Jump to content

Doble eller enkle simmeringer på VP drev - Hva er best?

Lazyjack

Recommended Posts

Holder på å bytte simmeringer på propellaksel på et VP DP-D1 drev. 
Tradisjonelt brukes en enkel simmering mot oljesiden og en mot vannsiden. I dag finnes det doble simmeringer med  leppe og fjær på hver side. Jeg tenker at det må gi en ekstra sikkerhet og lurer på omm det er noen grunn til å ikke bruke dette om det er plass?

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Om du tenker på den tradisjonelle typen som mange anser som "dobbel leppe" så utgjør ene leppa bare en støvtetning slik som på denne:

https://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?func=frontend.show&product_id=1008855&template=pcat_webshop_product&nodeid=61257

Typen over er bl.a. brukt på thrusterinstallasjoner der to stk. identiske står monterte mot hverandre på samme aksel og grease i mellomkammrene. Noe som gir god beskyttelse mot vanninntrenging.

Om det skulle vært doble fjærpakker etc så ville nok byggelengden blitt større.

Jakob T skrev 4 minutter siden:

Bruk orginale ringer,kan bli dyrt å eksprimentere med dette.Meiner dei orgine har har ekstra riller mot huset,for bedre hold på ringen.Kansje noken her på forumet som kan bekrefte dette.

Dette er originale VP tetningsringer.

Det er mange hensyn som skal ivaretas ved design av et tetningssystem. Et av de er at tetningsringene trenger smøring for å ikke brenne seg. Ved for mange "ekstra sikringer" gjennom doble leppesystemer vil man risikere akkurat det på det leppene som ikke tetter direkte mot oljebadet.

På større tetningssystemer på f.eks. store thrustere på skip så er alltid "mellomkamrene" mellom flere tetninger samme vei i serie tilknyttet seal-monitoreringstanker som bl.a. motvirker dette.

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Det er mange hensyn som skal ivaretas ved design av et tetningssystem. Et av de er at tetningsringene trenger smøring for å ikke brenne seg. Ved for mange "ekstra sikringer" gjennom doble leppesystemer vil man risikere akkurat det på det leppene som ikke tetter direkte mot oljebadet.

Det er akkurat det jeg er redd for. Originalt leveres det dobbel simmering innerst og enkel ytterst på min propellaksling. Tenkte å erstatte den ytterste med en dobbel men jeg tenker da at jeg bør la det være. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...