tlemme
Ask skrev for 12 timer siden:
Hei. Eg har same motor som deg, men har to av dei i båten. Dynamonane er Hitatchi 80 (78?) amp.
Kva kosta opplegget ditt, sånn ca? Har du nokre store straumforbrukarar?
Me er ikkje så ofte i gjestehamner, og det er som oftast varmtvatnet som er grunnen om me pluggar i skøyteleidninga.
Me har 2*200 ah blybatterier. Brukte radiobatteri frå Statraaden. Batteria er 8-10 år gamle no, men virkar fint.
Når batteria må skiftast blir det vel lithium.
Kostet endel totalt men synes absolutt det var verdt det. Reimkittet til dynamoen med bred reim var ca 6 lapper men hadde muligens funket med dobble reimer. Dynamo med regulator og reimkitt kom på +-20 lapper og batteriene jeg kjøpte året i forveien gjorde også et godt innhugg i båtbudsjettet. Må innrømme at investeringen satt langt inne! Det tar jo litt tid å innstille seg på at et batteri skal koste over 6k, men når jeg ser gleden ved å slippe evigvarende bekymring for ikke fulladede agm/blybatterier så er det bare glede å spore både på meg og fruen. Kom skannbatt 2000watt pure sinus inverter og kaffemaskin i posten i dag og kjøper muligens et til makspowerbatteri til våren for å kunne sløse enda litt mer med strøm. Ligger vi flere netter i gjestehavn plugger vi gjerne i landsstrøm for å ha varmtvann som deg men ellers tar det gjerne ikke mer enn et kvarter for motor for å ha god varme i tanken og da er stort sett batteriene også fulladet igjen 🙂 Vil også understreke hvor råe lithium er til å ta imot lading, sjelden det er under 5 amp ladestrøm med mitt 120w wattstunde solcellepanel med victron mppt regulator!