Jump to content

Dynamo kobling til batterier.

Tyra

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Viknes 770. Batteriene forbruk og start er på en bryter med valg Batteri av 1 -2 eller alle. Jeg har strøm på alt uansett hva jeg velger.

Jeg skal montere 2 brytere for å skille bankene, men jeg har en mistanke  om at ladingen fra dynamo går via startnøkkel til strømkabel som kommer fra forbruksbatteriet.

Jeg skal montere en BEP skillebryter og den skal jo monteres med ladekabel til Startbatteriet først. må jeg ta den store jobben å strekke ny kabel fra startnøkkel til batteriet ? eller kan jeg  gå med ladeledningen rett fra dynamoen til BEP og batteriet ?

Det har vært fint å få noen synspunkter på dette ?

Med en 1-2. 1+2 vil du alltid ha strøm på alt, det er heilt riktig det. Forskjellen er fra hvilket batteri du drar strøm fra. Evt lader.  Tanken er at du bruker feks 2 når du skrur av motoren slik du bare tapper strøm av det ene batteriet. Så slår du over på 1+2 når du skal starte. Evt på 1 også over på 1+2 etter oppstart. 

Det mest sannnsynlige oppsettet i båten er som @bellen beskriver det. Da vil ikke ombygging fra vendebryter 0-1-2-begge til separate hovedbrytere og VSR/skillerele berøre kobling av startnøkkel. Se prinsippskisser av et slikt anlegg før og etter endring under.

82125974_El-skjemafr-etter.png.07eb64e468c72112b32e6bae210edab1.png

Antar at båten er så ny at den er CE merket. Da skal det finnes skjema over det elektriske anlegget i brukerhåndboken som skal følge båten. Det kan også være lurt å sjekke evt. skjema i motorens brukermanual før planlegging av installasjonen. Der vil også internkobling av starter og dynamo på motoren vise. 

Redigert av Fiks (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...