Jump to content

Hurth 630 gear til Yanmar 4 LH STE er tom for olje

Brumm

Recommended Posts

Gear og motor er fra 2000. Jeg har bare hatt det et par år og kjenner det derfor dårlig nok.  Jeg peilet oljenivået nå, og til min forskrekkelse var det ikke spor av olje på peilepinnen.

Rundt påfyllingsdelen var det klissvått med olje (se bilde under.) Siste tur med båten var for noen uker siden, og da virket alt som vanlig. Er dette krise tro? Og hvordan kan oljen bare forsvinne i løpet av et år med lite kjøring?

oljelekkasje Hurth.JPG

Redigert av Brumm (see edit history)

Har du sett nedi? 

Kan jo være olje igjen, selv om det ikke synes på pinnen, så sånn sett kan du ha oppdaget det tidsnok. Det lokket oljen ligger rundt på bildet, ligner på filter lokk på zf gir, mulig det samme? Har hørt at det kan være litt klønete å stramme riktig på zf gir, mulig det er problemet? 

Vel, hvis ikke oljen er inne i giret, ligger den enten i bunnen av båten, eller så er kjøleren lekk. Ligger oljen i bunnen av båten, så er det fire muligheter. Simmerring som tetter utgående- eller inngående aksling. O-ring som tetter peilepinne eller filteret. Det er vel stort sett mulighetene.

Når peilet du oljen sist, når byttet du oljen sist og når byttet du oljefilteret sist? (motortimer siden)

Brumm skrev for 1 time siden:

Og hvordan kan oljen bare forsvinne i løpet av et år med lite kjøring?

Fordi oljen lekker ut rundt oljefilterlokket. Så enkelt. Les instruksjonsboken om hvordan lokket skal strammes. 

Så lenge du ikke mister fremdrift er ikke dette kritisk. Blir oljenivået i giret for lavt vil oljepumpen suge luft og du mister fremdrift fordi det ikke vil være nok oljetrykk til å holde clutchen innkoblet. 

Men det er aldri feil å holde oljenivået på riktig nivå på peilepinnen. Les instruksjonsboken, det fremgår det hvordan oljen skal peiles. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Gearet og motoren ble kjøpt brukt. Det ble utført service for ca 100 timer siden tenker jeg, over tre års bruk. Bruker mao båten veldig lite for tiden.  Servicen ble utført av marine mekaniker. Oljefilterlokket er skrudd til clockwise så langt det går før det butter i godset. Er det O-ring under lokket tro, som er slitent og må byttes? Jeg er 12 mil unna båten og får ikke sjekket nå.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...