Jump to content

Edit History

Erik

Erik

magnuje3 skrev On 26.12.2021 at 7.43:

Noen av dere som har tenkt på hybridløsninger? Altså å sette et Lifepo4 batteri i parallell med en eksisterende blysyrebank. Det er jo ganske ny tenking, men teoretisk sett har det en del fordeler. 

Det er jo en besnærende tanke.

Men hva med en hybrid løsning der man setter inn ett relativt lite Lithium batteri mellom gamle AGM  forbruksbank og uttaket til forbruket, og med Dc-Dc lader mellom gamle og nye.  Altså beholder AGM forbruksbanken som mottaker for all lading fra dynamo og solceller, men at AGM forbruksbanken da lader Lithium når Lithium vil ha støm, så lenge gamle forbruks bank har noe å gi (og etterpå kan man jo tappe lithium ned før man er helt tom).

 

Da kan man kanskje forlenge levetiden på gamle AGM forbruksbanken, og så evt bytte ut gamle AGM med en mindre AGM bank den dagen de er helt utslitt (for å beholde buffer), og da samtidig øke Lithium banken samtidig da (for å beholde total kapasitet), men samtidig øke DCDC kapasiteten med en lader til den dagen.

Med dette oppsette sparer man hvertfall startbatteriet til kun start, og har en AGM buffer før Lithium i selve forbruks kretsen istedet/i tillegg.

 

Da kan man for det første forlenge levetiden på gamle AGM banken litt (for da kan Lithium holde oppe spenningen for å starte varmeaparat etc ved lang ligge), samt at man ta investeringen med overgang over flere sesonger.

 

Men da er spørsmålene :

  • Er det mye tap i dcdc laderen, altså at den potensielle kapasitet man har i AGM banken reduseres på veien over til Lithium så man i praksis får mindre å rutte med ?
  • Kan man bygge en Lithium bank gradvis over år, eller må alle batteri i en lithium-bank være like og like gamle ?
  • Vil en DCDC lader fungere slik at den bare lader når Lithium vil ha, og bare når AGM har noe å gi(så man ikke overutlader dem) ?
  • Er dette egentlig en god ide, eller bør man bygge om skikkelig og permanent med en gang hvis man vurderer å gå den veien ?

Ett annet spørsmål jeg ikke har funnet godt svar på : Tåler Lithium å ligge på skrå like godt som AGM (Type seilbåt liv) ?

 

 

Erik

Erik

magnuje3 skrev On 26.12.2021 at 7.43:

Noen av dere som har tenkt på hybridløsninger? Altså å sette et Lifepo4 batteri i parallell med en eksisterende blysyrebank. Det er jo ganske ny tenking, men teoretisk sett har det en del fordeler. 

Det er jo en besnærende tanke.

Men hva med en hybrid løsning der man setter inn ett relativt lite Lithium batteri mellom gamle forbruksbank og uttaket til forbruket, og med Dc-Dc lader mellom gamle og nye.  Altså beholder forbruksbanken som mottaker for all lading fra dynamo og solceller, men at forbruksbanken da lader Lithium når Lithium vil ha støm, så lenge gamle forbruks bank har noe å gi (og etterpå kan man jo tappe lithium ned før man er helt tom).

 

Da kan man kanskje forlenge levetiden på gamle forbruksbanken, og så evt bytte ut gamle AGM med en mindre AGM bank den dagen de er helt utslitt, og da samtidig øke Lithium banken samtidig da.

Da sparer man Startbatteriet, og har en AGM buffer før Lithium i selve forbruks kretsen istedet.

 

Da kan man for det første forlenge levetiden på gamle AGM banken litt (for da kan Lithium holde oppe spenningen for å starte varmeaparat etc), samt at man ta investeringen med overgang over flere sesonger.

 

Men da er spørsmålene :

  • Er det mye tap i dcdc laderen, altså at den potensielle kapasitet man har i AGM banken reduseres på veien over til Lithium så man i praksis får mindre å rutte med ?
  • Kan man bygge en Lithium bank gradvis over år, eller må alle batteri i en lithium-bank være like og like gamle ?
  • Vil en DCDC lader fungere slik at den bare lader når Lithium vil ha, og bare når AGM har noe å gi(så man ikke overutlader dem) ?
  • Er dette egentlig en god ide, eller bør man bygge om skikkelig og permanent med en gang hvis man vurderer å gå den veien ?

Ett annet spørsmål jeg ikke har funnet godt svar på : Tåler Lithium å ligge på skrå like godt som AGM (Type seilbåt liv) ?

 

 



×
×
  • Create New...