Jump to content

Hvor på lastemerket skal man laste?


Spenhoel

Recommended Posts

6 minutes ago, navid said:

Nå har ikke jeg vært rundt på de syv verdenshav, så derfor spør jeg, er det slik at en storm og opprørt hav i nordatlanteren er verre enn en tropiske storm og opprørt hav ved ekvator, og for ikke å glemme i Sørishavet, siden dette plimsollmerket er kalkulert kun til nordatlanteren? og ikke til andre breddegrader?

Det er vel et gjennomsnitt av vær som ligger til grunn.  Det er en rekke ting som påvirker vær bølgefrekvens og bølgehøyde i et havområde! Værsystemene våre er i grunnen ganske forutsigbare. Husk at Lastemerkene kom i 1870 åra!   Grunnen til at dette ble innført var utbetaling av forsikringsummer på båter som forliste pga. overlast

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
lnjk skrev for 3 timer siden:

-Det var før i tiden det at lastemerket på fiskebåter enkelte ganger kunne

bli byttet ut med skjermene på sidelanternene :smiley:

 

Dessverre mer vanlig enn man liker å tro.

Når fangsten først er tatt, blir det litt dumt å dumpe halvparten av resursene (verdien) før man går til land.

 

Om fartøyet faktisk går ned, kommer merkene enda lengre fra overflaten, og det kan være vanskelig for forsikringsselskapet å bevise om sidelanternene dypgangsmerkene var over eller under vann idet det ble mørkt.

 

Link to post
navid skrev 1 time siden:

Nå har ikke jeg vært rundt på de syv verdenshav, så derfor spør jeg, er det slik at en storm og opprørt hav i nordatlanteren er verre enn en tropiske storm og opprørt hav ved ekvator, og for ikke å glemme i Sørishavet, siden dette plimsollmerket er kalkulert kun til nordatlanteren? og ikke til andre breddegrader?

Vinter i Nord atlanteren er nok regnet for å være verre ja. Tropiske stormer kan som oftest unngås da de meldes i god tid og en kan inngå å seile inn i dem.

Samtidig er hva som er kommet frem i tråden her en forenklet versjon av regelverket da det finnes en rekke forskjellige variabler i form av tidsrom/dato hvor sommer gjelder i stedet for trope, en rekke lokale geografiske unntak og innskjerpelser, samt at også type last kan påvirke regelverket. Her finner du selve lastelinjekonvensjonen som styrer det hele, og sonene finner du forklart i annex 2 som begynner på side 113 og utover https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/915775/MSIS41_International_Load_LineR05.20.pdf     

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...