Jump to content

Litium i Bavaria 36 er det bare å bytte?

Rookie_332

Recommended Posts

Har en Bavaria 36 2016 mod å tenker å bytte ut agm forbruk mot litium , er det bare bytte og erstatte agm uten noen form for modifiseringer ?

- kan dynamo blir for varm ?

- laderen ser jeg kan stilles inn på agm, litium etc. men hvis jeg setter den til litium hva da med start og evt batteri til thrustere som er agm? Må jeg evt bytte alt til litium og ikke bare forbruk ?

Mye spørsmål her så derfor interessant om noen har akkurat samme type båt og har byttet til litium og evt deres erfaring rundt dette ??

Vår B36 (2011) har to sesonger med 2x100 Ah litium fra Makspower. Vi har ikke litiumprogram på lader, men ble forsikret om at liquid electrolyte (ikke GEL) program fungerer (absorption 14,1, float 13,5). 
Dynamo er 115A Mitsubishi. Fungerer fint, men skillerele har for høyt spenningstap, slik at når litiumbatterier er nær tomme og ber om så mye strøm som dynamo kan levere (sens ledningen er koblet hit), så blir det for høy spenning til startbatteriet ved høyt turtall og jeg får alarm på motordisplay. Byttet skillerele med Victron Argofet, så fungerer det fint. 

lr-80 skrev 18 minutter siden:

Vår B36 (2011) har to sesonger med 2x100 Ah litium fra Makspower. Vi har ikke litiumprogram på lader, men ble forsikret om at liquid electrolyte (ikke GEL) program fungerer (absorption 14,1, float 13,5). 
Dynamo er 115A Mitsubishi. Fungerer fint, men skillerele har for høyt spenningstap, slik at når litiumbatterier er nær tomme og ber om så mye strøm som dynamo kan levere (sens ledningen er koblet hit), så blir det for høy spenning til startbatteriet ved høyt turtall og jeg får alarm på motordisplay. Byttet skillerele med Victron Argofet, så fungerer det fint. 

Super takk for info ???

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...