrene" mellom flere tetninger samme vei i serie tilknyttet seal-monitoreringstanker som bl.a. motvirker dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2021 (redigert) Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Det er mange hensyn som skal ivaretas ved design av et tetningssystem. Et av de er at tetningsringene trenger smøring for å ikke brenne seg. Ved for mange "ekstra sikringer" gjennom doble leppesystemer vil man risikere akkurat det på det leppene som ikke tetter direkte mot oljebadet. Det er akkurat det jeg er redd for. Originalt leveres det dobbel simmering innerst og enkel ytterst på min propellaksling. Tenkte å erstatte den ytterste med en dobbel men jeg tenker da at jeg bør la det være. Redigert 7.Desember.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.