
Sørlandet2
Å kjøre inn en motor har i utgangspunktet to oppgaver. Få delene til å «gå seg til», og få stempelringene til å gå seg til.
Fra gammelt av, så var motorer produsert med relativt romslige/unøyaktige toleranser. Og av den grunn så var det viktig å ta det litt rolig til første oljeskift. Når oljen da ble skiftet, så var det normalt å se litt spon, skit og annet fra denne prosessen. På en moderne motor, som din nye Mercury, så er den produsert etter helt andre tolleranser. Veivakseler måles etter produksjon, med måleutstyr som ikke fantes for for femti år siden, og det monteres veivlager for å få rette toleranser. På fabrikken kjøres motoren i testbenk. Ganske tidlig full gass. Så et oljeskift, før motoren pakkes til kunde. Av den grunn så er første oljeskift på 100 timer/en sesong på Mercury. Så den delen å ta det rolig lenge for å få veiv og gir til å gå seg til, hører fortiden til.
Da gjenstår i grove trekk del to. Få stempelringene til å sette seg. Få god tetting som gir god ytelse. Samt unngå at sylindere glaserer seg, noe som fører til høyt oljeforbruk.
Som manualen, og andre sier, så blir dette bra. Varm opp motoren. Kjør med varierende turtall. Det er vel egentlig normalt bruk? Start opp, rolig ut av havna, se at temperaturen er oppe. Gi gass, opp i plan, trim ut, trekk tilbake, kryss en fjord, reduser farten. Kos deg. Ut i åpent hav. Gi gass igjen. Gled deg ?