Hakkannen
Sannsynligvis blir det forbudt å ha fritidsbåt, folk skal jo ikke kose seg for mye. Eller, forhåpentligvis ikke?
Tror heller ikke plastbåtens tid er omme, produksjonen og resultatene er alt for effektive til det. Som gammel trebåtbygger vet jeg litt om hva som kreves for å bygge trebåter, enten det skulle være klinkerbygget, kravell eller en eller annen form for kaldbaking. Med en form for samlebåndsproduksjon (som blant annet Borge Bringsvær med BB11 fikk til) kan en trebåts produksjonstid kortes betraktelig inn, men likevel er det snakk om håndverk der hver enkelt del må tilpasses i større eller mindre grad. Slikt tar tid, og skal båtbyggerne ha noenlunde timelønn blir det ikke rimeligere enn plastbåt, det er i alle fall sikkert. Mens en plastbåt, med ferdige former, kan produseres i løpet av noen få dager for de minste modellene. Ja, en dyktig trebåtbygger kan slå sammen en færing på ei uke, men da med langt flere timer bak enn tilsvarende plastbåt.
På 90-tallet var det en oppadgående vind igjen for trebåter generelt en periode, men etter hvert som årene har gått synes denne å ha jevnet seg ut, det er i alle fall mitt inntrykk. For min del vil alltid trebåt være hakket mer «ekte» enn plast, men plastens fortreffeligheter gjør at selv meg med det gamle slagordet «If God had meant us to build fibreglass boat he would have grown fibreglass trees» endte opp med å bo i en plastbåt. Men flytter jeg på land igjen blir plastbalja byttet ut med trebåt, det er sikkert. Uten at jeg skal påstå mine holdninger til båt er lik holdningene til folk flest?