Jump to content

Edit History

Rodo

Rodo

Rodo skrev On 8.12.2021 at 10.43:

Motoren står på en Uttern S52 og den virker helt strålende til turtallet begynner komme opp i 4000 omdreininger. Da er det som at den ikke vil noe mer og slipper seg ned på tomgang.

Da må jeg dra handelen til nøytral, la den gå på tomgang ett sekund eller to og så er det bare å gi full gass igjen og når turtallet nærmer seg 4000-4100 omdreininger så skjer det samme på nytt.

Hvis jeg derimot holder turtallet på 3500-3800 omdreininger går den helt fint så lenge jeg bare vil.

Ingen fusking eller noe sånt i det hele tatt. Den starter alltid lett og kjølevann og temperatur ser helt fint ut. Men noe jeg har lagt merke til er at den soter pluggene en del og tar de derfor ut av og til for å rense de.

Båten er tatt opp og blir ikke satt ut igjen før til våren, men hadde vært kjekt å kunne forske litt på dette før den settes ut igjen.

Gode råd og forslag mottas med takk!

Hei igjen! 
Som skrevet over så funker motoren sømløst opp til 3900-4000 omdreininger, men her om dagen var jeg litt for hard på gassen (4100 omdreininger) og da klarte jeg å oppdage at det kommer varsel ca 1 sekund om «Overspeed» og noe om «motorguard» så kuttet den til tomgang. Jeg provoserte den ettpar ganger til og det samme skjedde. 

Hva kan det komme av da?? Sensor av noe slag? Ingen alarmer…

Rodo

Rodo

Rodo skrev On 8.12.2021 at 10.43:

Motoren står på en Uttern S52 og den virker helt strålende til turtallet begynner komme opp i 4000 omdreininger. Da er det som at den ikke vil noe mer og slipper seg ned på tomgang.

Da må jeg dra handelen til nøytral, la den gå på tomgang ett sekund eller to og så er det bare å gi full gass igjen og når turtallet nærmer seg 4000-4100 omdreininger så skjer det samme på nytt.

Hvis jeg derimot holder turtallet på 3500-3800 omdreininger går den helt fint så lenge jeg bare vil.

Ingen fusking eller noe sånt i det hele tatt. Den starter alltid lett og kjølevann og temperatur ser helt fint ut. Men noe jeg har lagt merke til er at den soter pluggene en del og tar de derfor ut av og til for å rense de.

Båten er tatt opp og blir ikke satt ut igjen før til våren, men hadde vært kjekt å kunne forske litt på dette før den settes ut igjen.

Gode råd og forslag mottas med takk!

Hei igjen! 
Som skrevet over så funker motoren sømløst opp til 3900-4000 omdreininger, men her om dagen var jeg litt for hard på gassen (4100 omdreininger) og da klarte jeg å oppdage at det kommer varsel ca 1 sekund om «Overspeed» og noe om «motorguard» så kuttet den til tomgang. Etterpå var det full fart igjen med 3900 på telleren. 

Hva kan det komme av da?? Ingen alarmer…

• Create New...