Dreuf
Jeg vet ikke hvor godt de virker, men Sterling har en dynamo-saver som er ment til å være en sikkerhet for dynamo om BMS kutter. Ikke er den dyr heller så kan være en god forsikring.
Jeg vet ikke hva som er inni der, men kanskje en enkelt kan bygge noe likt selv med en kondensator og diode, tilsvarende slukkediode på elektromotorer. (Mange elektronikk folk inne her så kanskje de har noen mening på det?)
Vedr dcdc, jeg har samme oppsettet selv og elektronene tar minste motstand vei. Når startbatt er fullt så tviler jeg på at elektronene tar seg en svingom innom startbatteriet før de går videre til dcdc og lithium. De hopper nok bare elegant forbi start og rett inn i dcdc.
Jeg hadde først en 18A dcdc, men når man kjører med autopilot,kjøleskap, defroster og radar så ble det ikke mye igjen til lading. Oppgraderte til en 30A men vurderer å sette 30A og 18A i parallell. Har bare 75A dynamo så må prøve å være snill med den.
Det var en i tråden som hadde gjort ett regnestykke og da kom AGM og lithium likt ut i pris/ah/levetid. Det hadde vært gøy å se regnestykket, siden svaret er helt motsatt av andre regnestykker jeg har sett. (Da er de satt opp av lithium fanboys)
Edit:
Må bare legge til at sterling sin dynamo-saver er så billig (mener jeg så rundt 7-800,-) at det egentlig ikke er noe å dille med å lage selv.
Mer for å tilfredsstille DIY genet.