Jump to content

Arida pro S12 (sorbasjons avfukter)

Ø.L

Recommended Posts

SHIP O'hoy

Går straks til anskaffelse av Arida Pro S12 for å holde skuta tørr, men ønsker å høre om hvordan erfaringer er mht drift og hvordan øvrige redere har løst montasje?

Jeg har nedsenket akterkabin, og nedsenket pentry samt kabiner i front. Salong opphevet midtskips over maskinrom.

Har til plan å skulle forsøke å splitte inntaket til å avtrekke fra både akter og baug, og blåse tørrluft midtskips (eller i motsatt rekkefølge). 

Plassering av avfukter tiltenkes maskinrom sentralt i båten.

Båt: 45ft stålbåt 

https://bedre-inneklima.no/produkt/avfukter-privat/arida-pro-s12-sorpsjonsavfukter

ØL

Jeg har en slik, men har for tiden i en isolert garasje. 

Den virker bra, men sliter litt med 700m3. Har stått på der i noen mnd. 

Noen "fakta" som du kanskje viste, eller ikke.

- Den trekker rett under 500w 

- kan stilles inn til å ha viften på hele tiden, eller bare når den trenger avfukting. Kan være greit som ventilasjon på fuktige kvelder du ikke trenger varme. 

- røret ut for fuktig luft skal max være 3 meter tror jeg, men jeg har større diameter og lengre rør og det ser ut som det går bra. 

- luften kondenserer i røret hvis det er uisolert/kaldt.

- Jeg bruker avløpsrør og fall mot utkast så jeg får tilbake noe av varmen. (I en båt må det vel også være svanehals?)

- du bør bruke lydfeller på tilluften, da jeg synest den støyer for mye. Ikke høy lyd, men ikke noe du sover til eller lese avisen til. 

- anbefaler ekstern hygrometer

- hvis mulig, kan du koble den på eksisterende rør til varmeanlegg? 

- ellers virker det som luftavfuktern jeg har i båten fordeler det ganske bra uansett plassering.

- det selges deler slik at du får rørstusser på til og fra luft. 

Lykke til. 

Redigert av Thomas_h (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...