Lazyjack Startet 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 21.Desember.2021 Eberspacher D4 gir feilkode på lav spenning og ved sjekk av BMS ser jeg at spenningen på batteriet er 11,5 V på tross av at batteriet er 71% ladet. Jeg har ikke sjekket spenningen med måleinstrument men antar at BMS viser riktig. Kan ikke disse batteriene brukes når det er kaldt? Må de varmes opp før bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 De skal kunne brukes når det er kaldt. Men de kan ikke lades når det er minus grader. Høres nesten ut som det er noe feil hos deg en plass her. 11.5V er jo nesten helt tomt. Hvor kaldt er det hos deg? Prøvd å lade batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Vil tro batteriet er tomt. Opplever at Victron batterimonitor også tuller innimellom. Ville ladet batteriet fullt. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
willmasta Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 (redigert) Med forbehold om at jeg har misforstått noe rundt slike batterier: Hvis du har Lithiumbatterier skal det vel i teorien ikke droppe volt på den måten slik jeg forstår det. Derfor det funker dårlig med vanlig type overvåking, da de holder volt til de er tomme. Var det ikke du som opplevde at batteriene ikke tappet seg likt når du skulle tappe de ned for vinterlagring? Høres ut som det er noe muffins her. Sjekk i det minste på polene hva du får. Jeg har aldri tappet mine lithiumbatterier ned mot tomt, men har ikke sett noe til at volt har gått ned under 13. Kan det være noe feil med batteriene eller bms? Spenningsfall mellom batteri og varmer? Redigert 21.Desember.2021 av willmasta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 (redigert) Ut fra det jeg har sett mhp SOC fra innebygde BMS så ville jeg ikke stolt veldig mye på denne. Ikke lenger enn jeg kan kaste kjøleskapet i alle fall.. Hvis faktisk ubelastet spenning er 11.5V er batteriet temmelig flatt. Har erfart at denne tabellen ikke er så aller verst mhp å anslå SOC på LiFePO4 ut fra spenning (hvilespenning vel å merke). Red: Det er et veldig markant skifte i spenningsnivå mellom 70 og 40%. Skulle jeg satt batterier på lagring uten SOC måler som teller Ah ville jeg ladet det ut til 13.1-13.2V hvilespenning. En bør også huske på at BMS spiser litt mat hele tida. Bør vel stå i spec ark for batterier muligens. Redigert 21.Desember.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cetus Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Hei, Skanbatt LiFePOP4 har hvilespenning på 13,2V +/-0,1V, så den tabellen ser merkelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Cetus skrev 1 minutt siden: Hei, Skanbatt LiFePOP4 har hvilespenning på 13,2V +/-0,1V, så den tabellen ser merkelig ut. Jeg har Ritar. De ligger på ca 13,1 fulladet hvilespenning. Høres jo ganske likt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Det er 100 Ah Ritar jeg har. Har sendt mail til Seatronic om saken så få vi høre hva de har å si. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Tabellen til @Fantino ser ut å stemme med mitt Sønnak Lifepo Har programmert laderen til å stoppe på rundt 80%. Lader helt opp innimellom for at shunten skal nullstille seg. Her er nok bms litt ute å kjøre. Ta med batteriet hjem i varmen og lad det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 (redigert) Cetus skrev for 3 timer siden: Hei, Skanbatt LiFePOP4 har hvilespenning på 13,2V +/-0,1V, så den tabellen ser merkelig ut. Det utsagnet er egentlig ufullstendig. Om det er hvilespenning ved 100% SOC høres det kanskje bittelitt lavt ut, også ift datablad for Ritar som ligger på Skanbatt sine sider: https://skanbatt.no/files/public/58de9680-4905-41cd-bc89-8cc6187f8edb/713994eafeb03e71798b64b6e91fddaaaea33bf4/R-LFP12V100AH.pdf Men det skal ikke store strømtrekket til før spenning dropper 0.1-0.2V fra hvilespenning da. Tabellen er en generisk jeg har funnet et eller annet sted, og den ser til å stemme svært god med ‘no name’ LiFePO4 fra Kina om ikke annet ? (de kommer vel fra Kina de fleste egentlig..). Om Ritar = Skanbatt aner jeg ikke? Kan gjerne være små forskjeller i kjemien på cellene fra ulike produsenter også? Redigert 21.Desember.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cetus Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 (redigert) 28 minutes ago, Fantino said: Det utsagnet er egentlig ufullstendig. Om det er hvilespenning ved 100% SOC høres det kanskje bittelitt lavt ut, også ift datablad for Ritar som ligger på Skanbatt sine sider: https://skanbatt.no/files/public/58de9680-4905-41cd-bc89-8cc6187f8edb/713994eafeb03e71798b64b6e91fddaaaea33bf4/R-LFP12V100AH.pdf Men det skal ikke store strømtrekket til før spenning dropper 0.1-0.2V fra hvilespenning da. Tabellen er en generisk jeg har funnet et eller annet sted, og den ser til å stemme svært god med ‘no name’ LiFePO4 fra Kina om ikke annet ? (de kommer vel fra Kina de fleste egentlig..). Om Ritar = Skanbatt aner jeg ikke? Kan gjerne være små forskjeller i kjemien på cellene fra ulike produsenter også? Var litt unøyaktig, 100% SOC 13,2V +/-0,1V men i vår båt er den 13,2V selv med 50% SOC, hvilespenningen holder seg omtrent til batteriet er tomt...sommertid. Anbefalt ved lagring av batterie 50-70 % SOC Redigert 21.Desember.2021 av Cetus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Men det er da SOC fra Bluetooth på batterier eller separat ‘Ah-meter’? Endringen i spenning er ganske distinkt og repeterbar på systemet jeg har puslet med. Ligger godt over 13.2V ned til rundt 75% SOC og legger seg ned på rundt 13.1V når den er kommet ned til ca 65%. SOC fra Ah-‘telling’. Strømtrekk marginalt (2-2.5A på 816 Ah bank), reell hvilespenning vil nok ligge bittelitt høyere. Ser samme ‘S’-form på spenning ved lading også. Jeg mente at en ser dette droppet i spenning så er en ‘i området’ for lagring mhp SOC. Sitér dette innlegget Link to post
Cetus Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 2 minutes ago, Fantino said: Men det er da SOC fra Bluetooth på batterier eller separat ‘Ah-meter’? Endringen i spenning er ganske distinkt og repeterbar på systemet jeg har puslet med. Ligger godt over 13.2V ned til rundt 75% SOC og legger seg ned på rundt 13.1V når den er kommet ned til ca 65%. SOC fra Ah-‘telling’. Strømtrekk marginalt (2-2.5A på 816 Ah bank), reell hvilespenning vil nok ligge bittelitt høyere. Ser samme ‘S’-form på spenning ved lading også. Jeg mente at en ser dette droppet i spenning så er en ‘i området’ for lagring mhp SOC. Ja, har Skanbatt Heat Pro 125AHx3 og bluetooth. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.