Jump to content

Kan jeg gjøre sånn med septiksystemet?

Swingswong

Recommended Posts

Jeg tømmer alltid tanken før jeg legger til i havna.  Det er en tømmestasjon bare 100m unna.  I sommer lå vi noen dager i uthavn og da er det fint at tanken ikke blir full. 
spørsmålet er om jeg vil kunne få problemer med opplegget. Bimelimm går inn på en Y kobling etter pumpa som tømmer tanken. Hadde håpet å slippe ekstra hull i bunn. 
Ferskvannstanken vil kunne miste trykk. Slår alltid av strømmen til pumpa når jeg går fra båten. Hadde tenkt en manuell av/på og en elektrisk av/på for ferskvannet. 

Litt større tank er sikkert mindre arbeid enn alle de komponentene der, med alle koblinger som potensielt går tette før eller siden, hvis det er kapasitet som er utfordringen.

Tank innholdet bør vannes ut, så å bare kjøre 'tørt' på tanken kan fort straffe seg.

Skal du spare plass/innhold er kanskje det mest effektive sparetiltaket å bruke manuell do i stedet for elektrisk.

Ang saltvann, så er ett greit kompromiss å bruke sjøvann i bruk, og så fylle ferskvann via doskåla etter å ha tømt tank når du kommer til land, og turen er over. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg ville ikke koplet ferskvannstanken til toalettet på denne måten. Noen systemer har best av å være fullstendig separert.

Angående separering av utslipp i uthavn, så er det ikke så mye mer trivelig å bade i gult vann enn klumpete vann. Legg heller opp til å ikke slippe ut noe som helst, annet enn under kontrollerte forhold.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da blir det ikke ferskvann. Har dusj på toalettet som jeg pleier å spyle i toalettet med slik at den alltid har ferskvann i slangene når den ikke er i bruk. 
Jeg ønsker fortsatt å kunne kjøre tiss i sjø. Er det Ok å sette en Y kobling inn mellom pumpe og utløp eller vil det kunne oppstå problemer med den løsningen?

Swingswong skrev 21 minutter siden:

Da blir det ikke ferskvann. Har dusj på toalettet som jeg pleier å spyle i toalettet med slik at den alltid har ferskvann i slangene når den ikke er i bruk. 

Det samme gjør jeg...det enkleste er som kjent ofte det beste...

Swingswong skrev 21 minutter siden:

Jeg ønsker fortsatt å kunne kjøre tiss i sjø. Er det Ok å sette en Y kobling inn mellom pumpe og utløp eller vil det kunne oppstå problemer med den løsningen?

Jeg har Y koblingen etter pumpen på toalettet...før septiktanken...det har funket upåklagelig i 15 år nå...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...