Jump to content

Elektrisk koblingsskjema - kabelstørrelse


Hurley 20

Recommended Posts

  Hurley 20 skrev On 19.12.2021 at 17.05:

Burde det være 50mm2 eller nok med 35 mm2 mellom batteriene, og skal denne tykkelsen gå helt opp til bryterpanel eller bare til hovedbryter?

Vis hele sitatet  

 

Her tar du overdrevent kraftig i med dimensjoneringen. 6mm2 holder i massevis til alle kabelstrekkene du har satt opp med 35mm2, også mellom batteriene. Hovedsikringen kan gjerne være på 30A. Dette er åpenbart et lite elsystem for en mindre seilbåt med en påhengsmotor som maksimalt kan lade <6A, og det totale strømforbruket bør stå i stil med dette (normalt betydelig mindre enn 5A).

 

All belysning er selvfølgelig LED, også lanternene og 1.5mm2 holder godt til dette. Det eneste høyere strømtrekket jeg vil anbefale å ta høyde for er en eventuell dieselvarmer som har en oppstartsstrøm på opp mot 15A i en relativt kort periode (6mm2 til denne). Lensepumpe og eventuell ferskvannspumpe er det også rom for med disse kabeldimensjonene.

 

At du har en total batterikapasitet på 160Ah bør handle veldig mye mer om muligheten for å bruke lav strøm i lang tid, enn for å kunne ta ut høye strømtrekk i kort tid. Påhengsmotoren vil uansett aldri klare å fullade denne batteribanken og hovedladingen bør derfor komme fra et annet sted (solceller?). Teinehaler, baugthruster og elstart virker å være uaktuelt i dette oppsettet.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
  X10an skrev On 20.12.2021 at 5.02:

 

Her tar du overdrevent kraftig i med dimensjoneringen. 6mm2 holder i massevis til alle kabelstrekkene du har satt opp med 35mm2, også mellom batteriene. Hovedsikringen kan gjerne være på 30A. Dette er åpenbart et lite elsystem for en mindre seilbåt med en påhengsmotor som maksimalt kan lade <6A, og det totale strømforbruket bør stå i stil med dette (normalt betydelig mindre enn 5A).

 

All belysning er selvfølgelig LED, også lanternene og 1.5mm2 holder godt til dette. Det eneste høyere strømtrekket jeg vil anbefale å ta høyde for er en eventuell dieselvarmer som har en oppstartsstrøm på opp mot 15A i en relativt kort periode (6mm2 til denne). Lensepumpe og eventuell ferskvannspumpe er det også rom for med disse kabeldimensjonene.

 

At du har en total batterikapasitet på 160Ah bør handle veldig mye mer om muligheten for å bruke lav strøm i lang tid, enn for å kunne ta ut høye strømtrekk i kort tid. Påhengsmotoren vil uansett aldri klare å fullade denne batteribanken og hovedladingen bør derfor komme fra et annet sted (solceller?). Teinehaler, baugthruster og elstart virker å være uaktuelt i dette oppsettet.

Vis hele sitatet  

Det er snakk om en liten seilbåt ja. Takk for tips og råd! Tanken bak 35mm2 er vel at systemet skal kunne tåle så mye som batteriene kan gi i tillegg til fremtidig elektronikk. Det er også basert på hovedladning fra solceller, slik du anbefaler. Ideen er å sette opp et enkelt og robust anlegg uten overflødig elektronikk som kan feile. Takk igjen!

Link to post
  Bellil skrev On 21.12.2021 at 10.19:

Det er de som mener at har man flere batterier i en bank skal + og - kobles henholdsvis på første og siste batteri i banken. Det er flere artikler om dette på nettet og noen av de har med analyse og forklaringer.

 

Jeg er selv godt fornøyd med en slik kobling med tre batterier i forbruksbanken.

Vis hele sitatet  

Ja, det kanskje litt uklart, men det er slik jeg har ment å tegne det i mitt digram. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...