Rookie_332 Startet 22.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2021 Har en Bavaria 36 2016 mod å tenker å bytte ut agm forbruk mot litium , er det bare bytte og erstatte agm uten noen form for modifiseringer ? - kan dynamo blir for varm ? - laderen ser jeg kan stilles inn på agm, litium etc. men hvis jeg setter den til litium hva da med start og evt batteri til thrustere som er agm? Må jeg evt bytte alt til litium og ikke bare forbruk ? Mye spørsmål her så derfor interessant om noen har akkurat samme type båt og har byttet til litium og evt deres erfaring rundt dette ?? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 22.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2021 Hadde du ikke en annen tråd om akkurat det samme fra i går? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Rookie_332 Svart 22.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2021 Var en litt mer generell på erfaring med litium, her er evt de med samme båt, lader etc. som jeg har da det varier veldig mye i den andre tråden ? Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 23.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2021 Vår B36 (2011) har to sesonger med 2x100 Ah litium fra Makspower. Vi har ikke litiumprogram på lader, men ble forsikret om at liquid electrolyte (ikke GEL) program fungerer (absorption 14,1, float 13,5). Dynamo er 115A Mitsubishi. Fungerer fint, men skillerele har for høyt spenningstap, slik at når litiumbatterier er nær tomme og ber om så mye strøm som dynamo kan levere (sens ledningen er koblet hit), så blir det for høy spenning til startbatteriet ved høyt turtall og jeg får alarm på motordisplay. Byttet skillerele med Victron Argofet, så fungerer det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 23.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2021 lr-80 skrev 18 minutter siden: Vår B36 (2011) har to sesonger med 2x100 Ah litium fra Makspower. Vi har ikke litiumprogram på lader, men ble forsikret om at liquid electrolyte (ikke GEL) program fungerer (absorption 14,1, float 13,5). Dynamo er 115A Mitsubishi. Fungerer fint, men skillerele har for høyt spenningstap, slik at når litiumbatterier er nær tomme og ber om så mye strøm som dynamo kan levere (sens ledningen er koblet hit), så blir det for høy spenning til startbatteriet ved høyt turtall og jeg får alarm på motordisplay. Byttet skillerele med Victron Argofet, så fungerer det fint. Super takk for info ??? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 24.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2021 Flere med Bavaria med erfaring på litium og laderen / dynamoen som sitter i båten ....??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.