Ø.L Startet 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2021 SHIP O'hoy Går straks til anskaffelse av Arida Pro S12 for å holde skuta tørr, men ønsker å høre om hvordan erfaringer er mht drift og hvordan øvrige redere har løst montasje? Jeg har nedsenket akterkabin, og nedsenket pentry samt kabiner i front. Salong opphevet midtskips over maskinrom. Har til plan å skulle forsøke å splitte inntaket til å avtrekke fra både akter og baug, og blåse tørrluft midtskips (eller i motsatt rekkefølge). Plassering av avfukter tiltenkes maskinrom sentralt i båten. Båt: 45ft stålbåt https://bedre-inneklima.no/produkt/avfukter-privat/arida-pro-s12-sorpsjonsavfukter ØL Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 (redigert) Jeg har en slik, men har for tiden i en isolert garasje. Den virker bra, men sliter litt med 700m3. Har stått på der i noen mnd. Noen "fakta" som du kanskje viste, eller ikke. - Den trekker rett under 500w - kan stilles inn til å ha viften på hele tiden, eller bare når den trenger avfukting. Kan være greit som ventilasjon på fuktige kvelder du ikke trenger varme. - røret ut for fuktig luft skal max være 3 meter tror jeg, men jeg har større diameter og lengre rør og det ser ut som det går bra. - luften kondenserer i røret hvis det er uisolert/kaldt. - Jeg bruker avløpsrør og fall mot utkast så jeg får tilbake noe av varmen. (I en båt må det vel også være svanehals?) - du bør bruke lydfeller på tilluften, da jeg synest den støyer for mye. Ikke høy lyd, men ikke noe du sover til eller lese avisen til. - anbefaler ekstern hygrometer - hvis mulig, kan du koble den på eksisterende rør til varmeanlegg? - ellers virker det som luftavfuktern jeg har i båten fordeler det ganske bra uansett plassering. - det selges deler slik at du får rørstusser på til og fra luft. Lykke til. Redigert 20.Desember.2021 av Thomas_h (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.