Jump to content

LiFePo batterier - Problemer i kulda

Lazyjack

Recommended Posts

Med forbehold om at jeg har misforstått noe rundt slike batterier:

Hvis du har Lithiumbatterier skal det vel i teorien ikke droppe volt på den måten slik jeg forstår det. Derfor det funker dårlig med vanlig type overvåking, da de holder volt til de er tomme.

Var det ikke du som opplevde at batteriene ikke tappet seg likt når du skulle tappe de ned for vinterlagring? Høres ut som det er noe muffins her. Sjekk i det  minste på polene hva du får. Jeg har aldri tappet mine lithiumbatterier ned mot tomt, men har ikke sett noe til at volt har gått ned under 13.

Kan det være noe feil med batteriene eller bms? Spenningsfall mellom batteri og varmer?

Redigert av willmasta (see edit history)

Ut fra det jeg har sett mhp SOC fra innebygde BMS så ville jeg ikke stolt veldig mye på denne. Ikke lenger enn jeg kan kaste kjøleskapet i alle fall.. Hvis faktisk ubelastet spenning er 11.5V er batteriet temmelig flatt. 

Har erfart at denne tabellen ikke er så aller verst mhp å anslå SOC på LiFePO4 ut fra spenning (hvilespenning vel å merke).

Red: Det er et veldig markant skifte i spenningsnivå mellom 70 og 40%. Skulle jeg satt batterier på lagring uten SOC måler som teller Ah ville jeg ladet det ut til 13.1-13.2V hvilespenning. En bør også huske på at BMS spiser litt mat hele tida. Bør vel stå i spec ark for batterier muligens.

76301FD7-D8FF-4979-BD20-321AED1940AE.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Cetus skrev for 3 timer siden:

Hei, Skanbatt LiFePOP4 har hvilespenning på 13,2V +/-0,1V, så den tabellen ser merkelig ut.

Det utsagnet er egentlig ufullstendig. Om det er hvilespenning ved 100% SOC høres det kanskje bittelitt lavt ut, også ift datablad for Ritar som ligger på Skanbatt sine sider: https://skanbatt.no/files/public/58de9680-4905-41cd-bc89-8cc6187f8edb/713994eafeb03e71798b64b6e91fddaaaea33bf4/R-LFP12V100AH.pdf

Men det skal ikke store strømtrekket til før spenning dropper 0.1-0.2V fra hvilespenning da. 

Tabellen er en generisk jeg har funnet et eller annet sted, og den ser til å stemme svært god med ‘no name’ LiFePO4 fra Kina om ikke annet ? (de kommer vel fra Kina de fleste egentlig..). Om Ritar = Skanbatt aner jeg ikke? Kan gjerne være små forskjeller i kjemien på cellene fra ulike produsenter også?

Redigert av Fantino (see edit history)
28 minutes ago, Fantino said:

Det utsagnet er egentlig ufullstendig. Om det er hvilespenning ved 100% SOC høres det kanskje bittelitt lavt ut, også ift datablad for Ritar som ligger på Skanbatt sine sider: https://skanbatt.no/files/public/58de9680-4905-41cd-bc89-8cc6187f8edb/713994eafeb03e71798b64b6e91fddaaaea33bf4/R-LFP12V100AH.pdf

Men det skal ikke store strømtrekket til før spenning dropper 0.1-0.2V fra hvilespenning da. 

Tabellen er en generisk jeg har funnet et eller annet sted, og den ser til å stemme svært god med ‘no name’ LiFePO4 fra Kina om ikke annet ? (de kommer vel fra Kina de fleste egentlig..). Om Ritar = Skanbatt aner jeg ikke? Kan gjerne være små forskjeller i kjemien på cellene fra ulike produsenter også?

Var litt unøyaktig, 100% SOC 13,2V +/-0,1V men i vår båt er den 13,2V selv med 50% SOC, hvilespenningen holder seg omtrent til batteriet er tomt...sommertid. Anbefalt ved lagring av batterie 50-70 % SOC

Redigert av Cetus (see edit history)

Men det er da SOC fra Bluetooth på batterier eller separat ‘Ah-meter’?

Endringen i spenning er ganske distinkt og repeterbar på systemet jeg har puslet med. Ligger godt over 13.2V ned til rundt 75% SOC og legger seg ned på rundt 13.1V når den er kommet ned til ca 65%. SOC fra Ah-‘telling’. Strømtrekk marginalt (2-2.5A på 816 Ah bank), reell hvilespenning vil nok ligge bittelitt høyere. Ser samme ‘S’-form på spenning ved lading også. Jeg mente at en ser dette droppet i spenning så er en ‘i området’ for lagring mhp SOC.

484E509A-1275-49B2-A3EC-950BDF6C6AA6.png

2 minutes ago, Fantino said:

Men det er da SOC fra Bluetooth på batterier eller separat ‘Ah-meter’?

Endringen i spenning er ganske distinkt og repeterbar på systemet jeg har puslet med. Ligger godt over 13.2V ned til rundt 75% SOC og legger seg ned på rundt 13.1V når den er kommet ned til ca 65%. SOC fra Ah-‘telling’. Strømtrekk marginalt (2-2.5A på 816 Ah bank), reell hvilespenning vil nok ligge bittelitt høyere. Ser samme ‘S’-form på spenning ved lading også. Jeg mente at en ser dette droppet i spenning så er en ‘i området’ for lagring mhp SOC.

484E509A-1275-49B2-A3EC-950BDF6C6AA6.png

Ja, har Skanbatt Heat Pro 125AHx3 og bluetooth.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...