Jump to content

Hvordan kan jeg teste om frostvæsker kan blandes?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Har hørt mye om farene ved å blande frostvæsker som ikke passer sammen. Og har hørt at å blande en type rød med en annen kan bli problematisk.

Så hvordan tester jeg væskene? 

Kan jeg blande sammen to typer i et glass og se det i løpet av en time eller to? Vil de da klumpe seg ? Eller er det en prosess som går over tid og er avhengig av varme?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Har hørt mye om farene ved å blande frostvæsker som ikke passer sammen. Og har hørt at å blande en type rød med en annen kan bli problematisk.

Det finnes ikke noe lov/regelverk som sier hvilken farge frostvæskene skal ha utifra egenskaper.
Derfor kan produsentene i teorien lage frostvæske i hvilken farge de vil.
Men jeg har til gode å se frostvæske til salgs i Norge som ikke holder "bransje standard" på farger.
G12 rød,G48 grønn,G11 blå,G13 rosa
Det er den røde G12 som er minst blandbar men den er ofte erstattet med G12+ og G12++ som er blandbar med andre farger på den måten att du ikke vil få en kjemisk reaksjon.
Så kjøp rød frostvæske av G12+ eller G12++ kvalitet hvis du er redd for den teoretiske muligheten for att væsken leverer seg ved etterfylling.

Redigert av pipe (see edit history)
Haba skrev On 12/20/2021 at 8.23:

Du kan neppe teste hvilke væsker som er blandbare, du må sjekke om de inneholder det samme, står på etiketten. G12 frostvæske og G30 kan blandes, men det sikreste er å holde seg til en type.

Takk for alle svar. Som @NilsPilsnevnte så visste jeg ikke type jeg hadde/ har. Kun fargen. Det var bare det at det var meldt sibirkulde, og jeg målte min frostvæske til å være i grenseland mtp frysepunkt.  Hadde ikke tid til å tømme ut og, skylle og heller på nytt... Vet det er mange flinke på frostvæske her og derfor spørsmålet. Frostvæske forvirrer meg.

Lurte derfor på om jeg kunne gjort en enkel test.

På Volvo motoren vet jeg hva jeg har. Der er det G48 fra Maritim, og den er blandet 50/50.  Men på den andre var det en rød, men jeg har ingen anelse om type. Hørte med Biltema siden de hadde åpent på søndag. De sa at deres røde kan blandes med alle røde normalt sett, samt også det de selger av blått. Så da er det kanskje G12+ eller G12++ de selger.

Satset på at det fungerer bra nå. Blandet og det gikk i alle fall bra nå, og frysepunktet ble bra også. 

Så blir det å tømme ut, skylle og helle på ny senere. 

:thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

De sa at deres røde kan blandes med alle røde normalt sett, samt også det de selger av blått. Så da er det kanskje G12+ eller G12++ de selger.

Det ville jeg tro hvis de sa att man kan blande rødt og blått.
Men selv om ikke disse "nye" røde frostvæskene reagerer kjemisk med å blande med blått vil man jo ha en frostvæske blanding som ikke holder motorprodusentens spec så ville ikke blandet de 

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...