Rodo Startet 8.Desember.2021 Del på Facebook Startet 8.Desember.2021 Motoren står på en Uttern S52 og den virker helt strålende til turtallet begynner komme opp i 4000 omdreininger. Da er det som at den ikke vil noe mer og slipper seg ned på tomgang. Da må jeg dra handelen til nøytral, la den gå på tomgang ett sekund eller to og så er det bare å gi full gass igjen og når turtallet nærmer seg 4000-4100 omdreininger så skjer det samme på nytt. Hvis jeg derimot holder turtallet på 3500-3800 omdreininger går den helt fint så lenge jeg bare vil. Ingen fusking eller noe sånt i det hele tatt. Den starter alltid lett og kjølevann og temperatur ser helt fint ut. Men noe jeg har lagt merke til er at den soter pluggene en del og tar de derfor ut av og til for å rense de. Båten er tatt opp og blir ikke satt ut igjen før til våren, men hadde vært kjekt å kunne forske litt på dette før den settes ut igjen. Gode råd og forslag mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 8.Desember.2021 Del på Facebook Svart 8.Desember.2021 For lite bensin? Byttet filtre? Dårlig bensinpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 8.Desember.2021 Del på Facebook Svart 8.Desember.2021 Vil og nevne lite bensin, mulig lekkasje på sugesiden mellom motor og tank? Liten lekkasje der vil gi luft i bensinsystemet og motoren får ikke nok bensin på høyere turtall. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Weekendmoe Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Eneste gangen jeg har hatt et slikt problem var det tett oljefilter. Motor gikk fint på tomgang og litt oppover i turtall, men når jeg bikket rundt 3000rpm+ pep det og motoren trakk seg ned på maks 1500rpm eller deromkring. Men fikk jo da tydelig varsel om at noe var galt med pipelyd. Byttet olje og oljefilter så var alt ok. Høres ikke helt likt ut som ditt problem, men ligner. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Weekendmoe skrev for 8 timer siden: Eneste gangen jeg har hatt et slikt problem var det tett oljefilter. Motor gikk fint på tomgang og litt oppover i turtall, men når jeg bikket rundt 3000rpm+ pep det og motoren trakk seg ned på maks 1500rpm eller deromkring. Men fikk jo da tydelig varsel om at noe var galt med pipelyd. Byttet olje og oljefilter så var alt ok. Høres ikke helt likt ut som ditt problem, men ligner. Høres ut som du har en 4takter, optimax er en 2takter. Ville tippa det var noe med fuel'n jeg også, men det er ikke barebare og finne ut av på de gamle optimaxene Sitér dette innlegget Link to post
Rodo Svart 10.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 jerognal skrev On 8.12.2021 at 18.38: For lite bensin? Byttet filtre? Dårlig bensinpumpe? Hei. Takker for innspillet, men nei, problemet er helt uavhengig av hvor mye bensin som er på tanken. Har gått til innkjøp av rep-sett til vacuum-pumpa som henter bensin fra tanken og fyller opp kammeret til høytrykkspumpen. Den vil bli sjekket og byttet membraner og alt det andre greiene som er inni der ila vinteren. Håper dette kan løse problemet.... Sitér dette innlegget Link to post
Rodo Svart 10.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 Weekendmoe skrev for 21 timer siden: Eneste gangen jeg har hatt et slikt problem var det tett oljefilter. Motor gikk fint på tomgang og litt oppover i turtall, men når jeg bikket rundt 3000rpm+ pep det og motoren trakk seg ned på maks 1500rpm eller deromkring. Men fikk jo da tydelig varsel om at noe var galt med pipelyd. Byttet olje og oljefilter så var alt ok. Høres ikke helt likt ut som ditt problem, men ligner. Hei! Takker for svaret, men Optimax er en totakter og den har ikke oljefilter og oljesump/reservoir som en firetakter har. Sitér dette innlegget Link to post
Rodo Svart 10.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 Eika skrev for 12 timer siden: Høres ut som du har en 4takter, optimax er en 2takter. Ville tippa det var noe med fuel'n jeg også, men det er ikke barebare og finne ut av på de gamle optimaxene Hei! Alle forslag mottas med takk og jeg skal gå over slanger og koblinger ila vinteren. De ser tette og fine ut, og når jeg trykker hardt på blære lekker det hvertfall ikke ut noen plasser. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 10.Desember.2021 Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 Med min kommentar om lite bensin mente jeg at den kanskje får for lite. Ser du overhaler pumpe. Men også slange/blære til tank kan være dårlig samt selve pick up i tanken kan lekke. Hadde hull i pickup-rør på min Yamaha tank. Var slitsomt å få opp bensin da... Og dette er en totakter ja..... ikke så uvanlig at pluggene sotes da..... Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseiler Svart 10.Desember.2021 Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 Vi hadde i en kort periode en 115 hk Optimax fra 2010. Den gikk aldri lavt nok på tomgang. Selger hadde deretter båten på verksted i opp mot en måned uten at de fant feilen. Vi hevet kjøpet. Gikk så for båt med 115 hk Suzuki fra samme år. En annen verden. Rolig gange, ingen lukt og starter alltid. Men for all del, er nok mange Optimax-eiere som er fornøyde og. Sitér dette innlegget Link to post
Rodo Svart 12.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2021 jerognal skrev On 10.12.2021 at 13.24: Med min kommentar om lite bensin mente jeg at den kanskje får for lite. Ser du overhaler pumpe. Men også slange/blære til tank kan være dårlig samt selve pick up i tanken kan lekke. Hadde hull i pickup-rør på min Yamaha tank. Var slitsomt å få opp bensin da... Og dette er en totakter ja..... ikke så uvanlig at pluggene sotes da..... Pick-up er dermed noe jeg tenker må inspiseres! Takker for tips jerognal!! Sitér dette innlegget Link to post
Weekendmoe Svart 13.Desember.2021 Del på Facebook Svart 13.Desember.2021 Eika skrev On 9.12.2021 at 20.07: Høres ut som du har en 4takter, optimax er en 2takter. Ville tippa det var noe med fuel'n jeg også, men det er ikke barebare og finne ut av på de gamle optimaxene Nei dette var en 150HK V6 totakter Suzuki. Det skal sies at vi ikke tok service på den motoren selv, så jeg blir svar skyldig mtp om den hadde oljefilter av noe slag. Saken ligger 15 år + tilbake i tid, så nøyaktig beskrivelse fra verkstedet husker jeg ikke. Men problemen var olje/oljetrykk og løste seg med med bytte av olje. Jeg trodde de også byttet andre oljerelaterte deler og regnet da med det også var et filter. Men det var en totakter, såpass husker jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Rodo Svart 6.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2022 (redigert) Rodo skrev On 8.12.2021 at 10.43: Motoren står på en Uttern S52 og den virker helt strålende til turtallet begynner komme opp i 4000 omdreininger. Da er det som at den ikke vil noe mer og slipper seg ned på tomgang. Da må jeg dra handelen til nøytral, la den gå på tomgang ett sekund eller to og så er det bare å gi full gass igjen og når turtallet nærmer seg 4000-4100 omdreininger så skjer det samme på nytt. Hvis jeg derimot holder turtallet på 3500-3800 omdreininger går den helt fint så lenge jeg bare vil. Ingen fusking eller noe sånt i det hele tatt. Den starter alltid lett og kjølevann og temperatur ser helt fint ut. Men noe jeg har lagt merke til er at den soter pluggene en del og tar de derfor ut av og til for å rense de. Båten er tatt opp og blir ikke satt ut igjen før til våren, men hadde vært kjekt å kunne forske litt på dette før den settes ut igjen. Gode råd og forslag mottas med takk! Hei igjen! Som skrevet over så funker motoren sømløst opp til 3900-4000 omdreininger, men her om dagen var jeg litt for hard på gassen (4100 omdreininger) og da klarte jeg å oppdage at det kommer varsel ca 1 sekund om «Overspeed» og noe om «motorguard» så kuttet den til tomgang. Jeg provoserte den ettpar ganger til og det samme skjedde. Hva kan det komme av da?? Sensor av noe slag? Ingen alarmer… Redigert 6.September.2022 av Rodo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 6.September.2022 Del på Facebook Svart 6.September.2022 Virker trimsensoren? Vet ikke om optimax har samme system som verado, men verado kutter på noe over 4000omd. Vis trim sensor er i ulage, dvs at den tror at motor er for høyt trimmet opp. Bare eit tips å sjekke opp.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Rodo Svart 6.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2022 Hvordan kan jeg sjekke det? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 6.September.2022 Del på Facebook Svart 6.September.2022 Litt usikker, på verado sier dei at du kan prøve å koble trimsensoren av. Virker triminstrumentet ditt? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Rodo Svart 7.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2022 Takker for innspill! Må absolutt sjekkes da instrumentet er dødt! Sitér dette innlegget Link to post
Rodo Svart 3.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2023 Det var så enkelt som at nøytral-bryteren som står litt kronglete plassert under oljetanken var defekt. Motoren trodde den stod i nøytral og derfor ville den ikke over 4000 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.