Rookie_332 Startet 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2021 Vurderer evt bytte 2x140 ah agm batterier på forbruk siden hva er erfaringen deres på de som har gått over på litium takk 😁⛵😎 Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Jeg har understreket ord i innlegget ditt som vil være et ypperlig utgangspunkt for søkeord du kan benytte. Vel bekomme! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Utfordringen med overgang til Lithium er vel mer enn bare selve batteriet, og de erfaringer folk evt har med det ? Hvordan løser man feks lading av Startbatteri og forbruk samtidig, når disse krever ulik ladekarakteristikk , men lades fra samme kilde/regulator ? Går man da Dc->Dc fra Lithium til Start, og i så fall, hva skjer når Lithium sin BMS kutter strøm for å hindre eksplosjon , hva skal skje da for å redde dynamoen ? Eller har man nå funnet en regulator nå som takler problematikken ? Eller bare ofrer man startbatteriet, slik mange ender opp med i praksis ? Hvilke ladekilder må bytte regulator, eller kan de du har omprogrammeres ? (Dynamo, landstrøm, evt Solceller/vind/Efoy) Temperatur om vinteren (Lithium tar vel feks ikke lading under 0 grader?) Det er noen tekniske utfordringer rund en slik ombygging, og jeg har ikke funnet noen entydig fasit løsning enda. Jeg vurderer Lithium selv, men regner jeg på pris/effekt/levetid, så kommer AGM eller Lithium ut ca likt (Pris pr år pr Ah tilgjengelig) , så det er kun ryggen og plass å spare så vidt jeg kan se. Men med noen tekniske utfordringer/investeringer første gang i tillegg da. Jeg har selv googlet temaet noen ganger, men føler ikke jeg har funnet noen 'vanntett' oppskrift uten at det mister kost/nytte aspektet på veien. Samtidig så må jeg ha ny bank i løpet av vinteren, så det er nå eller aldri (lenge til hvertfall). Tror kanskje jeg utsetter det til neste runde, at BMS og regulator teknologien er kommet lenger til da, og kanskje pris bildet også er mer gunstig til neste runde. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Rookie_332 Svart 20.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Erik skrev 29 minutter siden: Utfordringen med overgang til Lithium er vel mer enn bare selve batteriet, og de erfaringer folk evt har med det ? Hvordan løser man feks lading av Startbatteri og forbruk samtidig, når disse krever ulik ladekarakteristikk , men lades fra samme kilde/regulator ? Går man da Dc->Dc fra Lithium til Start, og i så fall, hva skjer når Lithium sin BMS kutter strøm for å hindre eksplosjon , hva skal skje da for å redde dynamoen ? Eller har man nå funnet en regulator nå som takler problematikken ? Eller bare ofrer man startbatteriet, slik mange ender opp med i praksis ? Hvilke ladekilder må bytte regulator, eller kan de du har omprogrammeres ? (Dynamo, landstrøm, evt Solceller/vind/Efoy) Temperatur om vinteren (Lithium tar vel feks ikke lading under 0 grader?) Det er noen tekniske utfordringer rund en slik ombygging, og jeg har ikke funnet noen entydig fasit løsning enda. Jeg vurderer Lithium selv, men regner jeg på pris/effekt/levetid, så kommer AGM eller Lithium ut ca likt (Pris pr år pr Ah tilgjengelig) , så det er kun ryggen og plass å spare så vidt jeg kan se. Men med noen tekniske utfordringer/investeringer første gang i tillegg da. Jeg har selv googlet temaet noen ganger, men føler ikke jeg har funnet noen 'vanntett' oppskrift uten at det mister kost/nytte aspektet på veien. Samtidig så må jeg ha ny bank i løpet av vinteren, så det er nå eller aldri (lenge til hvertfall). Tror kanskje jeg utsetter det til neste runde, at BMS og regulator teknologien er kommet lenger til da, og kanskje pris bildet også er mer gunstig til neste runde. Spot on Erik 👍 det akkurat det her jeg og lurer på er bms til litium batterier kommet så langt nå at kommunikasjon med dynamo er på bølgelengde etc 😎👍 og det rett og slett er problemfritt nå og bare kjøpe og sette rett inn etter agm batteriene mine 🤔😁 Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 (redigert) Bms kommuniserer så vidt jeg vet ikke med dynamo. Men det finnes dynamoer som kan brukes sammen med lithium. Men hvis du har en dc-dc lader mellom start og lithium så er du helt sikker. Bms vil da aldri kutte ut så lenge du setter opp bms skikkelig. Og at dynamo lader start batteriet Når jeg satte inn lithium hos meg så satte jeg inn en dc-dc lader for å sikre dynamo samt at jeg satte inn en ny lader for å lade lithium direkte. Hadde egentlig greid meg med bare dc-dc lader og den gamle lader koblet til start. For dc-dc lader fra start når jeg lader det med 230v laderen og Redigert 20.Desember.2021 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Men med dc-dc lading via start mister du vel Lithium sin største fordel : hurtig boostlading når dynamoen er kald. Da blir jo startbatteriet en flaskehals som begrenser strøm til forbruksbanken? Eller gjør det ikke det i praksis? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Rookie_332 Svart 20.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Mr_Stian skrev for 1 time siden: Bms kommuniserer så vidt jeg vet ikke med dynamo. Men det finnes dynamoer som kan brukes sammen med lithium. Rettelse jeg mener vel laderen må det bli 😁 ergo dynamo går til lader, lader til batteri og mener da kommunikasjon mellom lader og litium batteri 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Erik skrev 1 time siden: Men med dc-dc lading via start mister du vel Lithium sin største fordel : hurtig boostlading når dynamoen er kald. Da blir jo startbatteriet en flaskehals som begrenser strøm til forbruksbanken? Eller gjør det ikke det i praksis? Det kommer an på hvor stor dc-dc lader du har det. Ett lithium batteri tar imot det du kan gi av effekt. Normalt kun begrenset av bms. De aller fleste dc-dc ladere kan seriekobles nesten i det uendelige. Så start batteriet blir ikke en flaskehals. Jeg har 1 stk 30a dcdc lader og den har fungert veldig fint for vår del hele sesongen. Ser at hvis en skal ligge veldig lenge i uthavn uten de store etappene mellom hver plass så får en ikke ladet like mye. Men for vår del så funker det helt ypperlig med kun den ene. Vi hadde 17 dager i ett strekk i år men var av og til innom landstrøm. Rookie_332 skrev 15 minutter siden: Rettelse jeg mener vel laderen må det bli 😁 ergo dynamo går til lader, lader til batteri og mener da kommunikasjon mellom lader og litium batteri 😁 Er ikke kommunikasjon mellom batteri og lader. Men du setter laderen til å lade til ett gitt punkt for så å legge seg på en lavere spenning. Hos meg lader den opp til 14.2 på full effekt til det er fullt, så blir den der litt før den legger seg ned på 13.5V. Alt dette styrer dc-dc laderen uten å snakke med batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Lithium kan fort ta knekken på en dynamo om du kjører på lavt turtall. Kjøp dcdc så har du det under kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 20.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Swingswong skrev 1 time siden: Lithium kan fort ta knekken på en dynamo om du kjører på lavt turtall. Kjøp dcdc så har du det under kontroll. 👍 Jepp det er det jeg har hørt . Dc dc ? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Dc-dc lader ja. Denne f.eks: https://www.sparelys.no/victron-orion-tr-smart-12-12-30a-360w-isolated-dc-dc-charger Kobles mellom start og forbruk Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Den har jeg. Fungerer perfekt Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 30a dcdc vil jo da i praksis strupe litt hvis mann har skikkelig dynamo (og hvis ikke bør man kanskje starte der). Men klart to sånne så hjelper det jo. Men for 6000 får man alternativt litt batteri eller solcelle som kanskje er mer valutta for pengene? Men hvordan blir dette i praksis, vil dynamo mate dcdc laderen direkte? Eller vil prosessen slite på den interne motstanden i startbatteriet? Hvordan løser dere vinterbruk? Lader man kalde Lithium batterier så slites de vel fort? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Swingswong Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Jeg har 2. en på 18 og en på 30. Du vil ha struping om turtallet ikke er høyt. Da får ikke dynamo nok kjøling. Med mindre du er en av de få som har noe spesielt med ekstra vifte på. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 Dynamo mater start som mater dcdc som mater forbruk. Nok mat 😬 Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Vel, jeg har 2 dynamoer på min Ford Lehman. Den ene lader blybanken, start og forbruk, mens den andre, Large frame fra Balmar, lader på en 1000AH batteripakke med Lithium. Da lader jeg fort 300A på hurtig tomgang, og ett helgeforbruk med strøm mens jeg legger til. Jeg har MC regulator på begge dynamoer. Dynamoene er på 150 og 210 A, den minste er regulert ned til 100A ca, fordi den kun har enkel remskive. Har vurdert å forenkle oppsettet med en Dc-Dc lader, og la all lading gå til Lithium, siden Lithiumbanken i praksis fungerer som en batterilader på blybanken, når jeg er uten landstrøm. Nå er bankene skilt med en MosFet diode, og min usikkerhet er hva som skjer om BMS kutter, og strømmen må pike gjennom denne dioden. Det har ikke skjedd enda….. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 (redigert) Jeg vet ikke hvor godt de virker, men Sterling har en dynamo-saver som er ment til å være en sikkerhet for dynamo om BMS kutter. Ikke er den dyr heller så kan være en god forsikring. Jeg vet ikke hva som er inni der, men kanskje en enkelt kan bygge noe likt selv med en kondensator og diode, tilsvarende slukkediode på elektromotorer. (Mange elektronikk folk inne her så kanskje de har noen mening på det?) Vedr dcdc, jeg har samme oppsettet selv og elektronene tar minste motstand vei. Når startbatt er fullt så tviler jeg på at elektronene tar seg en svingom innom startbatteriet før de går videre til dcdc og lithium. De hopper nok bare elegant forbi start og rett inn i dcdc. Jeg hadde først en 18A dcdc, men når man kjører med autopilot,kjøleskap, defroster og radar så ble det ikke mye igjen til lading. Oppgraderte til en 30A men vurderer å sette 30A og 18A i parallell. Har bare 75A dynamo så må prøve å være snill med den. Det var en i tråden som hadde gjort ett regnestykke og da kom AGM og lithium likt ut i pris/ah/levetid. Det hadde vært gøy å se regnestykket, siden svaret er helt motsatt av andre regnestykker jeg har sett. (Da er de satt opp av lithium fanboys) Edit: Må bare legge til at sterling sin dynamo-saver er så billig (mener jeg så rundt 7-800,-) at det egentlig ikke er noe å dille med å lage selv. Mer for å tilfredsstille DIY genet. Redigert 21.Desember.2021 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Har du en link til denne dynamo-saver saken? Prøvd å google, men finner ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Her er link til dynamo-saver: http://www.sterling-power.no/stnapd.htm Vedr lading i kalde temperaturer: Blir det minusgrader der batteriene står? Når jeg hadde seilbåten på sjøen hele året så måtte det til -15 lufttemperatur før jeg hadde minusgrader i motorrommet. Der hvor batteriene stod hadde jeg ikke tempmåler så vet ikke hvordan det var der. Men hadde jeg lagt på litt isolasjon så tipper jeg det hadde vært frostfritt vinteren igjennom. Lifepo4 tar lading under 0 grader, det er ikke anbefalt og sliter ekstra på batteriet. Jeg leverte noen celler i fjor høst til en som skulle bruke de på en hytte. De har han ladet med solcelle i -25, på vinteren er det lite lading fra solcelle så det lades sikkert med 0.01C, men etter en vinter så han ikke noen nedgang i kapasitet. Det kan være at han får langt færre sykluser ut av batteriet... Tiden vil vise, men han synes det er ett interessant forskningsprosjekt, selv om jeg flere ganger frarådet han å gjøre det. Det finnes andre teknologier som er bedre på kalde temperaturer, en ting er å ha ett varmeteppe på cellene. Men da er kapasiteten fort halvert på batteriet, varmen reiser med en mye strøm. Det finnes også LifeYpo4 hvor det er blandet inn Yttrium som gir cellene bedre egenskaper under 0. Ser noen oppgir lading til -20 og andre til 0. Winston og Sinopoly leverer LifeYpo4 celler. (Neste er LTO (Lithium Titanate Oxid) som har gode utladingsegenskaper til -45 og kan lades ned til -15. Disse cellene er overlegne Lifepo4 på mange andre måter, de kan utlades med "mange" C og har opptil 20.000 sykluser mot Lifepo4 som ofte ligger på 2-5000 sykluser. Problemet med disse er tilgang og pris.) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 21.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Mye bra innlegg her akkurat det jeg var ute etter takk må bare skjønne det lese mer i julen 😁 er det ikke noe kursing i dette da eller noen som kjører noe sånt ? så Max power tror jeg de het i Oslo som solgte og så ett YouTube innlegg fra de var veldig godt fortalt , eller er det noen firma i Moss Fredrikstad omegn som er spesialister på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Jeg har ingen erfaring med noen. Men Farco og Makspower er kanskje de største. Lurer på om seilbåtservice i Fredrikstad leverer Makspower sine produkter. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 21.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Dreuf skrev 13 minutter siden: Jeg har ingen erfaring med noen. Men Farco og Makspower er kanskje de største. Lurer på om seilbåtservice i Fredrikstad leverer Makspower sine produkter. Ok takk 😁👍 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2021 Dreuf skrev On 21.12.2021 at 7.34: Det var en i tråden som hadde gjort ett regnestykke og da kom AGM og lithium likt ut i pris/ah/levetid. Det hadde vært gøy å se regnestykket, siden svaret er helt motsatt av andre regnestykker jeg har sett. (Da er de satt opp av lithium fanboys) Dette regnestykket forutsetter jo at man vet levetid. Det vet vi ikke eksakt, så det blir jo litt gjetting. Det er jo også forskjellig pris på ulike alternativer med samme kapasitet og samme teknologi. Spesielt på lithium, med og uten varmefolie etc. Men for å ta ett konkret eksempel fra samme butikk : Agm : https://www.sparelys.no/agm-batteri-350-agm-solar-12v Pris : 5695,- Denne har oppgitt 350Ah men det er C100, for C20 er det 278Ah ,som ved å ta ut max 70% skulle gi ca 195Ah tilgjengelig. Sier vi 6 År levetid (Mine Biltema AGM har holdt 6 fulle sesonger nå, men byttes sannsynligvis til våren, men det kan jo tenkes at Solar sine holder lengre da). Men holder det 6 år får vi 5695/195/6 = 4,9,- pr tilgjengelig Ah pr år. Lithium : https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-12v-225ah-h#tab-1 Pris 12 995,- Dette er oppgitt til 225Ah (Finner ikke om det er C20 men må anta det?) Tar man ut 90% av dette, så kan vi ta ut 202 AH Altså 7 Ah mer en eksempelet over. Jeg vet ikke hvor lenge dette batteriet kan tenkes vare, men for å koste 4,9,- pr Ah pr år må det vare i 13 år. Hvis AGM varer i 7 år, får det en pris pr ah pr år på 4,2- Skal Lithium tangere det må det i så fall leve i 15 år (da blir det 4,3,-) Hva kan vi tro er realistisk levetid på Lihium da ? Er 13 år eller til og med 15 år sannsynlig ? PS : Ombyggings kost (Feks DC-DC lader og evt andre regulatorer etc) er da ikke tatt med, dette sammenlikner batteri mot batteri. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Dreuf Svart 25.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2021 Lifepo4 batteri har ofte oppgitt kapasitet ved 1C, altså utlading over 1 time. Jeg ser at LPF batteriet du linker til over er oppgitt ved 0.2C, men det skal ikke ha så mye å si siden det er veldig lite "peukertseffekt" på LPF batteri. AGM batteriet du linker til har ved 1C kun 185Ah kapasitet.. Men dette blir tenkte scenarioer, sjelden man har så store laster i en normal båt over tid. Levetiden blir "wildcard" i denne sammenhengen. Ser man på AGM batteriet ovenfor (og jeg tolker databladet riktig) så har du ved 70%DOD ca 4-450 sykluser. (60% restkapasitet etter disse syklusene). Ser man på LPF batteriet (som er oppgitt til 2000 sykluser ved 100%DOD og 7500 sykluser ved 70%DOD) så vi kan si kanskje 6000 sykluser ved 80%DOD. (og har 80% restkapasitet etter alle disse syklusene). AGM, 70%DOD: 5695,-/195Ah/450sykluser = 0.065kr pr syklus. LPF, 80%DOD: 12995,-/180Ah/6000sykluser = 0.012kr pr syklus. Mitt DIY LPF 272Ah batteri har kostet meg ca 9000,- ink bms. Dette har 4500 sykluser ved 80%DOD om jeg husker riktig. Da blir regnestykket: 9000,-/217Ah/4500= 0.0092kr pr syklus. Om jeg tar godt i, så kan man si at jeg bruker 30 sykluser pr sesong og da skal batteriet mitt vare 150år.... Det er nok byttet ut lenge før den tid ;) En annen ting å ta med er både vekt og plass. Jeg hadde 3xGylling 105Ah GEL batteri, vekten var totalt 105kg med 150Ah tilgjengelig (på en god dag). Nå har jeg 272Ah som veier ca 25kg og 217Ah tilgjengelig. Størrelsen på batteriet jeg bygget er tilsvarende ett gylling gel-batteri (litt høyere). Så jeg kan på samme plassen ha 651Ah tilgjengelig strøm. Bildet under viser mitt gamle gelbatteri på 105Ah (ca 53Ah tilgjengelig) og ett LPF 105Ah batteri (uten BMS, ca 84Ah tilgjengelig). Vekten på de 4 cellene er 8kg + BMS, ca 0.5kg. Nå skal jeg legge til at dette innlegget er sterkt farget av at jeg er Lithium-fanboy og at DIY ikke er for alle :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2021 Hvis disse batteriene potensielt kan leve i 150 år så blir jo regnestykket noe helt annet ja. Alt over 15 år så blir det lønsomt. Men dere regener syklusser som om ett batterie var en trekkoppmeksnisk innretning. I virkeligheten er det vel egentlig en kjemisk prosess som neppe er like upåvirket av tidens tann som det noen later til å tro? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.