Lazyjack Startet 6.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2021 Satte på lading i dag etter at det har gått 2 mnd. fra landsetting. Så ikke ut til at batteriene var noe som helst interessert i å ta noe lading og ved sjekk sier BMS 100%. Er det så lav selvutlading på disse batteriene at de klarer seg helt fint 4-5 måneder uten noe lading? Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 6.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 Ja. Men kan hende BMS ikke vil ta imot i kuldegrader, selv om de ikke er helt fulle. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 6.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2021 Etter hva jeg har forstått skal ikke disse lades i kuldegrader. Det er visst også lurt å tappe de ned noe slik at de ikke lagres 100% oppladet. Kjøpte selv 2x100ah i år. Har tappet de ned til ca 50% og sjekker status et par ganger i måneden. Med avskrudde hovedbrytere på både pluss og minus tapper de seg nok ikke annet enn marginalt fra shuntovervåking. Har koblet ut både solceller og batterilader. Ligger på sjøen, så blir vel egentlig ikke minus der batteriene er uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 10.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2021 Hvis dem skal lages bør dem ikke ha en SOC på mer enn 40% for å oppnå lengst mulig levetid. Selvutlading vet jeg ikke noe om, kommer kanskje an på flere momenter... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2021 Disse har svært liten selvutlading og har det best med en SOC på 20-80%. Skanbatt oppgir: "Selvutlading pr.mnd: <3%". Noen batterier har varmeelement som varmer opp batteriet til noen plussgrader før det er mottakelig for full ladestrøm. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lazyjack Svart 13.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2021 (redigert) Etter å ha fått råd her har jeg nå begynt å tappe ned batteriene ved å kjøre varmeren noen timer. Det rare er at nå går det strøm bare fra det ene batteriet. Jeg har to like batterier i paralell og synes det er rart at den ene BMSen har bestemt seg for å stenge helt. Kan det ha noe med at temperaturen ligger ned mot null grader? I sommer både ladet og utladet de ganske så likt. Redigert 13.Desember.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 13.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2021 (redigert) Har du Bluetooth på batteriene? I såfall kan du sjekke om det ene har slått ut på lav temp. Edit: og om du nå tapper det ene godt ned så ville jeg ikke hatt de i parallell da det kan gå store strømmer mellom dem når det som er full ladet kobler seg på igjen. Redigert 13.Desember.2021 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2021 Dreuf skrev for 2 timer siden: Har du Bluetooth på batteriene? I såfall kan du sjekke om det ene har slått ut på lav temp. Edit: og om du nå tapper det ene godt ned så ville jeg ikke hatt de i parallell da det kan gå store strømmer mellom dem når det som er full ladet kobler seg på igjen. Takk for tips ? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 13.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2021 (redigert) Sikkert et dumt spørsmål, hvor bruker man slike batterier? Kan kan benytte disse til vanlig batterier i båten? Hva er fordelen med disse? Redigert; Fikk lest om det på denne siden... https://seatronic.no/magasinet/velg-rett-batteri-til-baten Redigert 13.Desember.2021 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
SveinHa Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Jeg har 3x125Ah og har ALDRI sett større forskjell på disse enn 1% SOC. Alle 3 er koblet med HELT like lange ledninger så det kan jo være litt av cluet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lazyjack Svart 14.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 SveinHa skrev 1 time siden: Jeg har 3x125Ah og har ALDRI sett større forskjell på disse enn 1% SOC. Alle 3 er koblet med HELT like lange ledninger så det kan jo være litt av cluet. Mine står side om side og er sammenkoblet med grove batterikabler. Husker ikke kvadratet men det er snakk om 10-15 cm lange kabler så problemet ligger ikke der. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 Litt OT Min kunnskap rundt Litiumbatteri er lav, far sette seg inn i dette... Spørsmål, - oppfatter jeg det slik at Litiumsbatterier brukes i hovedsak til forbruksbatterier? Jeg kunne tenkt meg å finne et batteri eller flere som kan benyttes til både forbruk og start. Jeg har kun en liten 20" båt med påhengsmotor (175Hk), så behovet er ikke flere batterier, men vekt er et stort tema og det er det mye å hente med Litium. Finnes det kombibatterier til både start og forbruk? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
SveinHa Svart 17.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 John_Kr skrev for 1 time siden: Finnes det kombibatterier til både start og forbruk? Mener det begynner å dukke opp Lithium startbatterier nå. Jeg vil vel tro at en 175 hk påhenger vil kunne startes på et Lithiumbatteri men de fleste har en BMS som vil kutte om strømtrekket blir for stort... Et Skanbatt 125Ah er spesifisert med bl.a. følgende: Maks kontinuerlig forbruk: 150A ->5min (1920W) Maks anbefalt kontinuerlig forbruk: 100A (1280W) Maks forbruk (2 sekunder): 350A (4480W) Om 350A er nok til å dra i gang påhengeren vet jeg ikke. Kanskje best å spørre batterileverandørene, f.eks. https://provolt.no/ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lazyjack Svart 17.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 SveinHa skrev On 10.12.2021 at 9.12: Disse har svært liten selvutlading og har det best med en SOC på 20-80%. Skanbatt oppgir: "Selvutlading pr.mnd: <3%". Noen batterier har varmeelement som varmer opp batteriet til noen plussgrader før det er mottakelig for full ladestrøm. Jeg endte opp med å skille de to batteriene mine og tappe dem ned til 70% ved å kjøre varmer en del timer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.