Hurley 20 Startet 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2021 Hei, jeg har laget et enkelt koblingsskjema og lurte på om noen har mulighet til å kommentere på kabeltykkelsen på de ulike strekkene? Burde det være 50mm2 eller nok med 35 mm2 mellom batteriene, og skal denne tykkelsen gå helt opp til bryterpanel eller bare til hovedbryter? Vennlig hilsen Ernst Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 Jeg har batteribryter som første dings etter batteriet. Bortsett fra det, spenningstap er en funksjon av motstand og strømgjennomgang. Derfor, med manglende strømtrekk, er det ikke lett å ha noen formening om kabeltversnitt. Men ut fra synsing, så virker det greit. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 En 6hk utenbords leverer vel ikke så mye? Ellers ser det vel greit ut. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Swingswong Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Kommer an på hvor mye du skal trekke av strøm. Har du ingen større forbrukere er nok 35mm2 bra Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 (redigert) Hurley 20 skrev for 12 timer siden: Burde det være 50mm2 eller nok med 35 mm2 mellom batteriene, og skal denne tykkelsen gå helt opp til bryterpanel eller bare til hovedbryter? Her tar du overdrevent kraftig i med dimensjoneringen. 6mm2 holder i massevis til alle kabelstrekkene du har satt opp med 35mm2, også mellom batteriene. Hovedsikringen kan gjerne være på 30A. Dette er åpenbart et lite elsystem for en mindre seilbåt med en påhengsmotor som maksimalt kan lade <6A, og det totale strømforbruket bør stå i stil med dette (normalt betydelig mindre enn 5A). All belysning er selvfølgelig LED, også lanternene og 1.5mm2 holder godt til dette. Det eneste høyere strømtrekket jeg vil anbefale å ta høyde for er en eventuell dieselvarmer som har en oppstartsstrøm på opp mot 15A i en relativt kort periode (6mm2 til denne). Lensepumpe og eventuell ferskvannspumpe er det også rom for med disse kabeldimensjonene. At du har en total batterikapasitet på 160Ah bør handle veldig mye mer om muligheten for å bruke lav strøm i lang tid, enn for å kunne ta ut høye strømtrekk i kort tid. Påhengsmotoren vil uansett aldri klare å fullade denne batteribanken og hovedladingen bør derfor komme fra et annet sted (solceller?). Teinehaler, baugthruster og elstart virker å være uaktuelt i dette oppsettet. Redigert 20.Desember.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hurley 20 Svart 20.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 X10an skrev for 14 timer siden: Her tar du overdrevent kraftig i med dimensjoneringen. 6mm2 holder i massevis til alle kabelstrekkene du har satt opp med 35mm2, også mellom batteriene. Hovedsikringen kan gjerne være på 30A. Dette er åpenbart et lite elsystem for en mindre seilbåt med en påhengsmotor som maksimalt kan lade <6A, og det totale strømforbruket bør stå i stil med dette (normalt betydelig mindre enn 5A). All belysning er selvfølgelig LED, også lanternene og 1.5mm2 holder godt til dette. Det eneste høyere strømtrekket jeg vil anbefale å ta høyde for er en eventuell dieselvarmer som har en oppstartsstrøm på opp mot 15A i en relativt kort periode (6mm2 til denne). Lensepumpe og eventuell ferskvannspumpe er det også rom for med disse kabeldimensjonene. At du har en total batterikapasitet på 160Ah bør handle veldig mye mer om muligheten for å bruke lav strøm i lang tid, enn for å kunne ta ut høye strømtrekk i kort tid. Påhengsmotoren vil uansett aldri klare å fullade denne batteribanken og hovedladingen bør derfor komme fra et annet sted (solceller?). Teinehaler, baugthruster og elstart virker å være uaktuelt i dette oppsettet. Det er snakk om en liten seilbåt ja. Takk for tips og råd! Tanken bak 35mm2 er vel at systemet skal kunne tåle så mye som batteriene kan gi i tillegg til fremtidig elektronikk. Det er også basert på hovedladning fra solceller, slik du anbefaler. Ideen er å sette opp et enkelt og robust anlegg uten overflødig elektronikk som kan feile. Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Hurley 20 Svart 20.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Faxen skrev On 19.12.2021 at 19.41: En 6hk utenbords leverer vel ikke så mye? Ellers ser det vel greit ut. Takk! Det er nok veldig lite og ikke tilstrekkelig for en slik batteribank slik jeg har forstått det, men oppsettet er basert på hovedladning fra solcelle. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Det er de som mener at har man flere batterier i en bank skal + og - kobles henholdsvis på første og siste batteri i banken. Det er flere artikler om dette på nettet og noen av de har med analyse og forklaringer. Jeg er selv godt fornøyd med en slik kobling med tre batterier i forbruksbanken. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hurley 20 Svart 21.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Bellil skrev for 3 timer siden: Det er de som mener at har man flere batterier i en bank skal + og - kobles henholdsvis på første og siste batteri i banken. Det er flere artikler om dette på nettet og noen av de har med analyse og forklaringer. Jeg er selv godt fornøyd med en slik kobling med tre batterier i forbruksbanken. Ja, det kanskje litt uklart, men det er slik jeg har ment å tegne det i mitt digram. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 22.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2021 Hurley 20 skrev for 15 timer siden: Ja, det kanskje litt uklart, men det er slik jeg har ment å tegne det i mitt digram. Ser det nå Det ser ut til å bli et ryddig opplegg. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.