Jernbåten
Kompasset heter vel 'rategyro' eller noe slikt. Hjernen, eller styringsenheten, mener jeg heter XP30. Eller noe i den duren. Styringsdisplayet mener jeg er ST6000. Du får unnskylde at jeg ikke er mer spesifikk. Sakene har i hovedsak sittet montert i 10 år. Enheten inne i hjernen som styrer linjerhydraulikkens stengeventil konket. En Ray-forhandler borte på Vallø ved Tønsberg hevdet at han kunne reparere. Tok grovt betalt for å teste og finne ut at feilen var som jeg beskrev. Og så greide han ikke å reparere, ville heller selge meg nytt. Jeg erstattet elektronikken med en vanlig bryter. Fungerer bedre enn originalen. Så bra at innvendig styreposisjon kun styrer med autopilot. Båte går snorrett. Meget godt fornøyd. Uinteressant å koble autopiloten opp mot plotterene.
Da har jeg lest tråden en gang til. Autopiloten jeg har er så gammel at Raymarine har dumpet alle deler og koblingsskjemaer. Skulle autopiloten min styrt etter vinglepila til Garmin, ville båten gått fullstendig bananas. Min autopilot er designet for å styre linjersystemer. Det være seg mekanisk eller hydraulisk. Hjernen gir ett signal (strøm) til clutch/ventil (lav-amp). Deretter er funksjonen at hjernen sender ut pluss eller minus til driftsmotoren som styrer båten. Dette er høy-ampere. Min autopilot kan takle opp til 30 A. Maks strømtrekk på min linjerhydraulikk er <20 A. Motorene i linjersystemene snur dreieretningen etter som hjernen bytter om på pluss og minus polaritet.
Systemet ditt kjenner jeg ikke. Sist gang jeg monterte et system med kontinuerlig hydraulikkpumpe og styreventiler, var på 80-tallet. Det var til en kunde. Han var fornøyd med systemet den gangen.