Jump to content

Vi vet at om 40–50 år er plastbåten utfaset

tilplan

Recommended Posts

Nye spennende materialer etter plast?? Ja, det kan jo hende. Men jeg tror det ikke før jeg får se det. Tilbake til trebåter? Det tror jeg heller ikke - om det er trebåter eller ingen ting er nok det mest fornuftige å begynne å ivareta plastbåtene sine istedenfor å bruke de opp og kaste de.

Som nevnt høyere opp - det er ikke vanskelig å restaurere en plastbåt - ny teknologi kan installeres også, ikke noe problem. Eneste som står i veien for at dette gjøres professjonelt i stor skala er at ny båt er så billig som det er, og at materialene/delene som skal til for å reparere og restaurere er hinsides dyre. Dette er en bevisst strategi fra de som lever av å selge alt fra båter til mobiltelefoner.

Så feil kan man ta. Tror jeg kjøpte min første Commodore 64 i 1984. Siden da har det alltid vært minst en PC her hjemme. I dag er det to stasjonære, to laptops, to nettbrett, pluss telefoner. Internett er fiber. Har også over SIM. Kompositten går vel i samme retningen, skulle ikke forundre meg. 

Jernbåten skrev 1 minutt siden:

Kompositten går vel i samme retningen, skulle ikke forundre meg. 

Komposittmaterialer er urgamle, og lever nok noen tusen år til.

Eksempler på gamle komposittmaterialer:

-Betong

-Halmfiber armert leire

Det gjenstår å se hvilke nye fremtiden bringer.....

Det er mange feilslåtte spådommer om fremtiden som heldigvis ikke har materialisert seg:

IBM på 60 tallet: Vi antar at verdens behov for datamaskiner er ca 6.

Oppfinnerkontoret som på 30 tallet la ned, fordi nå var alt oppfunnet.

Verden har hatt 10 år igjen av sin levetid siden 70-tallet.

...

Tror den typen fantaserte litt høylytt.

Tradisjonelt bygde trebåter blir det nok ikke. Det blir alt for dyrt for det store flertallet av båtkjøpere dessverre. Ikke for det. Trebåter er flotte og har sjel. Men de krever mer vedlikehold enn det iallefall jeg har tid og helse til.

Men som flere har nevnt, vil nok ulike komposit løsninger bli mer aktuelt.

Plastbåter blir bare mye dyrere for hvert år som går, så vi vil nok også se flere renoverte og oppgraderte plastbåter med tiden. For økte avgifter og mindre opptak av olje, vil gjøre sitt til at båter i plast og glassfiber ikke blir billigere.

Og når en vet at en godt holdt plastbåt vil være brukandes i langt over hundre år, vil nok renovering og oppgraderinger bli en økende trend i nærmeste fremtid.

Honduras skrev On 21.12.2021 at 16.35:

Spol 100 år bakover og se på hva folk flest kjørte rundt i. 20 fots åpen snekke med 2-4hk parafinmotor. Om 100 år fra nå kommer man til å ha fantastiske båter sammenlignet med hva vi har i dag, det er det eneste som er sikkert.

Kanskje et lite fusjon/fisjons kraftverk i motorrommet som holder hele båtens levetid, og som gjør at du kan kjøre så mye du vil for skillemynt. Ikke at noen vet hva skillemynt er lenger da...

Bare det jeg har sett de siste årene holder for meg, nå forsvinner totaktere. Dumme 4taktere uten sjel kan ikke sammenligne seg med en gammel 2takter som har både sjel og humør, masse turtall og masse lyd. 

Og fremtiden kommer til å gjøre alt enda mer miljøvennlig og kjedelig 

Vi kan snakke om at gamle plastbåter kan bygges om og pusses opp innvendig, men det dyreste av alt er motorbytte. Så en 30 år gammel båt eller eldre vil typisk måtte ha en ny motor,  noe som er dyrt og ofte ikke i samsvar med hva båten er verdt.

Med tanke på elektrisk fremdrift og utvikling med motorer og batterier vil jeg kunne tenke meg at det kan være en potensiell oppgradering av disse gamle plastbåtene og således gjøre de mer attraktive igjen. Men da må prisene være konkurransedyktige. 

Tror markedet for oppussede gamle plastbåter er ganske snevert.

Det blir for like dyrt, og (oftest) dårligere løsninger enn en ny båt. 

En helautomatisert produksjonslinje spytter ut en ny båt med samme innsats som å demontere en gammel båt for restaurering. 

Brennverdien som kan nyttiggjøres ved forbrenning av en utdatert plastbåt (og trebåt som ikke er jord) begynner å bli interessant med dagens energipriser.

Metall har også panteverdi.

Så håper jeg likevel at noen entusiaster tar vare på de beste eksemplarene fra sin tid.

Da de første plastbåtene kom, var nok det nok de færreste som så på dem som noen trussel. Det samme kan godt skje igjen, men nå med at plastbåten er den gammeldagse. Aner ikke hvilket materiale det skulle være, men det visste de ikke for hundre år siden heller. Neste skifte tror jeg vil være sterkt preget av eller motivert av miljøhensyn. Det kan gå på mulighet for gjenvinning, lav vekt i forhold til styrken, hvilke råvarer som benyttes eller gjerne en kombinasjon. Slik situasjonen er nå er det nok heller fokus på skrogdesign og fremdriftsløsninger som er den mest lavthengende frukten. Det kan gi et godt skritt framover i bærekraftig retning, men det stopper nok ikke der.

tilplan skrev 16 minutter siden:

Da de første plastbåtene kom, var nok det nok de færreste som så på dem som noen trussel. Det samme kan godt skje igjen, men nå med at plastbåten er den gammeldagse. Aner ikke hvilket materiale det skulle være, men det visste de ikke for hundre år siden heller. Neste skifte tror jeg vil være sterkt preget av eller motivert av miljøhensyn. Det kan gå på mulighet for gjenvinning, lav vekt i forhold til styrken, hvilke råvarer som benyttes eller gjerne en kombinasjon. Slik situasjonen er nå er det nok heller fokus på skrogdesign og fremdriftsløsninger som er den mest lavthengende frukten. Det kan gi et godt skritt framover i bærekraftig retning, men det stopper nok ikke der.

Må jo være aluminiumsbåten som da kommer best ut.:thumbsup:

18 minutes ago, LM 605 said:

Aluminiumsskrog får utmatting, så det er ikke stabilt når det blir 25-30 år. kan bli katastrofalt. og de fleste lystbåter er jo også nygget uten særlig med spant

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

LM 605 skrev 23 minutter siden:

Aluminium krever også enormt mye energi å produsere. Og hvis du er så uheldig å miste en fastnøkkel ned i kjølen, har du fort et stort tæringsproblem hvis en skal tro skrekkhistoriene. 

Jeg er en slags gjest

25 minutes ago, enslagsgjest said:

Aluminium krever også enormt mye energi å produsere. Og hvis du er så uheldig å miste en fastnøkkel ned i kjølen, har du fort et stort tæringsproblem hvis en skal tro skrekkhistoriene. 

jeg har hørt skrekkhistorier om folk som har mista en mynt, skrue eller spiker ned i alubåt og endt opp med hull. Hvor mye skal til? er en binders nok? Hva med metallspon? Vet ikke hvor mye hold det er i historiene, men jeg har i hvertfall trodd nok på det til å holde meg langt unna....

En ting som taler imot denne myten: Jeg er ganske sikker på at man skrur fast aluminium på bil med vanlige stålskruer - selv på motorblokka.

Redigert av AMelbye (see edit history)

Fanget opp denne. Myter er det nok av. Fakta er at aluminium ligger laaangt nede i spenningsrekkene, og opptrer anodisk mot de fleste metaller. Fordelen med alu er at materialet er lett og forme, relativt sterkt og er forsynt med et tett oksidskikt. Selv om dette skiktet er mekanisk svakt. Uansett, alle materialer har sine styrker og svakheter, man må spille på lag med dem. Og da blir å besvare hvorvidt det er ok med en binders helt umulig. Dette går på tilgjengelig elektrolytt, overflatebehandling, forholdet mellom anode og katode, og så videre.

Jeg vil anta, skriver anta, at om man mister en 8'' skiftenøkkel ned i bunnen på et 10 mm tykt alu.skrog, og skiftenøkkelen får lov å ligge og skvalpe i sjøvann der noen år, så har du en lekkasje.

Dette er også en av grunnene til at Hulda ble sveiset opp av jern, og ikke aluminium. Deretter kommer styrke og pris. Jern trumfer der. Dessuten er jern korrosjonsmessig mer forutsigbart. Gir ingen overraskelser.

Tillagt:

Leser litt oppover her om utmatingsproblematikk. Det er ikke et eneste material på denne planeten som ikke er utstatt for utmatting, i en eller annen form. Dette gjelder ikke bare aluminium. Igjen, man må spille på lag med materialet. Og for aluminiumets del må materialtykkelsen økes, og konstruksjonsdesignet må ta hensyn til aluminiumets henrykkelse til kornvekst. Jeg har sjekket 40 år gamle seilbåtmaster som er helt ok. Jeg har sett motorfester som har sprukket etter fire år. Vi har en Alubat 50 fot liggende i havnen der Hulda ligger. Designmessig, om jeg hadde hatt valget mellom de to og samme pris, ville jeg krabba om bord i Hulda. Og dette er et verft som har eksistert i lang tid. Og lager aluminiumsbåter av topp kvalitet. Men ikke denne, selv om den koster 5 mill mer enn Hulda. Men båten er utmerket, om man skal ligge med raua mot brygga i Middelhavet og beskue folk som går forbi.

Redigert av Hulda (see edit history)
AMelbye skrev for 2 timer siden:

En ting som taler imot denne myten: Jeg er ganske sikker på at man skrur fast aluminium på bil med vanlige stålskruer - selv på motorblokka.

Den store forskjellen er at motorblokka ikke ligger i sjøvann eller en annen elektrolytt. Så lenge det er tørt er det stort sett helt uproblematisk. 

On 12/21/2021 at 3:37 PM, Bjørkski said:

At fremtidens båt er i tre betyr ikke at båten er klink-eller kravellbygget. Der er flere som ser på muligheten for å erstatte dagen glassfiber med en organisk fiber, og der er allerede epoxy på market som er helt eller delvis plantebasert. 

Epoxy virker som sannsynlig neste skritt, særlig hvis plantebasert. Hanse har jo allerede laget noen seilbåter av epoxy og sparte jo ganske mye vekt på det (tror 500 kg på 40 fots båt). Bruker mindre drivstoff og blir aldri osmose.

Økende energipriser og energiknapphet vil favorisere fiber armert plast fremfor alu og stål.

Og vil drive nye og bedre kvaliteter for alle materialer.

Epoxy / polyester / vinylester/ termoplaster og en rekke andre er alle gode og varige alternativer for fritidsbåter som varer veldig mye lengre en resten.

Produksjonstakt storserie / småserie avgjør nypris. Former for plastprodukter er billige å produsere, men pga herding sliter du med å få mer enn ett produkt igjennom pr dag.

I bilverden spys det ut en forskjerm ferdig behandlet i sekundet.

Eg trur heller ikkje plastbåter vil forsvinne. 

Men har også absolutt tru på meir  aluminium.  Men først må enten kanskje seiglivede myter eller de som mangler kunnskap forsvinne.   Nå har eg hatt skiftenøkkelen liggande i kjølen i 9år, kan tørke vekk merkene med tørkepapir.  Motoren er også bolta fast i skroget siden 1983,  og den er fortsatt på innsida av skroget...  Eg har vel og merke sjøvatnet på utsida av båten slik at elektrolytten mangler.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev 35 minutter siden:

Eg trur heller ikkje plastbåter vil forsvinne. 

Men har også absolutt tru på meir  aluminium.  Men først må enten kanskje seiglivede myter eller de som mangler kunnskap forsvinne.   Nå har eg hatt skiftenøkkelen liggande i kjølen i 9år, kan tørke vekk merkene med tørkepapir.  Motoren er også bolta fast i skroget siden 1983,  og den er fortsatt på innsida av skroget...  Eg har vel og merke sjøvatnet på utsida av båten slik at elektrolytten mangler.  

Er nok mange myter som sitter igjen her hos mange, så jeg er enig med deg der. Aluminium er jo et ypperlig materiale til båtbygging. Er jo også praktisk talt vedlikeholdtsfritt, og har lettere vekt kontra en glassfiberbåt, og dermed mindre motor som trengs til fremdrift.. Gode sjøegenskaper, greie til vinterbruk, og ikke minst 100% resirkulærbartt materiale. Har ikke aluminiumsbåt selv, men syntes der er mange attraktive  aluminiumsbåter å få kjøpt i dag.

Tenker på  filosofien rundt materialvalg.

Hulda er 13 meter over stevner, 4 meter bred og stikker 2,2 meter. Prisen på stålet for å lage Hulda var i 1996 kroner 38024,77. I tillegg kommer sveise- og kutte/slipemateriell på kroner 6200. Noen arbeidstimer, så er det en båt som i teorien er et komplett skrog med dekkshus, kjøl og ror. Og da veide skroget litt under seks tonn. Jeg vurderte også prisen for å bygge Hulda i aluminium, men stoppet da jeg kom til doble materialprisen. Sveisbart aluminium har en 'holdfasthetskonstant' omlag 1/3 av tilsvarende stål. Det betyr at platetykkelse for å lage Hulda i alu., ville blitt å gange med nær 3. Skrogplatene ville blitt ca. 10 mm, mot stål 4 mm. Å smekke sammen et Hulda-skrog skulle tatt meg tre uker om vi var to mann og hadde verksted med portalkran og riktig verktøy. Vedlikeholdet på et godt planlagt stålskrog begrenser seg til såpe og høytrykkkspyler en gang i året. Male skrog hvert 10. år. Opp for stoffing hvert annet til hvert tredje år og nye anoder. Vedlikeholdet tar livet av meg :-) Innvendig ble skroget malt da det var nytt, siden ingenting, med unntak av under motoren, rent kosmetisk. De jeg deler brygge med, vi er vel noen ti-talls båter, lurer på når jeg vedlikeholder. For runden med såpe og vann tar ikke mer enn maks fire timer. Og så spyler jeg vekk løv og fuglemøkk et par ganger på sommeren.

Jern blir i overskuelig fremtid ikke et knapphetsgode på denne planeten. Jeg tror heller ikke at kompositter vil forsvinne.

God Jul!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...