Jump to content

Behov for vinterlading av LiFePo batterier?

Lazyjack

Recommended Posts

Satte på lading i dag etter at det har gått 2 mnd. fra landsetting. Så ikke ut til at batteriene var noe som helst interessert i å ta noe lading og ved sjekk sier BMS 100%.

Er det så lav selvutlading på disse batteriene at de klarer seg helt fint 4-5 måneder uten noe lading? 

Etter hva jeg har forstått skal ikke disse lades i kuldegrader. Det er visst også lurt å tappe de ned noe slik at de ikke lagres 100% oppladet. 

Kjøpte selv 2x100ah i år. Har tappet de ned til ca 50% og sjekker status et par ganger i måneden. Med avskrudde hovedbrytere på både pluss og minus tapper de seg nok ikke annet enn marginalt fra shuntovervåking. Har koblet ut både solceller og batterilader. Ligger på sjøen, så blir vel egentlig ikke minus der batteriene er uansett.

Disse har svært liten selvutlading og har det best med en SOC på 20-80%. Skanbatt oppgir: "Selvutlading pr.mnd: <3%". Noen batterier har varmeelement som varmer opp batteriet til noen plussgrader før det er mottakelig for full ladestrøm.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Etter å ha fått råd her har jeg nå begynt å tappe ned batteriene ved å kjøre varmeren noen timer. Det rare er at nå går det strøm bare fra det ene batteriet. Jeg har to like batterier i paralell og synes det er rart at den ene BMSen har bestemt seg for å stenge helt. Kan det ha noe med at temperaturen ligger ned mot null grader? 

I sommer både ladet og utladet de ganske så likt. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Dreuf skrev for 2 timer siden:

Har du Bluetooth på batteriene? I såfall kan du sjekke om det ene har slått ut på lav temp.

Edit: og om du nå tapper det ene godt ned så ville jeg ikke hatt de i parallell da det kan gå store strømmer mellom dem når det som er full ladet kobler seg på igjen.

Takk for tips ?

Jeg har 3x125Ah og har ALDRI sett større forskjell på disse enn 1% SOC. Alle 3 er koblet med HELT like lange ledninger så det kan jo være litt av cluet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 1 time siden:

Jeg har 3x125Ah og har ALDRI sett større forskjell på disse enn 1% SOC. Alle 3 er koblet med HELT like lange ledninger så det kan jo være litt av cluet.

Mine står side om side og er sammenkoblet med grove batterikabler. Husker ikke kvadratet men det er snakk om 10-15 cm lange kabler så problemet ligger ikke der. 

Litt OT

Min kunnskap rundt Litiumbatteri er lav, far sette seg inn i dette... Spørsmål, - oppfatter jeg det slik at Litiumsbatterier brukes i hovedsak til forbruksbatterier? Jeg kunne tenkt meg å finne et batteri eller flere som kan benyttes til både forbruk og start. Jeg har kun en liten 20" båt med påhengsmotor (175Hk), så behovet er ikke flere batterier, men vekt er et stort tema og det er det mye å hente med Litium.

Finnes det kombibatterier til både start og forbruk?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

John_Kr skrev for 1 time siden:

Finnes det kombibatterier til både start og forbruk?

Mener det begynner å dukke opp Lithium startbatterier nå. Jeg vil vel tro at en 175 hk påhenger vil kunne startes på et Lithiumbatteri men de fleste har en BMS som vil kutte om strømtrekket blir for stort...

Et Skanbatt 125Ah er spesifisert med bl.a. følgende:

• Maks kontinuerlig forbruk: 150A ->5min (1920W)
  • Maks anbefalt kontinuerlig forbruk: 100A (1280W)
  • Maks forbruk (2 sekunder): 350A (4480W)

Om 350A er nok til å dra i gang påhengeren vet jeg ikke. Kanskje best å spørre batterileverandørene, f.eks. https://provolt.no/

SveinHa skrev On 10.12.2021 at 9.12:

Disse har svært liten selvutlading og har det best med en SOC på 20-80%. Skanbatt oppgir: "Selvutlading pr.mnd: <3%". Noen batterier har varmeelement som varmer opp batteriet til noen plussgrader før det er mottakelig for full ladestrøm.

Jeg endte opp med å skille de to batteriene mine og tappe dem ned til 70% ved å kjøre varmer en del timer. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...