Olepo
Jeg ble nysgjerrig etter å ha lest denne tråden, og har "rundet" serien i løpet av de siste dagene. Sitter igjen med et positivt inntrykk og likte serien godt. (Har personlig ingen erfaring med dykking eller seiling).
At de tar sikkerhetsmessige sjanser/snarveier både i forhold til dykking og sjømannskap/vær er naturligvis ikke bra og kan på ingen måte forsvares. Litt overraskende når det gjelder dykkingen siden en av de er dykkeinstruktør og egentlig virker å ha kontroll på risikoen. Ellers virker det dessverre som om tiden blir alt for knapp, og de satser (alt for) hardt for å kunne krysse av flest mulig bokser på skjemaet i løpet av tiden de har satt av. At det tar litt tid å reise med seilbåt, og at de må regne med å ligge en del døgn værfast langs kysten i vinterhalvåret burde imidlertid ikke komme som noen stor overraskelse.
Når det er sagt er det fantastisk flotte bilder og film de produserer. Noe som gir meg et annerledes og nytt inntrykk av norsk natur, både over - og spesielt under vann. Nesten så jeg blir fristet til å prøve dykking, noe som egentlig aldri har interessert meg tidligere.
Jeg deler heller ikke helt oppfatningen om deltakernes "sutring", synes det er bra at oppturer, nedturer, utfordringer og problemer vises på en ærlig måte. Foretrekker det fremfor at alt skal fremstå rosenrødt. Dette er jo 4 yngre personer med ulike erfaringer og forutsetninger som bor tett på hverandre i et år i en 50 fots seilbåt - med alle utfordringer som oppstår underveis. Det kan nok være en påkjenning for både vennskap og forhold.