Brumm Startet 11.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2021 (redigert) Gear og motor er fra 2000. Jeg har bare hatt det et par år og kjenner det derfor dårlig nok. Jeg peilet oljenivået nå, og til min forskrekkelse var det ikke spor av olje på peilepinnen. Rundt påfyllingsdelen var det klissvått med olje (se bilde under.) Siste tur med båten var for noen uker siden, og da virket alt som vanlig. Er dette krise tro? Og hvordan kan oljen bare forsvinne i løpet av et år med lite kjøring? Redigert 11.Desember.2021 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2021 Har du sett nedi? Kan jo være olje igjen, selv om det ikke synes på pinnen, så sånn sett kan du ha oppdaget det tidsnok. Det lokket oljen ligger rundt på bildet, ligner på filter lokk på zf gir, mulig det samme? Har hørt at det kan være litt klønete å stramme riktig på zf gir, mulig det er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 11.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2021 Vel, hvis ikke oljen er inne i giret, ligger den enten i bunnen av båten, eller så er kjøleren lekk. Ligger oljen i bunnen av båten, så er det fire muligheter. Simmerring som tetter utgående- eller inngående aksling. O-ring som tetter peilepinne eller filteret. Det er vel stort sett mulighetene. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 11.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2021 Lønner seg å ta en titt nedi kjelleren med jevne mellomrom. Regner med at du finner olje nedi"kjølen". Ihvertfall med den lekkasjen som avbildet. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2021 Når peilet du oljen sist, når byttet du oljen sist og når byttet du oljefilteret sist? (motortimer siden) Brumm skrev for 1 time siden: Og hvordan kan oljen bare forsvinne i løpet av et år med lite kjøring? Fordi oljen lekker ut rundt oljefilterlokket. Så enkelt. Les instruksjonsboken om hvordan lokket skal strammes. Så lenge du ikke mister fremdrift er ikke dette kritisk. Blir oljenivået i giret for lavt vil oljepumpen suge luft og du mister fremdrift fordi det ikke vil være nok oljetrykk til å holde clutchen innkoblet. Men det er aldri feil å holde oljenivået på riktig nivå på peilepinnen. Les instruksjonsboken, det fremgår det hvordan oljen skal peiles. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brumm Svart 11.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2021 Gearet og motoren ble kjøpt brukt. Det ble utført service for ca 100 timer siden tenker jeg, over tre års bruk. Bruker mao båten veldig lite for tiden. Servicen ble utført av marine mekaniker. Oljefilterlokket er skrudd til clockwise så langt det går før det butter i godset. Er det O-ring under lokket tro, som er slitent og må byttes? Jeg er 12 mil unna båten og får ikke sjekket nå. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 12.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2021 Det er o-ring i lokket. O-ringen ekspanderes og tetter ved å stramme unbrakoskruen. Skaff deg en annen mekaniker. Fyll opp med ATF-olje til midt mellom merkene på peilepinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 12.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2021 Takk for bra tips Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 12.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2021 Vil det si noe om hvis en fyller ATF olje for mye over mellom de to streke på peilepinne .? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Martine29 Svart 12.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2021 Er det ikke bare å fylle opp til max da... Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 12.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2021 Eg fyller til max merket på mitt gir,har gjort dette i dei åra eg har hatt giret Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2021 Prosedyre for peiling av olje står i instruksjonsboka. Viktig å følge denne. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.